Inlägg från: Anonym (Ella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ella)

    Vad hat hänt med min sambos som (7år)

    Gravid 2008 skrev 2019-12-19 06:31:16 följande:
    Jag har inte straffat någon. Han får gå på toa om han vill. Det är fritt fram i denna familjen. Sen att han inte gör det, vad ska jag göra åt de. Det är bara att gå på toaletten eller att säga till att jag behöver gå. Men han gör inte de.

    Vi straffar ingen. Men har man börjat med en diciplinering måste man vara konsekvent. Annars är det ogjort jobb. Min tanke var inte att bli sötad i min egen tråd. Utan vi är frustrerade och vill ha råd tips.
    Sasu skrev 2019-12-06 17:40:00 följande:

    Blir mörkrädd av att läsa detta.

    Straffar stackars pojken till att stå på en matta tills han kissar ner sig, sätter schema på honom, får inte göra det han vill, får inte leka med det han tycker om att leka med.

    USCH säger jag bara. Kanske dags att låta pojken bo hos mamman på heltid, för det ni håller på med kan klassas som barnmisshandel.

    Låt honom vara ett barn. han känner sig antagligen tvungen till att göra vad ni säger att han ska göra, annars blir han bestraffad och få kissa på sig på mattan.

    NI kan börja med att gå på föräldrakurs.


    Vi gör inget illa mot pojken. Men har man börjat med en diciplinering får man vara uthållig annars är det ogjort jobb. Vi har inte låst toaletterna och inte sagt att han inte får gå på toaletten. Att han kissa på mattan kan jag inge svara på varför han gjorde. Vi pratar med han hella tiden för att vi vill förstå varför han gör som han gör eller för att få reda på vad han vill och känner. Men vi får inte fram något. Jag säger inte att mina metoder är bra. Men vi har testat allt. Vi är inte lea till honom. Vi vill han väl. Men vi vet inte hur vi ska nå ut till honom. Han förfår göra vad han vill. Men vi testar oss fram för att få ha att prata med oss. Gör vi inte detta så stänger han han in sig på rummet och familjen står stilla. Vi vill ju ha han med oss och att han är en bland oss. Inte kul att veta att han sitter på rummet och vi gör roliga saker vi andra. Vill han vara själv ska han ju vara de. Men då kan vi ju inte göra något. Köra någonstans eller gå någonstans..
    Men han är rätt stor. Varför kan han inte få välja att vara hemma? Köp en extra mobil som han kan nå er på om det är något? Tar ni hem kompisar till honom? Mina barn leker med någon varje vecka, och då är det ofta jag som messar föräldrarna och frågar om deras barn vill bli hämtat på fritids tillsammans med mitt barn, dagen efter till exempel. På helgen är de alltid på aktiviteter eller hos en kompis eller har en kompis. Dina barn låter så ensamma. De ska inte vara beroende av varandra, utan ha sina egna liv, som ni föräldrar hjälper dem med. 

    Går barnen på aktiviteter? Där kan man också få nya kompisar. 

    Disciplinering är inget vi använder oss av, så det där är helt främmande och konstigt för mig. Vad är det ni disciplinerar? Tystlåtenhet? Jag jobbar i skolan och vi disciplinerar aldrig barnen, varken på fritids eller på skoltid. Ett par av barnen har autism och talar inte om hur de vill ha det, eller varför de blir arga, så där får kompisarna och vi vuxna bara gissa oss fram och försöka förutsäga problemen. Det brukar fungera hyfsat de flesta dagar. Även barnen utan diagnos vägrar göra som vi säger ibland: vi disciplinerar inte det heller, utan då får de vara ifred och vi koncentrerar oss på de barn som arbetar och gör vad de ska, och nästa pass så brukar problemet vara som bortblåst. Barn vill vara duktiga. Om de inte är "duktiga" så beror det bara på att de inte kan vara det just då. Uppgiften är för svår och barnet behöver bättre instruktioner eller ett annat arbetssätt, eller orken har tagit slut.

    Jag tycker inte att ni ska sluta med schema för att det är för enkelt. Jag förstår inte vad du menar med enkelt. Schemat är ju bara till för att barnen ska känna sig trygga med hur dagen ser ut. Även våra barn utan diagnos gillar sitt tydliga schema. Hemma har jag inte behövt använda det, men ibland hade jag som vuxen behövt ha ett för att hålla koll på allt som ska packas, alla aktiviteter, alla läxor och arbetsuppgifter som ska fixas hemma. 

    Måste ni prata med honom hela tiden? Jag tror han blir utmattad. Skolan kan såklart inte hjälpa er med era problem, det kan ni inte förvänta er. Skolan fokuserar på skoldagen och kunskaperna där, inte era hemmaproblem. Det där får du ta upp med sjukvården, BUP, något sådant. Kanske en privat utredning för att reda i om det är någon diagnos? Jag har en förälder som utreder sitt barn privat, för att kön på skolan är flera år lång. 

    Sluta med de där konstiga "stå på mattan om du är olydig"-metoderna. Vi gör inte ens så med vår hund. 
  • Anonym (Ella)

    Det är klart att han inte vet vem han ska ringa om han aldrig har fått ta hem någon kompis förut. NI får ju bara messa någon av kompisarnas föräldrar och bjuda med er hem och prova. Ni kommer att märka vilka barn som fungerar bra att ta hem och vilka som sonen inte klickar med i hemmiljö. Men ge varje nytt barn minst tre chanser, det tar tid att hitta varandra ensamma i hemmiljö. Man kan ju inte bara strunta i kompisar för att man inte vet vem man ska börja med, det är väl ett angenämt problem att han leker med alla i skolan. 


     


    Om han inte klarar att vara själv så får pappan vara hemma med honom ibland. Om han är ett barn som är beroende av scheman så uppskattar han inte spontana utflykter. 


     


    Bättre att leka än att sitta med iPad, skriver du. Men han sitter ju inte med iPad? Han leker med lego och bilar och är nöjd. Det är inte hans bekymmer att din dotter inte kan leka själv utan är beroende av en iPad i så fall. Pojken finns inte till för dotterns skull, utan finns bara till för sin egen skull och han är nöjd. Pappan får fokusera på sonen ett tag och du på dottern, så att hon har något att göra. 


     


    Om han har svårt med att ni ändrar bilderna så tyder det på att han verkligen behöver sitt schema. Han har uppenbarligen svårt med förändringar och blir upprörd när ni ändrar något. Men det är därför som schemat är bra, får då får han tid att bearbeta att den här onsdagen kommer inte att se ut exakt som förra onsdagen och då kan det hända att han ibland kan acceptera förändringen, när han fått smälta det. Men helst vill han ju att alla onsdagar ser likadana ut och det är en trygghet för honom att se att det är så på schemat. 

  • Anonym (Ella)
    Gravid 2008 skrev 2019-12-19 07:21:00 följande:
    Han får inte vara själv hemma och klara inte de. Han har inga kompisar privat och leker inte med någon. Han leker med alla i skolan. Men vi vet inte vem vi ska ringa och bestämma att leka med då han inte själv vet.

    Min tös är inte ensam. Hon har simning, kör, gitarr, gym och kompisar i skolan. Men hon vill leka hemma oxå. Ska hon inte få de om hon vill och om de vill leka med varandra. Bättre att leka in att sitta med sin mobil och iPad övrig tid tycker jag

    Sambons son har bara simning. Vi kan inte bistå med något mer då hans mor inte vill hjälpa till och ta jan på aktiviteter när vi inte har honom. Han har dessvärre långa dagar mitt i veckan pga min sambos jobbtider, så han är mest trött när han kommer hem och så här han läxor.

    Vi kör inte den metoden med mattan. Det var en engångsföreteelse. Jag förstår nu när jag läser alla kommentarer att det låter som att vi disciplinerat han för att han är tur, det har vi kanske gjort. Men I så fall av frustration. Men vi måste disciplinera han för vissa saker han gör är upp åt väggarna fel.

    Vi kan vist fortsätta med schema och vi ser på han att han behöver struktur. Jag tyckte mig bara se att han kunde schemat utantill och att han hade svårt med att vi ändra bilder. Ibland ville han bara inte förstå bilderna och ibland såg ju att han trilskas. Där av slutade vi.
    Och om han har långa dagar på fritids så behöver han nog sitta ensam och leka med lego och bilar för att ta igen sig från alla intryck. Och han behöver nog inga fler aktiviteter. 
Svar på tråden Vad hat hänt med min sambos som (7år)