• Anonym (Kdkd)

Vad har ni för temp efter träning?

Blir knäpp på det här. Har nästan ständigt förhöjd temp. Efter träning kan jag ha 39. Alla säger olika, vissa läkare säger det kan vara så. Andra säeer det inte ska vara så.

Så därför undrar jag hur de tär för er? Får ni med temp ökning efter träning?

Vore snällt om någon velat svara på det. För jag, vågar knappt träna annars.

• Svar på tråden Vad har ni för temp efter träning?
  • Anonym (Kdkd)
    Anonym (Bee) skrev 2019-12-07 19:37:37 följande:

Det är normalt att kroppstemperaturen höjs när man rör sig så länge den inte blir för hög och regleras ner igen sedan. Sen låter iof 39 lite högt men har du inte mätt i ändtarmen så har du mätt hudens temperatur och inte din kroppstemperatur. Och det är ju genom huden som kroppen för ut överskottsvärmen som skapas när man rör sig.

Jo jag mäter där bak.
  • Anonym (mumin)
    Anonym (Kdkd) skrev 2019-12-07 19:42:42 följande:

36, 8. Precis efter är den på 39. En timme efter kanske 37,6 så den går ju ned efteråt men jag fattar inte varför den hoppar upp på 39, trots jag tog Alvedon innan.

36,8 är helt normalt. Och det är också normalt att kroppstemperaturen höjs i samband med träning.

Inte all förhöjd kroppstemperatur är feber. Att din förhöjda kroppstemperatur inte sjunker av Alvedon tolkar jag som att förhöjningen orsakas av träningen och inte av feber.
  • Anonym (Bee)
    Anonym (Kdkd) skrev 2019-12-07 19:42:42 följande:

36, 8. Precis efter är den på 39. En timme efter kanske 37,6 så den går ju ned efteråt men jag fattar inte varför den hoppar upp på 39, trots jag tog Alvedon innan.

Fast går den ner efteråt så är det helt normalt.

Det finns ju en anledning till att kroppstemperaturen är som lägst när man vaknar på morgonen och har legat stilla hela natten. Kroppen blir varm av rörelse, det är helt normalt.

Du ska inte ta alvedon innan träning.
  • Anonym (mumin)

Googlade precis på lite bilder över grafer med temperaturstegring i samband med träning och vid en snabb blick verkar det normalt att kroppstemperaturen stiger upp till 39° i samband med träning.

Det kan ju vara något annat du mår dåligt över. Tar du i för hårt när du tränar? Har du precis börjar träna? Är du hjärtfrisk?

• Anonym (Kdkd)
    Anonym (mumin) skrev 2019-12-07 19:53:27 följande:

36,8 är helt normalt. Och det är också normalt att kroppstemperaturen höjs i samband med träning.

Inte all förhöjd kroppstemperatur är feber. Att din förhöjda kroppstemperatur inte sjunker av Alvedon tolkar jag som att förhöjningen orsakas av träningen och inte av feber.

Anonym (Bee) skrev 2019-12-07 19:53:49 följande:

Fast går den ner efteråt så är det helt normalt.

Det finns ju en anledning till att kroppstemperaturen är som lägst när man vaknar på morgonen och har legat stilla hela natten. Kroppen blir varm av rörelse, det är helt normalt.

Du ska inte ta alvedon innan träning.

Nej men 39 är väl lite väl ändå?
  • Anonym (Bee)
    Anonym (Kdkd) skrev 2019-12-07 20:31:39 följande:

Nej men 39 är väl lite väl ändå?

Fast det är ju din temp direkt efter ett träningspass, den är ju normal före och efter.

Vid fysisk aktivitet så är det normalt att kroppstemperaturen höjs. Du kan lätt googla fram det. Står på 1177 och på Wikipedia, står även om det på andra sidor.

Före och efter träning har du ju normal temp. Man ska inte ta tempen när man precis tränat om man vill veta om man har feber utan man ska mäta i vila.
  • Anonym (Kdkd)
    Anonym (Bee) skrev 2019-12-07 20:48:57 följande:

Fast det är ju din temp direkt efter ett träningspass, den är ju normal före och efter.

Vid fysisk aktivitet så är det normalt att kroppstemperaturen höjs. Du kan lätt googla fram det. Står på 1177 och på Wikipedia, står även om det på andra sidor.

Före och efter träning har du ju normal temp. Man ska inte ta tempen när man precis tränat om man vill veta om man har feber utan man ska mäta i vila.

Vissa läkare säger det kan vara så och andra inte. Det är därför jag blir orolig.
  • Anonym (Bee)
    Anonym (Kdkd) skrev 2019-12-07 23:16:44 följande:

Vissa läkare säger det kan vara så och andra inte. Det är därför jag blir orolig.

Nej det är fullkomligt vedertaget att kroppen blir varmare när man rör sig. Det är inte feber.

Antingen missförstår du dina läkare eller så uttrycker du dig på ett sånt sätt att de missförstår dig. Det var inte helt lätt att förstå vad du menade i detta inlägg heller så troligen uppfattar de dig som att du blir sjuk och får en ihållande feber av träning vilket ju inte är fallet. Du blir bara varm när du tränar som alla andra människor, hade du inte blivit varm så hade det ju däremot varit onormalt.

De flesta tar dock inte tempen i rektum i direkt anslutning till träning Så vi andra har ju ingen koll på vad vår temperatur faktiskt ligger på under ett hårt träningspass.
  • Håkan på Öland

Det beror väl lite på vad TS menar med träning. Har aldrig satt min fot på ett gym men jag vandrar en mil varje dag eller cylar ett par mil varje dag. Men jag har aldrig varit med om att min kroppstemperatur skulle förändras vid fysisk ansträngning,

• Anonym (Bee)
    Håkan på Öland skrev 2019-12-08 08:26:39 följande:

Det beror väl lite på vad TS menar med träning. Har aldrig satt min fot på ett gym men jag vandrar en mil varje dag eller cylar ett par mil varje dag. Men jag har aldrig varit med om att min kroppstemperatur skulle förändras vid fysisk ansträngning,

Träning så att man blir varm, flåsig och svettas är vad vi får räkna som träning i det här fallet. En vanligt promenad eller en vanligt cykeltur höjer ju temperaturen jämfört med när man är i vila och definitivt jämfört med temperaturen man har när man vaknar. Men möjligen inte så mycket som över 39. Beror på intensitet.

Men du kan ju göra ett experiment. Ta tempen flera gånger under dagen. När du vaknar, när du suttit stilla, när du just cyklat 3 mil, en timma efter träning. Jämför.

Tänk på att det är rektal termometer som gäller om du vill få mest korrekt avläsning.
Svar på tråden Vad har ni för temp efter träning?