• Anonym (snabbpulsare)

Puls och järnbist?

Läste i en tråd nedan om puls och järn. Vill inte kapa den TS med en ny frågeställning så startar en egen tråd.

Påverkas vilopulsen av järnvärdet?

Har alltid haft väldigt låg vilopuls (drygt 40) men den är sedan en tid rätt mycket högre (52 sist). Misstänker järnbrist av andra skäl, brukar få det och alla tecken pekar ditåt. Samband med puls har jag aldrig hört om, men skulle ju förklara lite om det stämmer

• Svar på tråden Puls och järnbist?
  • Enniie
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-07 21:26:44 följande:

Och varför har din anemi inte undersökts och åtgärdats? Du utsätter dig för en massa extra slit på kroppen när du lever med ett för lågt hb (järnbristanemi). Plus att man mår ju inte bra, är andfådd, har hjärtklappning och är trött jämt om man har dom värden du har. Alla organ i kroppen måste jobba hårt, och du har en konstant syrebrist till alla organ.

Vidare så utsätter du dig för hjärt- och kärlsjukdomar, blodproppar mm när du inte åtgärdar din anemi. Kroppen måste jobba dubbelt så hårt när ditt hb sjunker. Redan när ferritinet blir lågt (innan anemin är där) så jobbar kroppen för hårt.

Både järnbrist och järnbristanemi är saker som ska utredas och behandlas! 

Och ja, man kan absolut ha järnbrist utan anemi, och även då ha massa symptom.

Det har utretts, men inget konstigt hittas. Och eftersom jag har en ätstörning i grunden så kopplas mycket till det då jag sällan äter ordentligt.

Jag har legat med ekg i timmar under de senaste åren med orden "går inte pulsen ner snart så kommer du dö i förtid", och med tanke på att ätstörningen är ångestrelaterad, så är det väldigt svårt att "få bort den".

Däremot mår jag bättre i perioder där järnvärdet per automatik blir bättre i och med att jag äter (och ja, jag har sökt hjälp för det och gick kbt för rätt verktyg, och det är bättre då jag var nära att stryka med för några år sedan), men den höga pulsen är bestående då ångesten alltid är där.

Så, även om jag sakta dödar mig själv, så kan jag inte göra mer än att försöka "leva normalt".

Lite därför svarade jag till Ts då pulsen är en av de första symtom jag får.

Jag vet också t.ex att de gånger jag fått järndropp så har pulsen droppat rätt bra inom någon månad, och dubbelslagen kan ge med sig redan efter ett par veckor.
  • Enniie
    Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-07 22:00:31 följande:

Tack för svar alla!

Menade alltså om högre puls KAN vara en orsak av järnbrist, inte att det måste vara så. Jag har aldrig varit andfådd vid järnbrist, som man annars läser är ett vanligt symptom, så att kroppar reagerar olika känns ju logiskt

Såklart. Sen kan jag tänka mig att det beror på just hur låga värden du har, samt hur dina depåer ser ut. Har du t.ex ett bra järnvärde för övrigt som sakta minskar med inte så mycket, så blir nog symptomen mer diffusa.

Jag blir anfådd bara av att stå upp i värsta fall.
  • Cheescake
    Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-07 21:57:49 följande:

Betyder det alltså ja på min fråga, att man kan få snabbare puls av järnbrist?

Ja, det kan man få. Betyder dock inte att du har det.
  • Cheescake
    Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-07 22:00:31 följande:

Tack för svar alla!

Menade alltså om högre puls KAN vara en orsak av järnbrist, inte att det måste vara så. Jag har aldrig varit andfådd vid järnbrist, som man annars läser är ett vanligt symptom, så att kroppar reagerar olika känns ju logiskt

Ja, det kan vara så. Men det finns även andra orsaker som gör att man har hög puls. Jag har hög puls utan att han järnbrist eller järnbristanemi. För mig är.den höga puls ett hjärtproblem som jag äter medicin mot.
  • Anonym (snabbpulsare)
    Enniie skrev 2019-12-07 22:06:13 följande:
    Såklart. Sen kan jag tänka mig att det beror på just hur låga värden du har, samt hur dina depåer ser ut. Har du t.ex ett bra järnvärde för övrigt som sakta minskar med inte så mycket, så blir nog symptomen mer diffusa.

Jag blir anfådd bara av att stå upp i värsta fall.
    Har ingen aning om hur det ser ut nu. Kollade för något år sedan och ferritin på typ 6 kanske, P-järn på.. vad kan det varit, 8? Försökt äta bättre sedan dess, fick järntabletter men inte så förjust i dem så satsat på spenat istället.

Har ju ingen hög vilopuls precis, runt 50 nu, men ändå skillnad mot 40 som i vanliga fall. 

Andfådd av att stå låter inte så bra, var rädd om sig!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-07 21:57:49 följande:

Betyder det alltså ja på min fråga, att man kan få snabbare puls av järnbrist?

Ja det kan man få, men mer vanligt är det när järnbristen skapat anemi. Vid "enbart" järnbrist så har vissa symptom medan andra inte känner av det. Dock så gillar inte kroppen att lida av järnbrist heller, oavsett om du har synptom eller inte.

I ditt fall bör man utreda din bradykardi. Det är inte normalt med en vilopuls på 40. Ditt hjärta bör undrsökas.
  • Anonym (Ssk)
    Enniie skrev 2019-12-07 22:02:41 följande:

Det har utretts, men inget konstigt hittas. Och eftersom jag har en ätstörning i grunden så kopplas mycket till det då jag sällan äter ordentligt.

Jag har legat med ekg i timmar under de senaste åren med orden "går inte pulsen ner snart så kommer du dö i förtid", och med tanke på att ätstörningen är ångestrelaterad, så är det väldigt svårt att "få bort den".

Däremot mår jag bättre i perioder där järnvärdet per automatik blir bättre i och med att jag äter (och ja, jag har sökt hjälp för det och gick kbt för rätt verktyg, och det är bättre då jag var nära att stryka med för några år sedan), men den höga pulsen är bestående då ångesten alltid är där.

Så, även om jag sakta dödar mig själv, så kan jag inte göra mer än att försöka "leva normalt".

Lite därför svarade jag till Ts då pulsen är en av de första symtom jag får.

Jag vet också t.ex att de gånger jag fått järndropp så har pulsen droppat rätt bra inom någon månad, och dubbelslagen kan ge med sig redan efter ett par veckor.

Usch då, det låter inget vidare. Ärstörningar är allvarligt, som du själv vet. Jag hoppas verkligen du får någon hjälp som är effektiv. Kom ihåg att åtminstone ta en vitamin tablett+ järn alla dagar. Såklart ska det ju inte ersätta mat, men det är ändå bättre än inget alls.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-07 22:11:38 följande:

Har ingen aning om hur det ser ut nu. Kollade för något år sedan och ferritin på typ 6 kanske, P-järn på.. vad kan det varit, 8? Försökt äta bättre sedan dess, fick järntabletter men inte så förjust i dem så satsat på spenat istället.

Har ju ingen hög vilopuls precis, runt 50 nu, men ändå skillnad mot 40 som i vanliga fall. 

Spenat innehåller typ inget järn alls. Det lilla järn som finns där är från växtriket och svårt för tarmen att ta tillvara på. Lever, blodmat, rött kött innehåller bra med järn.

Ferritin på 6 är= 0. Om du inte klarar av tabletterna så be om iv-järn.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-07 22:11:38 följande:

Spenat innehåller typ inget järn alls. Det lilla järn som finns där är från växtriket och svårt för tarmen att ta tillvara på. Lever, blodmat, rött kött innehåller bra med järn.

Ferritin på 6 är= 0. Om du inte klarar av tabletterna så be om iv-järn.
  • jeanette02

Du borde gå till läkare, ev kan du få järninfusioner

Tablett Niferex och Duroferon fungerar också ganska bra. Man måste kolla utifall det är något speciellt som leder till järnbristen. El. om det är naturliga saker som riklig mens tex.

Man kan ju ha väldigt låg vilopuls om man är väldigt vältränad, men om du känner att något ändrat sig kolla upp dig. Försök äta så järnrik mat som möjligt trots allt.

Svar på tråden Puls och järnbist?