Anonym (Ssk) skrev 2019-12-07 21:26:44 följande:
Och varför har din anemi inte undersökts och åtgärdats? Du utsätter dig för en massa extra slit på kroppen när du lever med ett för lågt hb (järnbristanemi). Plus att man mår ju inte bra, är andfådd, har hjärtklappning och är trött jämt om man har dom värden du har. Alla organ i kroppen måste jobba hårt, och du har en konstant syrebrist till alla organ.
Vidare så utsätter du dig för hjärt- och kärlsjukdomar, blodproppar mm när du inte åtgärdar din anemi. Kroppen måste jobba dubbelt så hårt när ditt hb sjunker. Redan när ferritinet blir lågt (innan anemin är där) så jobbar kroppen för hårt.
Både järnbrist och järnbristanemi är saker som ska utredas och behandlas!
Och ja, man kan absolut ha järnbrist utan anemi, och även då ha massa symptom.
Det har utretts, men inget konstigt hittas. Och eftersom jag har en ätstörning i grunden så kopplas mycket till det då jag sällan äter ordentligt.
Jag har legat med ekg i timmar under de senaste åren med orden "går inte pulsen ner snart så kommer du dö i förtid", och med tanke på att ätstörningen är ångestrelaterad, så är det väldigt svårt att "få bort den".
Däremot mår jag bättre i perioder där järnvärdet per automatik blir bättre i och med att jag äter (och ja, jag har sökt hjälp för det och gick kbt för rätt verktyg, och det är bättre då jag var nära att stryka med för några år sedan), men den höga pulsen är bestående då ångesten alltid är där.
Så, även om jag sakta dödar mig själv, så kan jag inte göra mer än att försöka "leva normalt".
Lite därför svarade jag till Ts då pulsen är en av de första symtom jag får.
Jag vet också t.ex att de gånger jag fått järndropp så har pulsen droppat rätt bra inom någon månad, och dubbelslagen kan ge med sig redan efter ett par veckor.