• Anonym (snabbpulsare)

Puls och järnbist?

Läste i en tråd nedan om puls och järn. Vill inte kapa den TS med en ny frågeställning så startar en egen tråd.

Påverkas vilopulsen av järnvärdet?

Har alltid haft väldigt låg vilopuls (drygt 40) men den är sedan en tid rätt mycket högre (52 sist). Misstänker järnbrist av andra skäl, brukar få det och alla tecken pekar ditåt. Samband med puls har jag aldrig hört om, men skulle ju förklara lite om det stämmer

• Svar på tråden Puls och järnbist?
  • jeanette02
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-08 08:45:05 följande:

Dom som säget ingen fara har inte koll. Ferrit under 30 ska åtgärdas. Konstigt att våra läkare i Norden ofta inte kan det här. Ferritin 9 är nästan alltid förenat med anemi, det är så lågt. Fe värdet ska ligga övet 20 (ref 9-34)

Jag har alltid fått behandling. Har haft järnbristanemi. Men har ofta börjar behandla när jag sett att järndepåerna börjar gå åt fel håll med Duroferon.
  • jeanette02
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-08 08:36:18 följande:

Oavsett hur vältränad man är så har man inte en vilopuls på 40. Gunde Svan hade 52 när han låg som lägst..och dom flesta blir aldrig så vältränade. 40 är på gränsen till farligt lågt.

Tydligen kan väldigt vältränade personer ha en vilopuls på 30-35. Ja, det låter märkligt, men står i en idrottsmedicin bok jag har.
  • Anonym (snabbpulsare)
    jeanette02 skrev 2019-12-08 10:06:51 följande:
    Jag har alltid fått behandling. Har haft järnbristanemi. Men har ofta börjar behandla när jag sett att järndepåerna börjar gå åt fel håll med Duroferon.
    jeanette02 skrev 2019-12-08 10:03:14 följande:
    Nä, ibland svårt att veta. Men kan ju må bra om järnbristen kommit smygandes då anpassar sig kroppen. Även om det inte är bra för kroppen i längden. Du får gå på hur du mår helt enkelt :)
    Tack snälla för svar!

Så borde jag gå till läkare igen då och kolla?
    Eller bara anta att det är lågt, eftersom det var det för ett år sedan och jag struntade i tabletterna då?

• Anonym (snabbpulsare)
    jeanette02 skrev 2019-12-08 10:06:51 följande:
    Nä, ibland svårt att veta. Men kan ju må bra om järnbristen kommit smygandes då anpassar sig kroppen. Även om det inte är bra för kroppen i längden. Du får gå på hur du mår helt enkelt :)
    Tack snälla för svar!

Eller bara anta att det är lågt, eftersom det var det för ett år sedan och jag struntade i tabletterna då?

• jeanette02

Ja, det kan vara bra idé. Om du känner igen tecknen så försök få till en tid för en koll och provtagning. Innan det kanske blir ännu lägre.

Niferex finns receptfritt, Duroferon som är princip likadant är på recept.

Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-08 10:17:16 följande:

Tack snälla för svar!

• Anonym (Ssk)
    Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-08 09:14:58 följande:
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-08 08:37:13 följande:
    Då sa dom nog fel. Exakt hur kollade dom hjärtat?

Nja, Gunde hade väl 32?

De har gjort arbets EKG, långtids-EKG (fyra dygn tror jag) och vanligt EKG. 
    Med en puls på 32 så ligger du på intensiven. Det är för låg puls för att förse hela kroppen med syre. Du står inte på benen. 

Dom missade ultraljudet så, som ofta är det viktigaste. Dom undersökningar du gjort så visar på rytmstörningar (vilket låg puls iof kan indikera på), men lika viktigt är att man gör ett ultraljud.
  • Anonym (Ssk)
    Det stämmer! Jag har hunnit se patienter med hb under 50, som mår bra (enligt dem själva). Det är oftast då järnbristen utvecklats till anemi över lång tid, kroppen anpassar sig. Sedan är hb under 50 livshotande oavsett hur man känner sig. Hb under 100 är också skadligt långsiktigt, man upplever ofta arytmier redan då (vissa tidigare). Men även järnbrist (utan anemi) är inte bra att gå omkring med, det stressar kroppen.
  • Anonym (Ssk)
    jeanette02 skrev 2019-12-08 10:15:37 följande:
    Tydligen kan väldigt vältränade personer ha en vilopuls på 30-35. Ja, det låter märkligt, men står i en idrottsmedicin bok jag har.
    Det låter överdrivet. Man står liksom inte på benen med en sådan låg puls. Organen får inte tillräckligt med syre när pulsen blir så låg.
  • jeanette02
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-08 11:21:36 följande:

Det låter överdrivet. Man står liksom inte på benen med en sådan låg puls. Organen får inte tillräckligt med syre när pulsen blir så låg.

Jag tycker också det låter märkligt, men kanske är det andra såpass andra förutsättningar i kroppen när man är topptrimmad. Typ Johaug el liknande. För en vanlig person så är det väldigt problematiskt.
  • Anonym (snabbpulsare)
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-08 11:15:09 följande:
    Med en puls på 32 så ligger du på intensiven. Det är för låg puls för att förse hela kroppen med syre. Du står inte på benen. 

Dom missade ultraljudet så, som ofta är det viktigaste. Dom undersökningar du gjort så visar på rytmstörningar (vilket låg puls iof kan indikera på), men lika viktigt är att man gör ett ultraljud.
    Nja, jag litar på kardiologerna som sa att det inte var någon fara och att vältränade människor kan ha låg vilopuls. 

På 1177 står "En vältränad person har ofta lägre vilopuls, mellan 45 till 55 slag per minut eller ännu lägre"

https://www.1177.se/Ostergotland/behandling--hjalpmedel/undersokningar-och-provtagning/undersokningar-du-kan-gora-sjalv/ta-pulsen/
  • Cheescake

En vältränad person med vilopuls på 32 ligger inte på intensiven. Gunde Svan hadd en vilopuls på 32 och han låg definitivt inge på intensiven.

Oavsett hur vältränad man är så har man inte en vilopuls på 40. Gunde Svan hade 52 när han låg som lägst..och dom flesta blir aldrig så vältränade. 40 är på gränsen till farligt lågt.

Gunde Svan hade 32 i vilopuls, inte 52. Och nej 40 i vilopuls är inte på gränsen till farligt låg.
  • Cheescake

En vältränad person med vilopuls på 32 ligger inte på intensiven. Gunde Svan hadd en vilopuls på 32 och han låg definitivt inge på intensiven.

Gunde Svan hade 32 i vilopuls, inte 52. Och nej 40 i vilopuls är inte på gränsen till farligt låg.
  • Cheescake

• jeanette02

Ja, enligt vetenskapen kan man ju ha låg vilopuls som vältränad neråt 30.

Det är en annan sak när man har sjukdomar i botten och man söker vård och man är en tex överviktig, otränad och sjuk person. Då mår nog kanske inte kroppen bra med en vilopuls på 30.

• Anonym (xyz)

Vid blodgivning måste man ha en puls på minst 45. Personalen är förmodligen inte utbildad för att kunna skilja vältränade från dödssjuka, så de har gjort det enkelt för sig och satt en hård gräns på 45. Jag känner en mycket vältränad person som inte fick lämna blod pga detta. Jag har själv haft 48 vid några tillfällen och det är tydligen inte så vanligt för personalen blir osäker, frågar en kollega hur låg puls man får ha, och tar pulsen en gång till.

Pga medicinering mot högt blodtryck kollar de mitt blodtryck varje blodgivning, och mätaren rapporterar även pulsen. Jag har inget minne av att de kollade pulsen varje blodgivning innan jag fick högt blodtryck.

• Cheescake
    Anonym (xyz) skrev 2019-12-10 00:50:59 följande:

Vid blodgivning måste man ha en puls på minst 45. Personalen är förmodligen inte utbildad för att kunna skilja vältränade från dödssjuka, så de har gjort det enkelt för sig och satt en hård gräns på 45. Jag känner en mycket vältränad person som inte fick lämna blod pga detta. Jag har själv haft 48 vid några tillfällen och det är tydligen inte så vanligt för personalen blir osäker, frågar en kollega hur låg puls man får ha, och tar pulsen en gång till.

Pga medicinering mot högt blodtryck kollar de mitt blodtryck varje blodgivning, och mätaren rapporterar även pulsen. Jag har inget minne av att de kollade pulsen varje blodgivning innan jag fick högt blodtryck.

Nja, 45 i puls nog väldigt olika. Däremot tar de blodtrycket med jämna mellanrum och eftersom de tar automatiskt så får de även med pulsen. De har en gräns på hur lågt blodtryck man får ja. Själv jag i vanlig fall för lågt blodtryck för att få lämna blod men varje gång jag lämnar så har mitt blodtryck var perfekt eftersom jag är nervös.
  • Cheescake
    Anonym (xyz) skrev 2019-12-10 00:50:59 följande:

Nja, 45 i puls nog väldigt olika. Däremot tar de blodtrycket med jämna mellanrum och eftersom de tar automatiskt så får de även med pulsen. De har en gräns på hur lågt blodtryck man får ja. Själv jag i vanlig fall för lågt blodtryck för att få lämna blod men varje gång jag lämnar så har mitt blodtryck var perfekt eftersom jag är nervös.
  • Håkan på Öland

Har du järnbrist så ät följande som jag hittade efter 2 sekunders Googlesökning.

Mat som innehåller mycket järn

Blodpudding, lever och kött från nöt, lamm, gris är våra bästa källor till järn i maten, men också äggula, fågel, skaldjur och fisk innehåller en viss mängd järn som kroppen lätt tar upp.

Dessutom finns järn i baljväxter som bönor, ärtor och linser, grovt bröd, flingor och gröna grönsaker.

Svar på tråden Puls och järnbist?