• Dahlisd

KUB test eller ej?

Hej! Jag är gravid med mitt första barn, gick precis in i vecka 12 (11+3) och har ett KUB test inbokat den 19/12e. Men velar fram och tillbaka från dag till dag om jag ska göra det eller inte. Jag är 29 år och blir därför inte erbjuden detta, men alltid trott att det är något man gör, därav ville jag ändå boka in de så jag vet att möjligheten finns. Hade gärna velat höra era tankar kring detta, då jag inom 2 veckor måste bestämma mig. Tack på förhand????

• Svar på tråden KUB test eller ej?
  • Orangebeans

Ej. KUB-testet ger dig inget som helst svar egentligen. Varken på om barnet har kromosomavvikelse eller om det inte har det. Det ger dig en sannolikhet. Får många som inte får lägsta möjliga sannolikhet så skapar det bara mer oro. Vill du verkligen testa så gör NIPT-test istället.

• m94

Gjorde det mest för att få en indikation på att allt står rätt till även om man aldrig kommer veta 100% med kub, men det är ju en fingervisning.

Också för att annars skulle vi behövt vänta till vecka 20 för att få se bebis för första gången.

• Elenaste

Jag har bokat in detta till den 17e. Jag ser ingen skada i att få veta om det är låg eller hög sannolikhet för kromosomavvikelse, utan ser det som ett bidrag till förberedelse inför barnets behov. Oavsett om man väljer att behålla eller inte. Är det högre sannolikhet får du även ta fler tester för att säkerställa resultatet.

• Dahlisd

Ja det är lite så jag också tänkte då jag valde att boka tid. Ang varför jag inte bokat in NIPT är av den ekonomiska delen, då det kostar 6000kr att göra enligt min barnmorska. Finns ju såklart inga ?rätta? svar på det här, utan är ju såklart upp till var och en vad man känner. Önskar bara att det vara något av de som skulle kännas mer rätt för mig, då jag varannan dag känner att det kanske bara skapar ännu mer oro om barnets hälsa. Tack för era tankar kring denna fråga

• Anotherone

Beror ju på hur ni resonerar kring resultatet? Har ni samma omställning till hur ni gör om barnet visar sig ha en avvikelse, har ni samma gräns för när resultatet är bra?

Vi trodde att vi tänkte lika men när testet väl var gjort insåg jag att vi inte alls gjorde det. Han fick panik när vi inte fick 1:20 000, allt därunder var synonymt med sjuk bebis för min man. Medan jag bara hörde barnmorskans ord "ingen anledning till oro".

Men vi gick vidare till nipt privat för att dubbelkolla och sen kunna släppa det. Detta var ca 3 år sen och vi fick en frisk bebis.

Gjorde jag om det idag så hade valt att gå direkt på nipt. KUB handlar ju bara om sannolikhet! Sen gör man rutin-UL där bebisens anatomi mm gås igenom. Det hade räckt bra.

• Linepj

Man måste vara beredd på vad som kan komma av det, precis som Antherone skriver. Vi var inte riktigt beredda på att det skulle vara dåligt.. vi tänkte att sån otur kan vi inte ha... men vi fick 1/135 på trisomi 18 (vilket sällan är förenligt med liv). Alla här i Östergötland, som får under 1/200, blir erbjudna NIPT kostnadsfritt, vilket vi tackade ja till. Det hade tagit oss ett år och två missfall att komma till denna punkt och jag ville inte gå igenom en graviditet (om den ens skulle bli fullgången) för att föda ett barn (om hen skulle klara förlossningen) så sjukt att hen inte skulle klara sig. Väntan på resultatet var vidrigt men kom efter 9 arbetsdagar och visade inga avvikelser och att det var en pojke. Är nu i v 34.

• Solblomma30

KUB-test eller ej beror väl på huruvida man vill göra abort om man får veta att fostret är sjukt. Vid tidigt ultraljud som KUB kan man inte bara se ökad risk för kromosomavvikelser utan man kan även se strukturella fel på fostret. Den som tänker att den vill göra abort tidigt om något är fel borde göra KUB.

De som vill behålla ett sjukt barn eller ett barn med kromosomavvikelser är väl inte lika angelägna eftersom de ändå behåller barnet och eftersom det ofta är svårt att under graviditeten avgöra hur sjukt ett skadat foster (utan kromosomavvikelser) kommer bli. Och kromosomavvikelser å andra sidan betyder ju inte alltid ett sjukt barn, ett barn med Downs syndrom ex kan vara lika friskt som ett barn utan Downs syndrom.

Själv har jag gjort flera KUB med varierande resultat. Jag har vid två tillfällen fått hög risk och då gjort ett moderkaksprov resp ett NIPT. Det var en jobbig tid innan svar såklart. Båda gånger var KUB-svaret falskt positivt, och båda barnen föddes kromosomnormala. Om jag hade velat ha fler barn hade jag istället gjort ett tidigt ultraljud utan KUB för att se avvikelser på njurar, mage, extremiteter osv och sen hade jag gjort ett NIPT direkt för att slippa ovissheten efter KUB.

Svar på tråden KUB test eller ej?