• Anonym (H)

    Har ni hemförsäkring?

    Har ni hemförsäkring? Varför/varför inte?

  • Svar på tråden Har ni hemförsäkring?
  • Anonym (ja)
    Limeblad skrev 2019-12-07 22:41:14 följande:

    Hyresvärdens försäkring har en självrisk (ibland kan den vara på några hundratusen kronor). Hemförsäkringen innehåller en ansvarsförsäkring som täcker den självrisken.


    Är det jag som måste stå för självrisken? Även om det inte är mitt hus? Antar det bara gäller om det är jag som är vållande. Ja tur man har hemförsäkring i så fall.
  • Anonym (Tjänsteman)
    Limeblad skrev 2019-12-07 22:41:14 följande:

    Hyresvärdens försäkring har en självrisk (ibland kan den vara på några hundratusen kronor). Hemförsäkringen innehåller en ansvarsförsäkring som täcker den självrisken.


    Nej, det stämmer inte alls! Bor du i hyresrätt försäkrar du det du äger och fastighetsägaren resten. Din ansvarsförsäkring har inget med självrisken att göra.
  • Anonym (Victoria)

    Ja, har jag haft sen jag flyttade hemifrån. Har aldrig ens funderat på att inte ha en. Kostar ju inte många kronor och man hoppas ju bara att man slipper använda den.

  • Anonym (Tjänsteman)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-07 22:54:08 följande:

    Är det jag som måste stå för självrisken? Även om det inte är mitt hus? Antar det bara gäller om det är jag som är vållande. Ja tur man har hemförsäkring i så fall.


    Nej du står inte för fastighetsägarens självrisk. Däremot skulle dennes försäkringsbolag kunna driva regress (kräva dig på ersättning via ditt försäkringsbolag) om de anser att du varit vårdslös. Din hemförsäkring kan då täcka hela skadan via ansvarsdelen, normalt 10 mkr.
  • Anonym (Alltid hemförsäkring)
    Anonym (Tjänsteman) skrev 2019-12-07 23:59:33 följande:

    Nej du står inte för fastighetsägarens självrisk. Däremot skulle dennes försäkringsbolag kunna driva regress (kräva dig på ersättning via ditt försäkringsbolag) om de anser att du varit vårdslös. Din hemförsäkring kan då täcka hela skadan via ansvarsdelen, normalt 10 mkr.


    Jag har faktiskt haft en vattenskada, stötte antagligen till en kran när vattnet var avstängd. Hade jag inte haft hemförsäkring hade det kostat mig hundratusen. Ibland händer skador pga slarv eller helt enkelt otur och hyresgäster krävs då på fastighetsägarnas självrisk om de inte har hemförsäkring.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Alltid hemförsäkring) skrev 2019-12-08 01:22:55 följande:

    Jag har faktiskt haft en vattenskada, stötte antagligen till en kran när vattnet var avstängd. Hade jag inte haft hemförsäkring hade det kostat mig hundratusen. Ibland händer skador pga slarv eller helt enkelt otur och hyresgäster krävs då på fastighetsägarnas självrisk om de inte har hemförsäkring.


    Kräver de bara ersättning om hyresgästen inte har hemförsäkring? Menar du egentligen att de kräver ersättning i vilket fall men att de skickar kravet till försäkringsbolaget istället om man har ett.
  • Cheescake
    Anonym (Alltid hemförsäkring) skrev 2019-12-08 01:22:55 följande:

    Jag har faktiskt haft en vattenskada, stötte antagligen till en kran när vattnet var avstängd. Hade jag inte haft hemförsäkring hade det kostat mig hundratusen. Ibland händer skador pga slarv eller helt enkelt otur och hyresgäster krävs då på fastighetsägarnas självrisk om de inte har hemförsäkring.


    Hyresgästen krävs på självrisken eller hela beloppet som skadar kostar

    oavsett om denne har hemförsäkring eller inte. Men med hemförsäkring är det dennes egna försäkringsbolag. Detta göra upp mellan försäkringsbolagen.
  • Anonym (Alltid hemförsäkring)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-08 01:39:28 följande:

    Kräver de bara ersättning om hyresgästen inte har hemförsäkring? Menar du egentligen att de kräver ersättning i vilket fall men att de skickar kravet till försäkringsbolaget istället om man har ett.


    Jag menar som jag skrev, att har man ingen hemförsäkring som går in krävs hyresgästen på självrisken. Det var ett svar till den som skrev att hyresgästen inte krävs på självrisken.
Svar på tråden Har ni hemförsäkring?