• Ignoramus

    Hund anmäld till länsstyrelsen

    Haha jag hade definitivt haft ihjäl den hund som oprovocerat (dvs lös på en parkering t ex) bitit ihjäl min hund, men jag hade smugit lite mer med det. Sökt upp den i efterhand och gjort det, för fyfan. Kan inte tänka mig nåt värre. För de egentliga påföljderna är så sinnessjukt mesiga; som ni säger rör det sig som värst om munkorgstvång och det är vanligtvis efter ett flertalet anmälningar...


    Anonym (Haha nej) skrev 2019-12-08 11:30:35 följande:

    Hade en hund bitit mitt barn hade jag avlivat den själv med en sten i huvudet eller kanske skära halsen av den. Så jo hundar som bits ska avlivas. För visst vore det bra att avliva ev usel ägare men då blir man satt i finkan.


  • Ignoramus

    Tja, jag kan hålla med om att man närmast blir förvånad om en femkiloshund inte gör utfall på promenaden. Å andra sidan är det kanske inte så konstigt att en 60-kiloshund inte känner sig lika hotade av andra hundar som en femkilos gör. Dessutom är många små larmande raser, vilket såklart ökar risken för skall.

    Samtidigt är den faktiska skadan som en chihuahua/shih-tzu orsakar i princip lika med noll. Jag upplever inte ens ett ögonblicks fruktan eller oro när de hänger i kopplen och gläfser. När en 60-kilos hund beter sig så däremot? Fy faaan. Jag älskar hundar, men stora hundar som gör utfall där ägarna knappt klarar av att hålla i kopplet gives me the creeps.

    Oprovocerat är det framförallt i mina ögon när hunden som har blivit attackerad inte gjort något utfall utan blir påflugen av en hund som ägaren av en eller annan anledning inte har kontroll över. Och blir den så provocerad av småhundars utfall så sätt en munkorg på den då.

    Hade min hund däremot varit den som sprang fram till den stora, då hade jag inte gjort någonting annat än att sörjt min hund och min egen dumhet. Då vilar allt ansvar på mig, för jag borde haft en sån koll på min hund att den inte sprang fram där den inte var välkommen.

    Men eftersom det här skedde på en parkeringsplats lär väl hunden ha slitit sig på väg ut från en baklucka och sedan gått till attack. Det är den statistiska sannolikheten iaf, skulle jag säga.


    EmberEyes skrev 2019-12-09 03:35:58 följande:

    Vet vi att det i detta fallet är oprovocerat?

    Något som shockerar mig på en daglig basis är hur illa små-hundar tillåts uppföra sig av sina ägare. Hade min 60-kilos hund mer eller mindre strypt sig själv i sitt koppel/halsband samtidigt som han morrar, skäller och reser ragg, och gjort utfall mot förbipasserade så hade jag (helt förståeligt och befogat) fått stora problem av "allmänheten", förmodligen förhoppningsvis) blivit anmäld och blivit tvingad att uppfostra min hund. Samma regler gäller inte för hundar på låt oss säga under 15 kg. (Ja, jag raljerar, men småhunds-ägarna tar i betydligt mindre utsträckning ansvar för sina hundar och deras uppfostran.)


  • Ignoramus

    Varför är den hund som oprovocerat bet ihjäl min hund mer värd? Varför ska den få leva när den hade ihjäl någon annan?

    Det är ju en jävla skillnad på köttbullar med spik i som drabbar vem som helst helt okontrollerat.

    Ja, hundar har instinkter och vilka det är vet man förhoppningsvis när man skaffar sin ras. Och visar den minsta tendens, är man det minsta osäker, och man vet att hunden hade kunnat orsaka stor skada... ja då är det inte så svårt att vara lite proaktiv och sätta på en munkorg.

    Lagen borde för övrigt ha nolltolerans - har hunden aktivt bitit ihjäl en annan, alltså inte när den fredat sig från ett angrepp - så ska den avlivas, punkt. Inte få en prick i systemet. Inte ett munkorgskrav efter tre eller fem döda hundar. En hund är alldeles för mycket. Och vi har ett sånt överskott på hundar som det är att vi inte ska behöva vurma för de som är så pass farliga.


    Anonym (Korkat) skrev 2019-12-09 05:41:28 följande:

    Fy fan!!! Sånna uttalande tyder på att det är stora brister på empati i samhället. Varför är din hund mer värd en någon annan? Tänk om någon hade slängt köttbullar med spik i, som någon idiot gjorde för några år sedan, på ställen där det vistades många hundar, som bl.a. din hund hade ätit och skadat sig på?

    Det gör väl inget? Har inte ägaren uppsyn över sin hund och disciplin så kan den lika gärna dö ju. Inte mer än rätt eftersom det är hundens fel att den har instinkt. Någon av hundarna är säkert aggressiv och förtjänar det..

    Isch


  • Ignoramus

    Nej precis. Folk är väldigt skjutglada om en varg närmar sig mänsklig bebyggelse, men en hund får ibland göra vad som helst och allt skylls på ägarna. ?Hunden blir vad man gör den till?, nevermind att vi hårdavlat på vissa egenskaper och instinkter som i vissa fall gör att det krävs enormt mycket av ägarna.

    Ja, det är ju ägarnas fel som inte läser på tillräckligt/inte inser sina egna begränsningar, men alla individer är inte menade att fungera i vårt samhälle. Vi förlitar oss väldigt mycket på några enstaka hundtränare som av sitt goda hjärta ska ta sig an oxh rehabilitera hopplösa fall.

    Varför ens ha en ras som du knappt klarar av att hålla? Då är väl femkiloshundarna ett ypperligt alternativ, även om de hänger i kopplet?

    Tycker för övrigt att de oskrivna reglerna är rätt solklara både i fråga om barn och hund:

    Om din hund går fram till ett barn eller annan hund och något händer bär du hela ansvaret.

    Om ett barn eller hund kommer fram till din hund, trots varningar, så bär den ägaren/föräldern allt ansvar.


    Anonym (Q) skrev 2019-12-09 10:22:23 följande:

    Skönt att höra någon som har hund som resonerar lite vettigt kring att ha kontroll på sin hund.

    Jag tycker det är skrämmande så som vissa resonerar att man inte ska straffa hunden eftersom det inte är hundens fel. Det spelar ju ingen roll i sammanhanget, man kan ju inte låta någon som inte har någon som helst koll ha en så farlig hund.

    Jag har varit med om att det kommer små små kvinnor med stora starka hundar och så skriker dem på avstånd -håll barnen borta, hunden tycker inte om barn och jag kan inte hålla emot om den sliter sig.


  • Ignoramus

    Haha det här har väl ingenting med det att göra. Som att jag skulle säga att din kvinnosyn är densamma som din chihuahuasyn.


    Bananböjaren skrev 2019-12-09 13:06:58 följande:

    Självklart hade du det, du sympatiserar ju med feminismen, en totalitär och antidemokratisk rörelse. Tack för att du visar hur empatistörd feminismen är. För att inte tala om den totala avskanaden av respekt för demokratiskt stiftade lagar.


  • Ignoramus

    *ända

    Och som sagt, jag har redan varit på den andra sidan och hyllat män och manligheten... och redan på den tiden resonerade jag så ?empatistört? och med en ?total avsaknad av respekt för demokratiskt stiftade lagar.?


    Bananböjaren skrev 2019-12-09 13:20:14 följande:

    Jag ämnar fortsätta att påpeka svagheterna och bristerna i den totalitära och fascistoida ideologi till vilken du bekänner dig enda tills du en dag kommer till insikt.


  • Ignoramus

    Det är olika regler kring kolsyrepistoler och vanliga pistoler. Och jo, barnet kommer undan om det skriker ?jag ska döda dig, din jävla hora?. Du blir chockad över uppförandet, men du går inte direkt och låser sovrumsdörren och börjar fundera över en hemlig identitet.

    Om en berusad vandrande anabola steroid som Martin Jonsson dundrar emot dig och vrålar det med spottet flygandes blir du däremot livrädd, förmodligen. Det går inte att dra alla över en och samma kam.

    Nä, ungarna ska inte skrika hora och folk borde absolut uppfostra sina småhundar bättre, men det är verkligen inte samma sak ändå.


    EmberEyes skrev 2019-12-09 15:15:19 följande:

    Jag tycker att det är fel väg att gå. Redan idag så slipper småhundsägarna ifrån nästan allt ansvar, just för att deras hundar går att plocka upp och gå iväg med. Problemet är att dessa små hundarna skapar situationer där andra hundar (och märkbart då de stora hundarna) reagerar och får skit för det. Jag tycker inte att det spelar någon roll vem det r som står ock skriker "jävla hora!", det är den som skriker som ska lära sig att bete sig.


  • Ignoramus

    Men ursäkta, jag skriver ju om och om och om igen att småhundarna borde uppfostras bättre. Sen svarar iofs ingen av de hundar jag någonsin haft på deras utfall utan skiter fullständigt i det, så det kanske påverkar mitt svar en aning. Fast det är fortfarande sjukt mycket märkligare att du inte tycker att det spelar någon som helst roll om det är en 1.5-kilos chihuahua eller en 55-kilos rottweiler som hänger i kopplet och fradgar. DET är ett helt sjukt tankesätt.


    EmberEyes skrev 2019-12-09 20:56:32 följande:

    Du anser alltså att en liten hund har rätt att´uppföra sig hur som helst och ägaren slipper allt ansvar baserat på hundens vikt. För mig är det ett helt sjukt tankesätt.


  • Ignoramus

    Tja, nja, det är en väldigt måttlig reaktion i så fall. Och inte en negativ sådan. Min hund går alltid lös så hon har ju egentligen fritt spelrum att reagera som hon vill (nu får hon ju naturligtvis inte gå fram till andra hundar, men hon är rätt ointresserad), men hon tittar bara i nån sekund och fortsätter sedan framåt.

    Och ja, detta även om vi rundar ett hörn och hundarna i princip krockar, innan den andra kastar sig ut i kopplet, morrar, reser ragg och allt det du nämner. Detta har hänt, hon travar bara åt sidan med en blick åt sidan och något högre svansföring och fortsätter.

    Så fine, en liten reaktion, men absolut inget som på något sätt är det minsta problematisk.


    EmberEyes skrev 2019-12-10 09:42:22 följande:

    Du får gärna citera var jag skrivit detta.

    Och om du inte kan se att andra hundar reagerar på en hund som morrar, reser ragg och gör utfall (oavsett storlek) så är du förmodligen ganska usel på att läsa hund. En välanpassad hund (oavsett storlek) kommer inte agera, men nog kommer den reagera.


  • Ignoramus

    Men suck. Okej, ingen negativ reaktion vilket jag tog för givet att det var vi diskuterade, eftersom vi diskuterade effekten av småhundars brist på uppfostran. Men en liten reaktion som inte har med frågan att göra, absolut.

    Du är bara sur för att din hund bryr sig. Vi kanske ska diskutera det istället, om jag kan hjälpa dig på något sätt med din träning? ;) Jag är tvärtom en rätt duktig hundtränare.


    EmberEyes skrev 2019-12-10 09:54:54 följande:

    Du säger emot dig själv hela tiden, det går inte att hålla en vettig diskusion med dig.


  • Ignoramus

    Vad är dubbelmoraliskt? Att tycka att det är värre med en reaktiv dobermann än en reaktiv bichon? Det ÄR ju, objektivt, mycket värre. En dobermann har ihjäl min hund (som också väger under 10), en bichon har inte det. Enkelt.

    Sen är det extremt trist att man snarare blir förvånad när man ser en liten hund som *inte* gör utfall på promenader. Hundägarna borde fatta att de trots allt köpt en hund och inte en märklig katt eller marsvin. Dvs börja motionera och träna hunden på i princip samma sätt som en större hund.

    Men jag KRÄVER inte att de har kontroll på sin hund på samma sätt som jag kräver det av en ägare med en större och farligare hund.

    Desto (potentiellt) farligare hund, desto större ansvar. Att försöka snacka sig runt det är sjukt oansvarigt och gör att man borde skaffa sig en chihuahua istället, för då har man inte förstått någonting.


    EmberEyes skrev 2019-12-10 10:27:39 följande:

    Ge dig. Vare sig jag eller min hund har problem med att hantera aggressiva hundar. Jag avslutar diskussionen med dig och accepterar att du helt enkelt inte har samma syn på hundägande och ansvar som jag. Du är varken den första eller sista personen som väljer dubbelmoral framför logik.


  • Ignoramus

    Och det där är ett best case scenario. Vanligtvis händer väl ingenting första gången. Håller med om att din förhoppning vore det rimligare straffet.


    Anonym (Poke) skrev 2019-12-10 11:33:14 följande:

    Man får väl hoppas att hunden avlivas och att ägaren förbjuds att skaffa en ny samt spenderar några månader i fängelse pga av brottet denne är skyldig till. Tyvärr lär det ju inte bli så utan möjligen krav på munkorg och koppel samtidigt som ägaren slipper undan med lite böter som knappt märks.


  • Ignoramus

    Idag på tåget satt det en liten hund och skällde helt hysteriskt på min hund hela resan. Alltså mer skrek än skällde, och tassarna krafsade oavbrutet mot golvet i ett försök att komma fram till min hund. Ägaren lade sig tillslut på hunden för att få den att sluta. Efter en kvart höjde min hund litegrann på läppen när den närmade sig, det var den enda reaktionen.

    Sen klev vi av tåget och då dröjde det väl 200m innan en lös, mellanstor hund kom farandes med några rejäla morrningar. Ägaren hopplöst bakom, och försökte kalla in hunden men det sket den fullständigt i. Började cirkulera min hund, stel i kroppen och fortfarande morrandes. Jag sa åt hunden på skarpen och då for den hem igen.

    Två extremt störiga incidenter på mindre än en halvtimme? Ja, extremt irriterande. Fruktade jag någonsin för min hunds liv? Nej. Hade jag gjort det om det istället varit två amstaffs som betett sig såhär? Ja, jag hade varit så in i helvete skärrad, flera timmar senare.


    EmberEyes skrev 2019-12-10 10:27:39 följande:

    Ge dig. Vare sig jag eller min hund har problem med att hantera aggressiva hundar. Jag avslutar diskussionen med dig och accepterar att du helt enkelt inte har samma syn på hundägande och ansvar som jag. Du är varken den första eller sista personen som väljer dubbelmoral framför logik.


Svar på tråden Hund anmäld till länsstyrelsen