• Mon 9 Dec 2019 14:15
    2445 visningar
    7 svar
    7
    2445

    Hur länge bör man behålla en bil?

    Om man köper en sprillans ny bil idag som inte får speciellt många mil på sig för att man inte kör så mycket och som tas väl om hand när bör man byta/sälja den? Jag tänker att det ju måste finnas någon slags magisk gräns där bilen fortfarande har ett vettigt värde för säljaren och när blir den för gammal för att vara av intresse för andra?

    Självklart finns det alltid folk som köper gamla skrothögar som är 35 år gamla och knappt går framåt men det är inte det jag tänker på nu utan när det är vettigt att sälja en bra bil innan den blir för gammal och har för lite värde kvar.

    Vi kan använda oss av en Audi A6, Volvo XC60 eller något liknande i exemplet och det är alltså en lågmilare som ser ut som ny. Sen kan bilen vara 4, 5, 7 eller 9 år när du funderar på att sälja den men det är alltså det jag är ute efter. Var är den magiska gränsen när man bör släppa en fin bil med låga mil?

  • Svar på tråden Hur länge bör man behålla en bil?
  • Mon 9 Dec 2019 14:45
    #1

    Jag skulle ha fortsatt att köra den. Du förlorar otroligt mycket pengar på att byta bil. Ha is i magen och kör den längre tid.

  • Mon 9 Dec 2019 16:06
    #2

    Tänker du så ska den nog bli kvar i bilhallen. Det enda vettiga sett till låg kostnad per mil är att äga en bil länge, vi köpte en ny passat 2012 körde den 6000 mil och tappade 35:-/mil bara i värdeminskning.

    Sålde ganska nyligen en A6 som gått 11000 mil 330 000:- under nypris, fem år gammal. Vi köpte dock inte den ny utan sålde den för mer än vi köpte den för. Det är den enda bra bilaffären jag någonsin gjort under mina 20 år med körkort.


    Ride it like you stole it
  • Mon 9 Dec 2019 16:22
    #3

    Det blir nästan alltid billigare och billigare per mil att köra samma bil år efter år

    Först när det börjar bli riktigt stora reparationskostnader som det är ekonomisk försvarbart att sälja.

    Sen kan andra faktorer påverka som tidsåtgång för trassel, tillförlitlighet, bekvämlighet, säkerhet.

  • Mon 9 Dec 2019 16:32
    #4
    Mackan1978 skrev 2019-12-09 14:45:10 följande:
    Jag skulle ha fortsatt att köra den. Du förlorar otroligt mycket pengar på att byta bil. Ha is i magen och kör den längre tid.
    Frågan är hypotetisk. Och hur länge är en längre tid?
    Studentpappa skrev 2019-12-09 16:06:04 följande:
    Tänker du så ska den nog bli kvar i bilhallen. Det enda vettiga sett till låg kostnad per mil är att äga en bil länge, vi köpte en ny passat 2012 körde den 6000 mil och tappade 35:-/mil bara i värdeminskning.

    Sålde ganska nyligen en A6 som gått 11000 mil 330 000:- under nypris, fem år gammal. Vi köpte dock inte den ny utan sålde den för mer än vi köpte den för. Det är den enda bra bilaffären jag någonsin gjort under mina 20 år med körkort.
    Tänker jag hur? Frågan är hypotetisk.
    Kjell2 skrev 2019-12-09 16:22:23 följande:
    Det blir nästan alltid billigare och billigare per mil att köra samma bil år efter år

    Först när det börjar bli riktigt stora reparationskostnader som det är ekonomisk försvarbart att sälja.

    Sen kan andra faktorer påverka som tidsåtgång för trassel, tillförlitlighet, bekvämlighet, säkerhet.
    Det är klart att det är billigare att köra en bil länge men hur länge är länge nog? Det borde ju finnas någon gräns/någon ålder när det börjar bli vettigt att byta eller sälja den. Var ligger den på ett ungefär? För vid någon ålder måste man ju börja byta reservdelar, däck, något dyrt kanske rasar osv. Så vad är riktmärket tro?


  • Tue 17 Dec 2019 17:52
    #5

    Enligt mig, om du ser rent ekonomiskt på din bilaffär/bilägande - behåll den så länge som möjligt!

    Nu framgår det inte av din fråga om du planerar att köpa en ny bil och behålla den så länge som möjligt ELLER om du redan har en bil med säg 10 år på nacken som du står och funderar på att ev sälja ELLER behålla den tills den hamnar på skroten?

    Det viktigaste när det gäller bilar rent allmänt är ROSTEN! Se till att ROSTSKYDDA bilen! Tillverkarnas 12-års rostskyddsgaranti är INTE VATTEN VÄRD!!!

    Vad jag sett under många år så stiger den gamla bilen iom att den fyller 30 ÅR. Vilket beror på att den automatiskt blir SKATTEBEFRIAD.
    Och det kanske vem som helst kan räkna ut att att äga en bil som fyllt 30 år kostar inte många kronor i trafikförsäkring per år så det är i princip bara bensinförbrukningen och ev reparationer man behöver betala. Och en 30-årig gammal bil kan vilken "svartverkstad" som helst reparera för några hundralappar per timma. Delar finns i mängder på alla bilskrotar.

  • Sat 4 Jan 2020 10:28
    #6
    Tihi skrev 2019-12-09 14:15:39 följande:

    Om man köper en sprillans ny bil idag som inte får speciellt många mil på sig för att man inte kör så mycket och som tas väl om hand när bör man byta/sälja den? Jag tänker att det ju måste finnas någon slags magisk gräns där bilen fortfarande har ett vettigt värde för säljaren och när blir den för gammal för att vara av intresse för andra?

    Självklart finns det alltid folk som köper gamla skrothögar som är 35 år gamla och knappt går framåt men det är inte det jag tänker på nu utan när det är vettigt att sälja en bra bil innan den blir för gammal och har för lite värde kvar.

    Vi kan använda oss av en Audi A6, Volvo XC60 eller något liknande i exemplet och det är alltså en lågmilare som ser ut som ny. Sen kan bilen vara 4, 5, 7 eller 9 år när du funderar på att sälja den men det är alltså det jag är ute efter. Var är den magiska gränsen när man bör släppa en fin bil med låga mil?


    Det beror på vad som är din prioritet. Min är ekonomi och då köper jag en 3-4 år gammal bil, som har tappat mycket i värde sedan den var ny, och kör den tills det är dags att skrota den. Såvitt jag kan förstå är det det billigaste sättet att ha bil, åtminstone för den som inte gillar att skruva på en gammal Amazon eller liknande.

    Om du har andra prioriteringar kan svaret bli annorlunda.
  • Mon 6 Jan 2020 10:14
    #7

    tills den börjar krångla. Vissa gör det efter 6 år andra efter 10 år. Då är det nog dags att bli av med sk***

    Två Månadslöner


Svar på tråden Hur länge bör man behålla en bil?