• Anonym (TS)

    Är du för eller emot Centerpartiets förslag om att förbjuda religiös omskärelse av pojkar?

    www.expressen.se/nyheter/annie-loof-jag-beklagar-beslutet/

    "Centerpartiet vill verka för att förbjuda religiös omskärelse av pojkar.

    Beslutet går emot partiledningens linje och har fått skarp kritik av svenska judar och muslimer.

    Nu svarar partiledare Annie Lööf:

    ? Partistyrelsen har avslagit motionerna, en enig sådan, under alla mina åtta år som partiledare. Nu valde partistämman mot partiledningens vilja att fatta det här beslutet ? jag beklagar det, säger hon till Ekot.

    Under lördagen hade Centerpartiet sin partistämma i Karlstad. Där togs bland annat beslut om att partiet ska verka för att omskärelse av pojkar ska förbjudas i Sverige.

    Beslutet har fått skarp kritik av både judar och muslimer i Sverige.

    ? Det här är en inskränkning på religionsfriheten. Risken är bara att människor tvingas göra det i skymundan på ett osäkert sätt, sa Mohamed Temsamani, ordförande för Förenade Islamiska Föreningar i Sverige och före detta MP-politiker, till Expressen.

    ? Jag är väldigt förvånad och väldigt besviken. Det innebär, om förslaget realiseras, att det blir helt omöjligt att leva både som jude och som muslim i Sverige, sa Aron Verständig, ordförande i Judiska centralrådet.

    Annie Lööf berättar att hon förstår kritiken och att hon under förmiddagen varit i kontakt med Judiska centralrådet.

    ? Vi håller religionsfriheten högt. För oss är det viktigt att värna grundlagstiftningen och stå upp för minoriteter i Sverige och deras möjlighet att leva här. Det här är ingenting vi kommer skriva riksdagsmotioner om, säger hon till Ekot.

    Annie Lööf menar att stämman har pekat på barnrätts- och integritetsperspektivet som anledning till beslutet."

  • Svar på tråden Är du för eller emot Centerpartiets förslag om att förbjuda religiös omskärelse av pojkar?
  • Anonym (Det kan de göra när de är vuxna)

    Jag är för det.

    Det är bättre att barnen väljer det själva när de blir vuxna nog att förstå vad det symboliserar.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Det kan de göra när de är vuxna) skrev 2019-12-09 14:51:34 följande:

    Jag är för det.

    Det är bättre att barnen väljer det själva när de blir vuxna nog att förstå vad det symboliserar.


    Vid vilken ålder?
  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2019-12-09 15:36:16 följande:

    Vid vilken ålder?


    Vad sägs om 18 och de är myndiga?
  • Physalis

    Förstår inte uttalandet om religionsfrihet. Barnen får ju genom det här religionsfrihet.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (E)

    För. Helt absurt hur det kan vara lagligt eller förwspråkas av vissa av Sveriges mest framstående poltiker. Det är ett grymt övergrepp på småbarn och inget annat. Annars är det minsann av samma politiker så viktigt med ?rätten att bestämma över sin egen kropp?. Men det gäller förstås endast kvinnor, ja och flickor för ingen skulle få för sig att propagera för tillåtandet av omskärelse av flickor och tycka det är ?synd? och ?tyvärr? att det röstad igenom som förbjudet. Så kvinnor och flickor ska ha rätt till sina egna kroppar men inte pojkar. Det ska råda religionsfrihet - förutom för dessa pojkar som utsatta för övergrepp som för alltid ändrar deras kroppar - allt i religionens namn. Föräldrar ska ha rätt att kapa av kroppsdelar från sina söner, bara för att de vill, men inte kapa av kroppsdelar från sina döttrar av samma anledning. Det hela är sjukt, fruktansvärt tragiskt och hyckleri på högsta nivå.

  • Anonym (Sophie)

    Förstår inte varför det inte redan är förbjudet? Varför ska man få skära i bebisars snoppar av ingen annan anledning än föräldrarnas religion? Bättre att pojkarna själva får ta det valet när de är myndiga istället. 

  • Håkan på Öland

    Ja, jag är klart motståndare till omskärelse av både pojkar och flickor. Förstår inte hur trollen tänker som sätter religionsfriheten högre än barnens medicinska välbefinnande. Dvs i klarspråk -

    FÖRBJUD OMSKÄRELSE AV BÅDE POJKAR OCH FLICKOR! PUNKT SLUT!!

  • Anonym (A)

    FÖR! Borde förbjudits för flera år sedan.

    Det är ett vidrigt övergrepp på små barn och hör inte hemma i ett modernt samhälle. Det är en 2000år gammal kvarleva från när man inte hade vatten att hålla sig ren med. Lär ungarna tvätta sig och vill de fortfarande kapa sig i penisen när de är 18 kan det göra det då.

  • Konservativ
    Anonym (TS) skrev 2019-12-09 14:45:37 följande:

    www.expressen.se/nyheter/annie-loof-jag-beklagar-beslutet/

    "Centerpartiet vill verka för att förbjuda religiös omskärelse av pojkar.

    Beslutet går emot partiledningens linje och har fått skarp kritik av svenska judar och muslimer.

    Nu svarar partiledare Annie Lööf:

    ? Partistyrelsen har avslagit motionerna, en enig sådan, under alla mina åtta år som partiledare. Nu valde partistämman mot partiledningens vilja att fatta det här beslutet ? jag beklagar det, säger hon till Ekot.

    Under lördagen hade Centerpartiet sin partistämma i Karlstad. Där togs bland annat beslut om att partiet ska verka för att omskärelse av pojkar ska förbjudas i Sverige.

    Beslutet har fått skarp kritik av både judar och muslimer i Sverige.

    ? Det här är en inskränkning på religionsfriheten. Risken är bara att människor tvingas göra det i skymundan på ett osäkert sätt, sa Mohamed Temsamani, ordförande för Förenade Islamiska Föreningar i Sverige och före detta MP-politiker, till Expressen.

    ? Jag är väldigt förvånad och väldigt besviken. Det innebär, om förslaget realiseras, att det blir helt omöjligt att leva både som jude och som muslim i Sverige, sa Aron Verständig, ordförande i Judiska centralrådet.

    Annie Lööf berättar att hon förstår kritiken och att hon under förmiddagen varit i kontakt med Judiska centralrådet.

    ? Vi håller religionsfriheten högt. För oss är det viktigt att värna grundlagstiftningen och stå upp för minoriteter i Sverige och deras möjlighet att leva här. Det här är ingenting vi kommer skriva riksdagsmotioner om, säger hon till Ekot.

    Annie Lööf menar att stämman har pekat på barnrätts- och integritetsperspektivet som anledning till beslutet."


    jag är mot förslaget. men det är komiskt när politiskt korrekthet och multikultur kommer i konflikt. annie lööf är så jävla nervös att hon ska förlora röster på detta så hon var tvungen att ringa hennes kompisar de fundamemtalistiska muslimerna och försäkra dem att hon skiter i partiets beslut. multikultur vinner, libetalismen förlorar
  • Anonym (TS)
    Konservativ skrev 2019-12-09 17:58:05 följande:

    jag är mot förslaget. men det är komiskt när politiskt korrekthet och multikultur kommer i konflikt. annie lööf är så jävla nervös att hon ska förlora röster på detta så hon var tvungen att ringa hennes kompisar de fundamemtalistiska muslimerna och försäkra dem att hon skiter i partiets beslut. multikultur vinner, libetalismen förlorar


    Varför är du mot förslaget? Berätta.
Svar på tråden Är du för eller emot Centerpartiets förslag om att förbjuda religiös omskärelse av pojkar?