• Anonym (Ledsen)

    Han vägrar flytta utomlands

    Både jag och ett av våra barn mår extremt dåligt på vintern. Kylan gör så kroppen värker och vi får båda ont i bröstet och lungorna. Vi har för länge sen insett att om vi ska kunna må bra så måste vi flytta till ett varmare klimat och det har han varit positiv till... Tills nu. Nu målar han plötsligt upp en utlandsflytt som något negativt och påstår att det inte kommer bli bra på grund av autisterna i familjen osv.. Jag tycker att det bara är bortförklaringar. Visst kommer det säkert bli tufft precis i början, men jag tror inte det kommer bli några större problem sen.

    Jag tycker att han resonerar väldigt själviskt och känner mig riktigt ledsen och uppgiven. Varför ska inte vi få en chans att må bra?

  • Svar på tråden Han vägrar flytta utomlands
  • Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2019-12-10 18:55:12 följande:

    Fixa jobb först, sen ger sig flytten.


    Jobb finns redan. Ingen av oss är bundna till Sverige, jobbet följer med.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-12-10 18:57:43 följande:

    Jobb finns redan. Ingen av oss är bundna till Sverige, jobbet följer med.


    Var mer konkret, börja titta på land, bostad, skola
  • Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2019-12-10 19:00:02 följande:

    Var mer konkret, börja titta på land, bostad, skola


    Alltså allt sånt har jag redan koll på, men det hjälper ju inte när han från ingenstans ändrat sig.
  • Yassas

    Har ni blivit utredda för varför ni mår som ni gör? Det finns ju en hel del sjukdomar som kan orsaka dessa symtom och som kanske behöver behandlas. Det är ju ingen garanti då att ni kommer må bättre vid en utlandsflytt tänker jag.

  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-12-10 19:01:27 följande:

    Alltså allt sånt har jag redan koll på, men det hjälper ju inte när han från ingenstans ändrat sig.


    Flytta, erbjud honom att följa med
  • Anonym (Ledsen)
    Yassas skrev 2019-12-10 19:03:44 följande:

    Har ni blivit utredda för varför ni mår som ni gör? Det finns ju en hel del sjukdomar som kan orsaka dessa symtom och som kanske behöver behandlas. Det är ju ingen garanti då att ni kommer må bättre vid en utlandsflytt tänker jag.


    Ja vi vet varför vi mår såhär och det enda som hjälper är varmare väder.
  • Anonym (Q)

    Lyssna på varandra. Lägg fram för och nackdelar. Det är väl inte skrivet i sten? Vissa saker måste mogna fram. Att han sagt ja innan är inte samma sak som att han är redo när du är det. Du får vara flexibel och bearbeta sakta men säkert tills han mjuknar.

    Är du säker på att ni kommer må bättre av en flytt, så det inte bara är en vintersemester borta från vardagen som gör att ni mår bättre?

    Somatiska sjukdomar följer nästan alltid psyket. Mår man bra psykiskt så mår kroppen oftast bättre. Och de flesta mår bra på solsemester. Prova bo utomlands nån månad och jobba samtidigt.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Q) skrev 2019-12-10 19:13:11 följande:

    Lyssna på varandra. Lägg fram för och nackdelar. Det är väl inte skrivet i sten? Vissa saker måste mogna fram. Att han sagt ja innan är inte samma sak som att han är redo när du är det. Du får vara flexibel och bearbeta sakta men säkert tills han mjuknar.

    Är du säker på att ni kommer må bättre av en flytt, så det inte bara är en vintersemester borta från vardagen som gör att ni mår bättre?

    Somatiska sjukdomar följer nästan alltid psyket. Mår man bra psykiskt så mår kroppen oftast bättre. Och de flesta mår bra på solsemester. Prova bo utomlands nån månad och jobba samtidigt.


    Vi har varit överens om en utlandsflytt i flera år, det är nu han plötsligt ändrat sig.

    Ja jag är säker på att vi kommer må bättre av en flytt, jag har haft de här problemen hela mitt liv och lika så vårt barn. Vi ser ju skillnaden mot hur vi mår när det är varmt.
  • Yassas
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-12-10 19:08:48 följande:

    Ja vi vet varför vi mår såhär och det enda som hjälper är varmare väder.


    Får jag fråga vad det är för diagnos? Har nämligen själv värkproblematik under utredning.

    Är det enda som hjälper tycker jag att det inte är något att diskutera, att leva på smärtstillande med ringa effekt är ingen livskvalitet.
  • Anonym (Ledsen)
    Yassas skrev 2019-12-10 19:26:33 följande:

    Får jag fråga vad det är för diagnos? Har nämligen själv värkproblematik under utredning.

    Är det enda som hjälper tycker jag att det inte är något att diskutera, att leva på smärtstillande med ringa effekt är ingen livskvalitet.


    Psoriasisartrit och fibro. Värken i bröst och lungor beror på hjärtsjukdom.
  • Tow2Mater

    Kan ni bo utomlands over vintern, och sen tillbaka i sverige andra halvan av året? Så blir det inte så definitivt.

  • Anonym (Undrar med)
    Tow2Mater skrev 2019-12-11 01:01:16 följande:

    Kan ni bo utomlands over vintern, och sen tillbaka i sverige andra halvan av året? Så blir det inte så definitivt.


    Jag undrar med om det kan funka i praktiken? Med barn i skolåldern osv ?
  • Anonym (Ledsen)
    Tow2Mater skrev 2019-12-11 01:01:16 följande:

    Kan ni bo utomlands over vintern, och sen tillbaka i sverige andra halvan av året? Så blir det inte så definitivt.


    Det är alldeles för mycket jobb med en flytt för att det ska fungera för oss. Med tanke på att flera i familjen dessutom har autism så kommer det även av den orsaken nog bli svårt att hoppa fram och tillbaka och så har de ju skolan att sköta också..
Svar på tråden Han vägrar flytta utomlands