• Anonym (Ts)

    Hur ta reda på när man börjat jobba?

    Jag ska söka till a kassa och om jag fattat rätt måste man då skriva i när jag började och slutade arbetet.

    Men jag minns verkligen inte exakt datum när jag började, var flera år sen. Vill gärna inte behöva kontakta arbetsgivaren.... om dom ens har det uppskrivet men det kanske dom har. Iaf någon som vet om det går att ta reda på?

  • Svar på tråden Hur ta reda på när man börjat jobba?
  • Cheescake

    Du kan ha fått ett arbetsintyg som du skickar till a-kassan. Men om det är flera år sedan du slutade jobba, är du ens berättigad till a-kassa nu?

  • Anonym (Ts)

    Nej, jag ska söka intygen när jag skriver in mig i a kassan.. och där ska jag skriva när jag började och slutade.

    Menade att jag började jobba för flera år sedan. Jag sluta för 1 år sedan för att studera.

  • Cheescake
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-11 17:00:29 följande:

    Nej, jag ska söka intygen när jag skriver in mig i a kassan.. och där ska jag skriva när jag började och slutade.

    Menade att jag började jobba för flera år sedan. Jag sluta för 1 år sedan för att studera.


    Du skal Fortfarande ha fått ett intyg av din arbetsgivare när du slutade där det står inom vilken tidsram du jobbade samt antalet timmar. Också lön. Det intyget ka du skicka till a-kassan. Har du inte fått det så får du ta kontakt med din gamla betsgivare och begärs ett.
  • Anonym (Ts)
    Cheescake skrev 2019-12-11 17:03:13 följande:

    Du skal Fortfarande ha fått ett intyg av din arbetsgivare när du slutade där det står inom vilken tidsram du jobbade samt antalet timmar. Också lön. Det intyget ka du skicka till a-kassan. Har du inte fått det så får du ta kontakt med din gamla betsgivare och begärs ett.


    Okej, nej det fick jag inget. Men just detta står det man ska begära när man söker a kassa. Efter att ha sökt efter gamla mejl tror jag dock att jag vet vilken dag. Iaf när jag började utbildningen för jobbet, men det kanske räknas som man började när utbildningen ingår i jobbet?
  • Ms H
    Cheescake skrev 2019-12-11 17:03:13 följande:

    Du skal Fortfarande ha fått ett intyg av din arbetsgivare när du slutade där det står inom vilken tidsram du jobbade samt antalet timmar. Också lön. Det intyget ka du skicka till a-kassan. Har du inte fått det så får du ta kontakt med din gamla betsgivare och begärs ett.


    Menar du att arbetsgivaren ansvarar för att ge ut ett sådant intyg varje gång en anställning avslutas? Jag har nämligen aldrig fått det.
  • Jemp
    Ms H skrev 2019-12-11 17:23:55 följande:

    Menar du att arbetsgivaren ansvarar för att ge ut ett sådant intyg varje gång en anställning avslutas? Jag har nämligen aldrig fått det.


    De är skyldiga att göra ett om du efterfrågar det.
  • Jemp

    Alternativ 1: kolla anställningsavtalet.

    Alternativ 2: det spelar ingen roll i vilken ordning du kontaktar arbetgivaren. Det kan du alltså göra redan nu.

    Betald utbildning ingår i anställningen, ja.

  • Jemp

    Lönespecar är också ett alternativ. Sen är ju akassan generellt intresserade av ett år tillbaka, + överhoppningsbar tid så exakt datum när du började kanske inte spelar så stor roll? Månad lär du ju veta?

  • Ms H
    Jemp skrev 2019-12-11 17:26:25 följande:

    De är skyldiga att göra ett om du efterfrågar det.


    Det är ju en helt annan sak än att man ska ha fått ett när man slutade.
  • Cheescake
    Ms H skrev 2019-12-11 17:23:55 följande:

    Menar du att arbetsgivaren ansvarar för att ge ut ett sådant intyg varje gång en anställning avslutas? Jag har nämligen aldrig fått det.


    Dem är skyldiga det men kam hända att man själv måste be om det.
Svar på tråden Hur ta reda på när man börjat jobba?