• Anonym (TS)

    Hur blir jag sjukskriven?

    Jag är gravid i vecka 10, har ett väldigt tungt jobb (ca 5 ton/dag) med farlig arbetsmiljö och massor av stress. Har varit gravid förut men det slutade med att bebisen dog i magen och jag tror verkligen att en del berodde på mitt jobb. Jag mår väldigt bra fysiskt vilket jag är tacksam över men jag är bara så rädd att något ska hända även med denna bebisen, vilket gör att jag vill bli sjukskriven så snart som möjligt. Men jag har ju ingen anledning egentligen. Kan mitt psykiska mående pga oron jag har vara till grund för sjukskrivning?

  • Svar på tråden Hur blir jag sjukskriven?
  • Långbenopluto

    Sjukskriven kan nog en läkare ordna, men försäkringskassan kommer högst troligt inte bevilja den.

    Prata med din chef om en omplacering.

  • enable007

    Plock , lager . Tror inte att det är bra för dig och bebisen . Alltså 5 ton per dag ... är det Ica Lager eller ?

  • riboflavin

    Precis, be om att få bli omplacerad, om det inte går kan du ansöka om graviditetspenning.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • MammaTillDansband

    Till att börja med: Beklagar förlusten av ditt förra barn, jag hoppas det går bra den här gången!
    Är din arbetsmiljö riskfylld ska du fortast möjligt meddela arbetsgivaren att du är gravid. Sedan ska arbetsgivaren (med hjälp av t ex företagshälsan) göra en riskbedömning för att se om din arbetsmiljö är lämplig för gravida. Är den inte det ska du erbjudas omplacering, har inte arbetsgivaren något lättare jobb att omplacera dig till kan du söka graviditetspenning redan nu.
    Prata också med ditt fack eller skyddsombud, de kan hjälpa till!

  • Anonym (H)

    Du får aldrig sjukpenning för det.

    Är däremot arbetet/arbetsmiljön farlig bör din arbetsgivare omplacera dig. Går inte det bör du bli avstängd, då kan du gå graviditetspenning.

  • Anonym (TS)
    MammaTillDansband skrev 2019-12-11 19:33:34 följande:

    Till att börja med: Beklagar förlusten av ditt förra barn, jag hoppas det går bra den här gången!

    Är din arbetsmiljö riskfylld ska du fortast möjligt meddela arbetsgivaren att du är gravid. Sedan ska arbetsgivaren (med hjälp av t ex företagshälsan) göra en riskbedömning för att se om din arbetsmiljö är lämplig för gravida. Är den inte det ska du erbjudas omplacering, har inte arbetsgivaren något lättare jobb att omplacera dig till kan du söka graviditetspenning redan nu.

    Prata också med ditt fack eller skyddsombud, de kan hjälpa till!


    Sist gick det inte att bli omplacerad, försökte bli avstängd pga. arbetsmiljön men det gick inte, då min arbetsgivare aldrig kryssade i att jag skulle bli avstängd trots att jag bad henne göra det.
Svar på tråden Hur blir jag sjukskriven?