• Anonym (Undra­r)
    Thu 12 Dec 2019 13:20
    2598 visningar
    13 svar
    13
    2598

    Hur förlänger man en sjukskrivning? Snälla, hjälp.

    Tog tag i mitt mående nu efter många år då jag börjat dala både fysiskt och psykiskt. Fick en sjukskrivning på 100%, men dock "bara" i en månad. Jag är absolut inte otacksam, men blev direkt stressad då jag inte kommer komma på fötter innan jul, jag har heller inte fått tid till psykolog fören i början av januari. Jag förstår att man kan ta en månad i taget inför ev förbättringar, men eftersom jag är längst ner i botten av spiralen så kändes från början bara ett vanligt samtal med Vc om detta, väldigt svårt och jobbigt.

    Jag har meddelat f-kassan och ansökt om sjukpenning, om det nu är relevant. (Första gången någonsin som sjukskriven, och är 30+)

    Hur gör man nu för att förlänga den? Ringer jag vc igen för att träffa en läkare, och berättar samma som för ett par veckor sedan?

  • Svar på tråden Hur förlänger man en sjukskrivning? Snälla, hjälp.
  • Thu 12 Dec 2019 13:22
    #1

    Ja du ringer vc och berättar attdu behöver förlängning.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Thu 12 Dec 2019 20:00
    #2
    Alexi skrev 2019-12-12 13:22:37 följande:

    Ja du ringer vc och berättar attdu behöver förlängning.


    Tack! Och då får man träffa läkaren igen va? Det görs alltså inte via tele?
  • Anonym (Läkar­e)
    Thu 12 Dec 2019 20:32
    #3
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-12 20:00:19 följande:

    Tack! Och då får man träffa läkaren igen va? Det görs alltså inte via tele?


    Det beror på, vanligen vill man som läkare träffa patienten igen för en aktuell bedömning av dennes tillstånd och arbetsförmåga, och utvärdera pågående behandling. Man kan dock absolut göra en förlängning bara efter telefonkontakt (eller utan att alls prata med patienten själv) men detta är mindre troligt i ditt fall (gäller kanske framförallt patienter man känt sedan ett tag, som har en sjukdom där man inte förväntar någon förändring i arbetsförmågan på kort sikt osv)
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Thu 12 Dec 2019 21:34
    #4
    Anonym (Läkare) skrev 2019-12-12 20:32:26 följande:

    Det beror på, vanligen vill man som läkare träffa patienten igen för en aktuell bedömning av dennes tillstånd och arbetsförmåga, och utvärdera pågående behandling. Man kan dock absolut göra en förlängning bara efter telefonkontakt (eller utan att alls prata med patienten själv) men detta är mindre troligt i ditt fall (gäller kanske framförallt patienter man känt sedan ett tag, som har en sjukdom där man inte förväntar någon förändring i arbetsförmågan på kort sikt osv)


    Ja, jag ser ju gärna att jag träffar läkaren och får prata, istället för att försöka få till ett helt samtal i telefonen. Men då vet jag hur jag ska gå tillväga. Tack för svar.
  • Cheesc­ake
    Thu 12 Dec 2019 21:46
    #5

    Du ringer vc och talar om att du behöver ha förlängd sjukskrivning pga ditt mående. Antingen får du en ny läkartid eller så förlänger läkaren utan att behöva träffa dig. Men du bör ringa i god tid innan din sjukskrivning går ut

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Thu 12 Dec 2019 22:04
    #6

    Ja, jag tänkte ringa imorgon. Dels så tog det tid innan jag fick sjukskrivningen klar, sen blev jag inte meddelad om den. Träffade alltså läkaren den 27/11. Loggade sen in av en slump på f-kassan idag och såg att läkaren skickat in intyget den 9/12, och lagt sjukskrivningen t.om den 22/12. Så det är få dagar kvar med vetskap om att jag ens blivit sjukskriven. Så ringer jag inte snarast, så lär väl nästa inte bli (ev) godkänd fören nästa år.

  • Cheesc­ake
    Thu 12 Dec 2019 22:21
    #7
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-12 22:04:17 följande:

    Ja, jag tänkte ringa imorgon. Dels så tog det tid innan jag fick sjukskrivningen klar, sen blev jag inte meddelad om den. Träffade alltså läkaren den 27/11. Loggade sen in av en slump på f-kassan idag och såg att läkaren skickat in intyget den 9/12, och lagt sjukskrivningen t.om den 22/12. Så det är få dagar kvar med vetskap om att jag ens blivit sjukskriven. Så ringer jag inte snarast, så lär väl nästa inte bli (ev) godkänd fören nästa år.


    Sjukskrivningen får man vanligen veta med en gång...
  • Thu 12 Dec 2019 22:30
    #8
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-12 22:04:17 följande:

    Ja, jag tänkte ringa imorgon. Dels så tog det tid innan jag fick sjukskrivningen klar, sen blev jag inte meddelad om den. Träffade alltså läkaren den 27/11. Loggade sen in av en slump på f-kassan idag och såg att läkaren skickat in intyget den 9/12, och lagt sjukskrivningen t.om den 22/12. Så det är få dagar kvar med vetskap om att jag ens blivit sjukskriven. Så ringer jag inte snarast, så lär väl nästa inte bli (ev) godkänd fören nästa år.


    Det var konstigt, du bör ju ha fått ett intyg från dagen du var där! Även om intyget inte skrevs samma dag dateras det ju dagen då läkarbesöket gjordes. Dessutom har du väl förhoppningsvis sjukanmält dig på jobbet (om du är anställd)? Det är viktigt att se till att det inte blir några glapp.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 13 Dec 2019 08:49
    #9
    Annita skrev 2019-12-12 22:30:59 följande:

    Det var konstigt, du bör ju ha fått ett intyg från dagen du var där! Även om intyget inte skrevs samma dag dateras det ju dagen då läkarbesöket gjordes. Dessutom har du väl förhoppningsvis sjukanmält dig på jobbet (om du är anställd)? Det är viktigt att se till att det inte blir några glapp.


    Eller hur? Jättemysko. Jag såg att denne lagt sjukskrivningen from det datumet jag var där. Bara det att jag fick reda på det sent. Jag ringde till personen jag träffade efter lite mer än en vecka då jag trodde hon glömt mig. Men fick bara ett samtal att allt var i sin ordning och ingen glömt bort mig.

    Jag anmälde mig sjuk redan dagen innan jag träffade läkaren. Förhoppningsvis blir det inga frågetecken.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 13 Dec 2019 08:51
    #10
    Cheescake skrev 2019-12-12 22:21:28 följande:

    Sjukskrivningen får man vanligen veta med en gång...


    Ja, det var det jag hade hört innan, därför blev jag så förvånad när hon skulle lyfta sjukskrivningen med en överläkare. Typ som om hon inte hade befogenhet att göra detta själv.
  • Cheesc­ake
    Fri 13 Dec 2019 13:36
    #11
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-13 08:51:43 följande:

    Ja, det var det jag hade hört innan, därför blev jag så förvånad när hon skulle lyfta sjukskrivningen med en överläkare. Typ som om hon inte hade befogenhet att göra detta själv.


    Är Du samma som skrivit en tråd om detta tidigare?

    Kan ju varit en AT-läkaren som ha ett godkönnande från sim handledare. Men oavsett så ska du få reda på att du blivit sjukskriven till datum XX samma dag.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 13 Dec 2019 17:58
    #12
    Cheescake skrev 2019-12-13 13:36:39 följande:

    Är Du samma som skrivit en tråd om detta tidigare?

    Kan ju varit en AT-läkaren som ha ett godkönnande från sim handledare. Men oavsett så ska du få reda på att du blivit sjukskriven till datum XX samma dag.


    Nej, detta är första och enda tråden. Är det någon annan som gått igenom samma menar du?

    Jag fick idag hem brev från läkaren om sjukskrivningen och självskattningsformulär, daterad den 9/12.
  • Cheesc­ake
    Fri 13 Dec 2019 18:02
    #13
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-13 17:58:11 följande:

    Nej, detta är första och enda tråden. Är det någon annan som gått igenom samma menar du?

    Jag fick idag hem brev från läkaren om sjukskrivningen och självskattningsformulär, daterad den 9/12.


    www.familjeliv.se/forum/thread/80079782-vantetid-for-sjukskrivning-vc
Svar på tråden Hur förlänger man en sjukskrivning? Snälla, hjälp.