• Fri 13 Dec 2019 16:07
    2371 visningar
    72 svar
    72
    2371

    Barn "tvingade" till vegankost

    Hej,

    Jag ber om ursäkt på förhand om tråden hamnat fel! 

    Har en nära vännina med två barn, 7 respektive 9 år. Min vännina är ensamstående (om detta ens är relevant) och har varit vegan under ca 4 års tid, hennes barn likaså. Träffar min vännina  ca 1 gång i veckan/varannan, tillsammans med hennes och mina barn. I min vänninas barns skola har de inte möjlighet pga. knappa resurser att erbjuda barnen vegankost enligt henne, enbart vegetarisk kost. Min vännina bereder därför mellanmål varje dag till sina två barn som de har med sig till skolan.

    I början fick 9-åringen inte ens äta sin matlåda i matsalen, utan fick äta ensam i klassrummet under 1,5 årstid. Nu har min vännina nått en kompromiss med skolan, och han får äta sin matlåda i matsalen, tillsammans med sina klasskompisar. Vilket självfallet är mycket positivt för pojken, då han tidigare lätt blev utanför, då han fick sitta ensam. Dock har jag märkt att killen känner sig annorlunda och uttryckt lite smått att han tycker det är jobbigt att inte få äta samma typ av mat som serveras i skolmatsalen. Flera gånger när folk tagit med sig glass till skolan vid födelsedagar, har han inte fått någon glass. Inte heller när det är avslutningar vid fritids osv, och inte alltid heller när han klasskompisar har födelsedagskalas.

    Jag har nu börjat bli orolig för min väninnas två barn. I synnerhet nu när jag märker på min vänninas barn att de känns mycket slöa och trötta och inte besitter samma typ av energi som barn i den åldern har. Jag är ingen veganexpert, och känner inte att jag vill kritisera min fina vännina. Men jag är osäker på om barnen får i sig allt som de behöver rent näringsmässigt med den veganska kosten. Hon är väldigt stressad, och uttryckt att hon har svårt att få allt att gå ihop som ensamstående och alla middagsbestyr och matlådor. Samtidigt växer min oro när det inte är sällan som jag varit hemma hos dom, och min vännina enbart kokat pasta med tre körsbärstomater till sina barn.

    Hade jag vetat att barnen fick en näringsrik kost i skolan, hade min oro släppt. Men nu får de inte de, och jag märker på barnen att dom är trötta och upplevs väldigt slöa. Jag har försökt prata med min vännina lite lätt, föreslå att de äter vegetarisk kost i skolan, och att det är viktigt att dom får i sig ordentligt med näring, men detta är inte något som hon vill. Hon tycker det är äckligt om sina barn får i sig mejeriprodukter och kan absolut inte se dom äta en sådan kost. Passar jag hennes barn hemma hos mig och barnen vill äta något som vi andra äter, är det absolut inte ok om de smakar. Vilket jag respekterar såklart.Samtidigt  dras jag med denna oron och förstår inte varför skolan inte reagerar när barnen är så pass trötta. 

    Ska jag låta detta vara och hoppas  att det löser sig? Har som sagt pratat med min vännina vid flertal tillfällen om detta, samt om min oro. Nu känner jag dock att jag inte kan säga till fler gånger. 

  • Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost
  • Fri 13 Dec 2019 16:20
    #1

    Ingen expert på området, men läst bl a näringslära och det är inte någon jättebra idé att mixtra med barns mat - barn behöver olika näringsämnen eftersom de växer och utvecklas, på ett helt annat sätt än vuxna.

    Du kanske kan visa din vän följande info från Livsmedelsverket:

    https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/vegansk-mat-till-barn?AspxAutoDetectCookieSupport=1

    M
    an kan servera barn vegansk kost, men då ska man veta väldigt väl vad man sysslar med.

    Lycka till Glad

  • Fri 13 Dec 2019 17:35
    #2

    Du kan alltid göra en orosanmälan.
    Dock tycker jag att det vore märkligt att skolan, som  har anmälningsplikt, inte redan skulle ha gjort en anmälan om barnen uppvisade brister.

  • Amak
    Fri 13 Dec 2019 18:35
    #3
    EmberEyes skrev 2019-12-13 17:35:53 följande:

    Du kan alltid göra en orosanmälan.
    Dock tycker jag att det vore märkligt att skolan, som  har anmälningsplikt, inte redan skulle ha gjort en anmälan om barnen uppvisade brister.


    Men ser de barnen på det vis som väninna ser dem? I en klass på 27 barn kan en lärare ha svårt att upptäcka om ett barn är trött och håglöst, särskilt om barnet inte gör något väsen av sig och det samtidigt finns barn i klassen som är utåtagerande och rastlösa. Då kan det vara lätt att missa att något kan vara fel hos barn som är tysta och inte stör lektionerna. Dessutom kanske pedagogerna själva mest har hört positivt om att äta växtbaserad kost och tänker att barnen måste vara extremt hälsosamma. När man har starka föreställningar om att något är bra, så kan det vara svårt att se hur saker verkligen är. 
  • Fri 13 Dec 2019 18:52
    #4

    Gör en anonym anmälan till socialen.

  • Fri 13 Dec 2019 21:49
    #5

    Tack för era svar, betyder mycket! 

    Jag vet att hon innerst inne har koll på vad som krävs vid vegankost, men att tiden och verkligheten som ensamstående kommer ikapp, och det blir vad det blir... 

    Försöker laga bra mat när dom kommer hem till mig och min familj. Men barnen behöver ju bra mat mer än en gång, varannan vecka. Har köpt multivitamintabletter till barnen som det äter varje dag. Men det räcker ju inte.

    Dessutom klagar barnen på att de känner att de har ont i sina kroppar. Min vännina har fått vabba en del, men det blir aldrig riktigt bra. Kan detta hänga ihop med kosten tro? 

    Har funderat på att dra med barnen på läkarundersökning för provtagning. Men det kanske är att gå över gränsen?  Detta hade varit lättare att göra, så man får svar på tal, och ställa det mot min vännina. Nu så förnekar hon allt som är dåligt med deras kost, samt vegankosten. Samtidigt är hon stressad att behöva vabba mycket, och vet inte varför de har ont. 

    Gällande att göra orosanmälan.. Då undrar jag om de ens kommer ta tag i något? Detta då mamman är kärleksfull, och en helt underbar och fantastisk människa på alla plan i övrigt. Att göra en anmälan på grunder, att jag ser brister i deras kost.. Tänker jag inte gör så mycket skillnad i de hela. Vad ska de göra åt de hela? Hon kanske lägger tid en vecka på att laga bra mat, men sen kommer verkligheten ikapp.

    Jag älskar som sagt min vännina som vän, och likaså hennes barn. Det är de som gör så ont i att se att de inte mår bra, har ont i sina kroppar och är orkeslösa. Att de har svårt att orka springa och leka med mina barn, och att de har ont i leder osv och känns allmänt nere och hängiga. 

  • Fri 13 Dec 2019 21:56
    #6

    Om barnen har konstant ont bör de tas till läkare för kontroll.

  • Fri 13 Dec 2019 22:50
    #7
    Amak skrev 2019-12-13 18:35:34 följande:
    Men ser de barnen på det vis som väninna ser dem? I en klass på 27 barn kan en lärare ha svårt att upptäcka om ett barn är trött och håglöst, särskilt om barnet inte gör något väsen av sig och det samtidigt finns barn i klassen som är utåtagerande och rastlösa. Då kan det vara lätt att missa att något kan vara fel hos barn som är tysta och inte stör lektionerna. Dessutom kanske pedagogerna själva mest har hört positivt om att äta växtbaserad kost och tänker att barnen måste vara extremt hälsosamma. När man har starka föreställningar om att något är bra, så kan det vara svårt att se hur saker verkligen är. 
    Jag trodde att ungar fortfarande var på kontroll hos t. ex. skolsköterskan, En lärare som inte uppmärksammar en beteendeförändring hos ett av sina barn, oavsett hur intetsägande detta barnet är, är faktiskt en ganska dålig lärare. Speciellt som det varit "ståhej" kring (det stora barnets) ätande så låter det högst otroligt att läraren skulle missa just denna lilla snöflinga. Att inte bara en lärare utan hela skolans personal skulle vara så fanatisk ang kosthållning att de ignorerar sjukdomsteckentill förmån för sin "tro" gör din slut sats extremt otrolig. Vissst, det finns en risk, men den är minimal.
  • Fri 13 Dec 2019 23:01
    #8
    EmberEyes skrev 2019-12-13 22:50:29 följande:
    Jag trodde att ungar fortfarande var på kontroll hos t. ex. skolsköterskan, En lärare som inte uppmärksammar en beteendeförändring hos ett av sina barn, oavsett hur intetsägande detta barnet är, är faktiskt en ganska dålig lärare. Speciellt som det varit "ståhej" kring (det stora barnets) ätande så låter det högst otroligt att läraren skulle missa just denna lilla snöflinga. Att inte bara en lärare utan hela skolans personal skulle vara så fanatisk ang kosthållning att de ignorerar sjukdomsteckentill förmån för sin "tro" gör din slut sats extremt otrolig. Vissst, det finns en risk, men den är minimal.
    Jaa, jag tycker att skolan borde ha en god kontroll gällande detta. Dock har jag inte så stor tilltro till skolväsendet och att d följer upp samt gör anmälningar till det sociala. Tidigare erfarenheter själv som barn, där jag trots kontakt med kurator berättat om våld i hemmet, samt blåmärken.. Gjordes ingen anmälan. Kan man lita på att skolan idag, 2019, tar sitt ansvar? 

    Om jag gör en anmälan.. Kan man ens lita på att det kommer något gott ur detta nu förtiden från socialen?  Kommer de göra en noggrann utredning, och ta barnen till läkaren? 
  • Fri 13 Dec 2019 23:12
    #9
    TvillingmammaVästgöte skrev 2019-12-13 21:56:41 följande:

    Om barnen har konstant ont bör de tas till läkare för kontroll.


    Är det möjligt att ta någon annans barn till läkare? Eller måste detta ske av vårdnadshavare? Jag är enbart gudmor till barnen
  • Fri 13 Dec 2019 23:57
    #10

    Stackars barn. Ge dem iallafall riktig mat hos dig. De går ju miste om sin barndom då de inte mår bra.

Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost