Inlägg från: dream on |Visa alla inlägg
  • dream on

    Jultomten har haft HERPES som han botade med antibiotika

    Ja du är känslig. De ville skoja till det och hittade väl ingen sjukdom som liknade hybris bättre.

    Förresten är det ganska hög grad av fiktion i julkalendern i övrigt. Du får väl ta tillfället i akt och diskutera med ungen huruvida man kan bota munsår med penicillin eller om snögubbar kan tala och göra paket...:)


    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    Anonym (Smittad) skrev 2019-12-13 21:08:08 följande:

    Jag startade en tråd på FL för flera år sedan angående en kollega som drack ur min vattenflaska. Hon hade tydliga munsår och hade varit öppen om att det var herpes. Många tyckte att jag överdrev och var nojig i onödan. Det är ändå en sjukdom man får leva med resten av sitt liv och får man herpes är man bärare av viruset oavsett man har utbrott eller ej. Det smittar från A till B. En väninna till mig blev smittad av sin pojkvän. (Som gömde Aciklovir i kräm/stift och tabletter i sin ryggsäck) Hon var oskuld och blev gravid med deras första barn (och sista). Hon fick hjärnhinneinflammation under tredje trimestern. Barnet dog i magen. Under obduktion kunde man se att barnet också fått meningit och dött av orsaken. V 39+4. Harmlöst? I helvete heller. Fattar inte varför det inte är faller under smittskydd så att vi kunde utrota helvetet.


    Därför att det du pratar om är ytterst ovanligt. 7 på 100 000 nyfödda smittas av herpes av dem får kanske 3 hjärnhinneinflammation. De flesta barn smittas när mamman har sin primärinfektion (oftast en underlivsinfektion då) eller recidiv. Vissa genmutationer gör också att man är mer mottaglig för encefalit. Om både mamman och barnet drabbades så talar det kanske för att de båda hade det. Det är väldigt många om och men som ska slå in för att det ska bli allvarligt. 80% av den vuxna befolkningen har dessutom antikroppar mot någon av typerna. Blir väldigt mycket rapportering om något som i de flesta fall går ganska obemärkt förbi.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    Anonym (Smittad) skrev 2019-12-13 22:41:04 följande:

    Även om antalet är litet borde vi börja med selektiv avel precis som med hundar för att begränsa smittor och sjukdomar. Ett avelsprogram där målsättningen är friska avkommor. Herpes är en liten del i något som är väldigt sjukt.


    Ok. Du själv verkar inte helt frisk heller. Testa antibiotika. Hjälper mot syfilis som angriper hjärnan. Har jag läst.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    Anonym (Smittad) skrev 2019-12-13 23:29:41 följande:

    [quote=80097876][quote-nick]dream on skrev 2019-12-13 23:07:42 följande:[/quote-nick]Ok. Du själv verkar inte helt frisk heller. Testa antibiotika. Hjälper mot syfilis som angriper hjärnan. Har jag läst.[/

    Lycka till när du sitter ensam i båten. Jag må verka märklig men jag lever och håller en frisk linje i flera led framför mig. Skratta åt det när Du behöver en ny lever, nya lungor eller vill att någon donerar sitt hjärta. Håller hoppet uppe angående din nya hjärna med fungerande tankeverksamhet.


    Ja ja avla på du med din friska linje. Låter du alla eventuella objekt av intresse herpestesta sig på första eller andra dejten?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
Svar på tråden Jultomten har haft HERPES som han botade med antibiotika