• Anonym (infertil?)

    Borde jag vara orolig för att jag är steril?

    Hej!

    Jag är kvinna, 22 år, aldrig blivit gravid trots 2 års förhållande med oskyddat sex. Innan dess har jag också haft partners, dock inget långvarigt utan kanske sex några enstaka gånger. Dock inte planerat på att bli gravid, så har försökt undvika ägglossning men ibland även prickat den men ingenting hänt. Han kommer i mig nästan varje gång vi har sex. Vissa månader har vi haft mycket sex, andra månader kanske 3-4 gr i månaden.

    När vi precis träffades tog jag dagen efter piller, närmare bestämt upp till 10 st på en månad för att jag var så orolig över att bli gravid. Men sen slutade jag tvärt med dom och inte tagit en enda på jättelänge. Han kommer i mig gång efter gång och jag blir aldrig gravid. Jag vill bara bli det för att jag känner mig hotad av detta, jag vill bara veta att jag kan bli det. Sen ta ställning till om jag ska behålla eller inte.  Kan pillerna vara anledningen till att jag inte kan bli gravid? Att dom påverkat min fertilitet negativt? Inga kommentarer om hur dum jag var, jag vet redan. 

    Hjälp? Är detta vanligt? Har ingen att prata om det med.. Som sagt, jag undrar bara om jag borde kolla upp det här. Eller om det är vanligt att inte bli gravid så lätt. Snälla grubblar över detta varje dag, hjälp mig få klarhet. 

    Och juste, felet kan ju absolut ligga på honom? Har inget att jämföra med så det är extremt svårt att veta.. 

  • Svar på tråden Borde jag vara orolig för att jag är steril?
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2019-12-14 11:37:26 följande:

    Du har fel!

    Abort minskar INTE chansen till att bli gravid igen. Abort fungerar som ett vanligt missfall.


    Man kan bli steril efter missfall också om det vill sig illa och man tex behöver skärpning, får infektion odyl. Nej, inte vanligt men synd om det skulle bli komplikationer efter abort som gjorts enbart för att kolla om man kan bli gravid.
  • Anonym (Pou)

    Jag började på p-piller när jag var 15år. Slutade när jag var 30 för att bli gravid. Hade oskyddat sex med min man i flera år. Inget hände. Han hade barn sen innan och var fertil. Träffade en ny man för några år sedan och går fortfarande inte på preventivmedel men blir ändå inte gravid. Har aldrig varit det. Har aldrig heller velat ha barn så jag är glad att jag inte är fertil och slipper gå på hormoner.

  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2019-12-14 12:01:31 följande:

    Man kan bli steril efter missfall också om det vill sig illa och man tex behöver skärpning, får infektion odyl. Nej, inte vanligt men synd om det skulle bli komplikationer efter abort som gjorts enbart för att kolla om man kan bli gravid.


    Det är extremt ovanligt, dessutom krävs att infektionen isåfall går upp till äggledarna och skapar ärr där. Risken för att bli steril efter en abort är lika liten som att bli steril efter en förlossning.

    Och skrapningar som görs nu för tiden leder inte till att man blir steril, du tänker på skrapningarna som man gjorde förr i tiden då man gick in med en skarp skalpell och gjorde så att det blev stora ärr i livmodern som ledde till sammanväxningar.

    Du behöver inte vara orolig, mycket har hänt inom den medicinska utvecklingen sedan 60-talet :)
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2019-12-14 11:37:26 följande:
    Du har fel!
    Abort minskar INTE chansen till att bli gravid igen. Abort fungerar som ett vanligt missfall.
    Helt rätt
  • Anonym (Li)

    Herregud, familjeliv i ett nötskal! Ts ställer en fråga och ber att slippa moralisering då hon redan vet. Ändå är det knappt nån som svarar på frågan, utan - just det - moraliserar och skuldbelägger. Ren idioti.

    Ts: det är ju svårt att svara på. Föreslår att du lägger tankarna åt sidan tills du verkligen vill försöka bli gravid. Det kanske visar sig vara ett icke-problem då.

  • Anonym (.)
    Anonym (Li) skrev 2019-12-14 12:45:54 följande:

    Herregud, familjeliv i ett nötskal! Ts ställer en fråga och ber att slippa moralisering då hon redan vet. Ändå är det knappt nån som svarar på frågan, utan - just det - moraliserar och skuldbelägger. Ren idioti.

    Ts: det är ju svårt att svara på. Föreslår att du lägger tankarna åt sidan tills du verkligen vill försöka bli gravid. Det kanske visar sig vara ett icke-problem då.


    Nja, TS vill inte att någon moraliserar angående att hon VAR dum, när hon använde typ 10 st dagenefterpiller. Hon verkar inte inse att hon ÄR dum som försöker bli gravid bara för att testa att kroppen fungerar. Jag undrar om pojkvännen vet om hennes gravidönskan.
  • Anonym (infertil?)
    Anonym (Li) skrev 2019-12-14 12:45:54 följande:

    Herregud, familjeliv i ett nötskal! Ts ställer en fråga och ber att slippa moralisering då hon redan vet. Ändå är det knappt nån som svarar på frågan, utan - just det - moraliserar och skuldbelägger. Ren idioti.

    Ts: det är ju svårt att svara på. Föreslår att du lägger tankarna åt sidan tills du verkligen vill försöka bli gravid. Det kanske visar sig vara ett icke-problem då.


    Tack för ditt svar. Visste att folk skulle haka sig på omständigheterna, om jag vill behålla eller inte. Min fråga är helt enkelt om det är vanligt det som händer mig, att jag inte blir det. 
  • Anonym (infertil?)
    Anonym (Pou) skrev 2019-12-14 12:08:38 följande:

    Jag började på p-piller när jag var 15år. Slutade när jag var 30 för att bli gravid. Hade oskyddat sex med min man i flera år. Inget hände. Han hade barn sen innan och var fertil. Träffade en ny man för några år sedan och går fortfarande inte på preventivmedel men blir ändå inte gravid. Har aldrig varit det. Har aldrig heller velat ha barn så jag är glad att jag inte är fertil och slipper gå på hormoner.


    Kan det bero på p-pillrena? Har hört många skräckhistorier om folk som slutat med dom för att få barn och det inte gått.. Men vill man inte som i ditt fall är det bara skönt. 
  • Anonym (infertil?)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2019-12-14 11:31:58 följande:

    Jag undrar samma, överväger du att bli gravid och sen 50/50 att göra abort?


    Ja, för att veta om jag kan bli det. Hur annars ska jag veta? Jag har mens som vanligt regelbundet. Inga konstigheter med mig. Varit hos gyn tidigare ang annat och då kollade hon mig med ultraljud och allt såg bra ut där nere. Hur ska jag veta? 

    Jag är inte i den punkten där jag ska på någon utredning med min partner, för att det är nästan säkert att det blir abort. Jag vill bara veta för min egen skull..
  • Anonym (infertil?)
    Anonym (Wtf) skrev 2019-12-14 07:37:07 följande:

    Du måste trolla?


    varför? är det så icke trovärdigt att jag vill veta om jag öht kan bli gravid?????
  • Anonym (infertil?)
    Anonym (Åsa) skrev 2019-12-14 07:34:03 följande:

    Nej, du borde inte vara orolig. Även om man har massor av sex kring ägglossningen och tar ägglossningstester för att veta när man har störst chans, så tar det 6-12 månader för de flesta att bli gravida. Sedan kan man bli gravid på första försöket med ett barn och ett annat råkar ta 12 månader på sig. Chansa inte mer, det blir bara jobbigt för dig att ta beslut sedan. 


    Tack för ditt svar. Ett av de bästa i tråden!! lugnade verkligen ner mig, nej känner inte att jag vill chansa längre egentligen..
  • Anonym (infertil?)

    Någon som vet något om dagen efter pillerna kan ha påverkat min fertilitet???? :(

  • Anonym (infertil?)
    Anonym (Lilian) skrev 2019-12-14 11:14:59 följande:

    Att bli gravid enbart för att kontrollera sin fertilitet bara för att sen ev göra abort... kan va bland de dummaste jag hört. Vet du ens hur mkt en abort påverkar både psyke och kropp? Det är inget man gör bara för att se om man kan få barn.


    Jag vet ju inte bättre. Hur annars ska jag veta
  • Anonym (.)
    Anonym (infertil?) skrev 2019-12-15 03:54:35 följande:

    Jag vet ju inte bättre. Hur annars ska jag veta


    Du måste inte veta.

    Inte förrän den dagen du faktiskt vill ha barn.

    Vad för du om det är mannen som inte har några bra spermier?
  • Anonym (J)
    Anonym (infertil?) skrev 2019-12-15 03:54:35 följande:
    Jag vet ju inte bättre. Hur annars ska jag veta
    Kan det vara så att du helt enkelt inte är kompatibel med dessa partners?

    Jag har alltid varit värdelös på att skydda mig, som du, och jag har haft 3 långa, seriösa förhållanden innan detta. Vi hade mycket oskyddat men jag har aldrig blivit gravid med någon av dessa killar. Jag var skitorolig för jag är själv ett IVF-barn då fertilitetsproblem går i släkten på mammas sida. Min mamma och pappa fick mig efter en 14 års lång kamp (!). Men sen träffade jag min sambo. Blev gravid efter några månader, vi fick ett barn, blev gravid igen några månader (vi hade skyddat oss men slarvade lite vilket resulterade i grav.) efter förlossningen och det slutade dessvärre i missfall. 2 cyklar efter var jag gravid igen, då planerat och på första försöket då vi tog det lugnt en cykel pga. missfallet. Nu är jag i vecka 11. Vi har inte varit tillsammans såå länge, allt gick ju väldigt fort. Men jag blir tydligen gravid så fort jag tittar på honom för oskyddat sex med honom slutar tydligen alltid i en graviditet förr eller senare.. xD
  • Anonym (J)

    Summa kardemumma - så menar jag att jag säkerligen inte var kompatibel med mina expojkvänner. Jag tror inte heller att min mamma är kompatibel med min pappa ur fertilitetssynpunkt. Kliniskt var inget fel på någon av dom. 

  • Anonym (Pou)
    Anonym (infertil?) skrev 2019-12-15 03:49:11 följande:

    Kan det bero på p-pillrena? Har hört många skräckhistorier om folk som slutat med dom för att få barn och det inte gått.. Men vill man inte som i ditt fall är det bara skönt. 


    Vet inte vad det beror på. Har regelbunden mens, enligt gyn ser allt bra ut och har ägglossning. Mer i detalj har jag inte undersökt. Trodde länge att det var kombinationen-jag och exet- som inte passade genetiskt, men det är samma med min nuvarande sambo. Han vill inte heller ha barn så vi passar utmärkt!

    Varför är du så nojig redan nu? När vill du ha barn och tror att du är redo? Vad säger din kille om framtiden och barn? Många unga skiljer sig efter 3,41år tillsammans. Lagom tills barnet är nått år..
  • Anonym (En man)
    Anonym (Https) skrev 2019-12-14 06:08:17 följande:

    Nej.. Slappna av och du blir gravid..

    Ha även i bakhuvudet att det kan vara din partner som har långsammare spermier..

    Har du inte blivit gravid på ett år så kan ni söka hjälp! Du har perfekt ålder och verkar fungera som du ska.


    Ts, har du bett din kille testa om hur hans spermier är? (Se kommentar ovan) Kanske felet är där, det är ju lika stor chans.

    Det finns enkla test för honom att skaffa för att testa eller vända sig till vårdcentralen.

    Vill din kille att ni blir gravida eller är det bara du?
Svar på tråden Borde jag vara orolig för att jag är steril?