• Anonym (Förtvivlad)

    Skiljas pga bonusbarnen..

    Ska sammanfatta detta så kort jag kan. Jag skilde mig med mitt barns pappa våren 2010, och hösten 2011 träffade jag den mannen jag vill dela mitt liv med, och han vill detsamma. 2013 gifte vi oss och köpte ett gemensamt hus. Vi är lyckliga ihop och har alltid varit det, MEN, och ett ganska stort men, är att hans barn som är 14 och 10 och mitt barn 12, har aldrig kommit överens speciellt bra de senaste åren vilket har tärt på min och min mans relation. Barnen bor varannan vecka här och när de är här är det rena rama kriget. De slåss, retas, skriker, svär och har sig och jag blir gråtfärdig. Dessutom trotsar barnen med att inte hjälpa till hemma utan lämnar tex disk och tvätt lite överallt i huset så det ser ut som ett bombnedslag när de är här. Självklart säger vi till dem att detta är oacceptabelt beteende. Men de verkar gå in genom ena örat och ut genom det andra. Mitt barn tycker jag är dum som väljer att leva med den här mannen och hans enligt mitt barn ?dumma barn?. Jag får skulden för att ha splittrat familjen med mitt barns pappa. Det fungerade dock inte alls mellan mig och mitt barns pappa de två senaste åren vi var gifta, vi försökte men bestämde oss för att skilja oss. Men jag får ändå dåligt samvete när hon säger så. Bonusbarnen vill inte heller att jag ska vara tillsammans med deras pappa. Konflikterna mellan barnen har spårat ur totalt och vi går i familjeterapi. Blir dock inte speciellt mycket bättre. Vi vill verkligen inte skiljas min man och jag men vi känner att vi inte orkar med detta elände varannan vecka. När barnen var yngre var det inte lika illa, nu är det riktigt illa. Typ andra världskriget här hemma och de provocerar varandra in i absurdum. Någon som haft liknande situation och vill komma med tips? Det tas tacksamt emot. Kände att jag behövde skriva av mig. Känner mig som världens sämsta mamma och bonusmamma...

  • Svar på tråden Skiljas pga bonusbarnen..
  • Tow2Mater
    MeandHim skrev 2019-12-15 16:34:06 följande:

    Kan dom inte bo olika veckor? Då slipper dom

    Ju umgås med varandra. Borde väl vara värt att offra sin ?egentid? för att barnen ska må bra så slipper ni skiljas.


    Det låter ju som en utmärkt lösning!
  • Anonym (Fd styvmor)
    MeandHim skrev 2019-12-15 16:34:06 följande:

    Kan dom inte bo olika veckor? Då slipper dom

    Ju umgås med varandra. Borde väl vara värt att offra sin ?egentid? för att barnen ska må bra så slipper ni skiljas.


    Fast då får ju ts och mannen ingen som helst egentid, som man verkligen behöver för att "stå ut" i en styvfamilj.
  • Tow2Mater
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2019-12-15 18:07:08 följande:
    Fast då får ju ts och mannen ingen som helst egentid, som man verkligen behöver för att "stå ut" i en styvfamilj.
    Du ser väl att barnen  är 10, 12 och 14 - det handlar inte om småbarn.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Tow2Mater skrev 2019-12-15 18:10:18 följande:
    Du ser väl att barnen  är 10, 12 och 14 - det handlar inte om småbarn.
    Jo, det såg jag.
    Det spelar ingen roll, de är inte så stora även om de är småbarn och det kräver både tid och energi.

    Det är en helt annan sak att leva i en kärnfamilj och en styv. 

    Mitt ex barn är anledningen till vår skilsmässa.
  • Anonym (??)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2019-12-15 18:12:23 följande:

    Jo, det såg jag.

    Det spelar ingen roll, de är inte så stora även om de är småbarn och det kräver både tid och energi.

    Det är en helt annan sak att leva i en kärnfamilj och en styv. 

    Mitt ex barn är anledningen till vår skilsmässa.


    Vad är det som gör att styvbarnen kräver en veckas ledigt varannan vecka?? Vad kräver dom extra?
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (??) skrev 2019-12-15 18:17:27 följande:
    Vad är det som gör att styvbarnen kräver en veckas ledigt varannan vecka?? Vad kräver dom extra?
    De krävde ingen ledighet, jag gjorde.

    De var gnälliga, allmänt jobbiga och fick mig att vantrivas i mitt hem.
    Som tur var kom de inte varannan vecka utan varannan helg, plus några mardrömsveckor på sommaren och någon extra dag under julen.
  • Anonym (??)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2019-12-15 18:43:37 följande:

    De krävde ingen ledighet, jag gjorde.

    De var gnälliga, allmänt jobbiga och fick mig att vantrivas i mitt hem.

    Som tur var kom de inte varannan vecka utan varannan helg, plus några mardrömsveckor på sommaren och någon extra dag under julen.


    Ursäkta, jag skrev visst otydligt.menade förstås varför du krävde en veckas ledighet.

    Fast det kanske inte hade spelat någon roll om det var egna eller styvbarn. Låter mer som att dom inte borde varit hos dig överhuvudtaget eftersom de var såå jobbiga. Kanske var mer din inställning det var fel på.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (??) skrev 2019-12-15 19:23:23 följande:
    Ursäkta, jag skrev visst otydligt.menade förstås varför du krävde en veckas ledighet.

    Fast det kanske inte hade spelat någon roll om det var egna eller styvbarn. Låter mer som att dom inte borde varit hos dig överhuvudtaget eftersom de var såå jobbiga. Kanske var mer din inställning det var fel på.
    Spelar stor roll, mina egna barn bodde heltid.

    Och de var verkligen skitjobbiga rent ut sagt.
    Är glad att slippa dem nu för tiden.
  • Anonym (??)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2019-12-15 19:28:04 följande:

    Spelar stor roll, mina egna barn bodde heltid.

    Och de var verkligen skitjobbiga rent ut sagt.

    Är glad att slippa dem nu för tiden.


    Kan tänka mig att det är ömsesidigt.
  • Anonym (Fd styvmor)
    Anonym (??) skrev 2019-12-15 19:53:59 följande:
    Kan tänka mig att det är ömsesidigt.
    Ja, kanske det.
    Jag kunde inte bry mig mindre.

    Dock är jag vän med den äldsta på FB, efter att hon skickat en förfrågan.
    Hon är runt 30 idag.
Svar på tråden Skiljas pga bonusbarnen..