• ikna

    Provocerad uppsägning efter fråga om lönesamtal?

    Jag har jobbat på mitt nuvarande arbete sedan september 2018, jag är deltidsanställd på 87,5% och rekryterades in i firman pga att jag ville ha mer tid med min då 1 år 11 mån gamla dotter.

    So far so good.

    Jag har jobbat hårt och är en uppskattad medarbetare även om arbetet i sig är ensamarbete (lastbilschaufför), är otroligt uppskattad av våra kunder och av centralen vi kör åt, aldrig några problem och jag löser allt jag blir tilldelad såvida det inte är fullständigt fysiskt omöjligt.

    I slutet av november meddelade min chef mig att han inte längre kommer ha Fora försäkring i bolaget jag är anställd i och jag då ska förflyttas inom koncernen till ett annat bolag from 1/1 2020 för att behålla mina nuvarande anställnings och lönevillkor/förmåner.

    I början av december skriver jag på det nya anställningsavtalet som är i sig precis likt det andra fast med ett nytt bolag som arbetsgivare samt en klausul som förklarar att jag flyttats inom en koncern och att mitt ordinarie anställningsdatum (sept 2018) skall räknas och inte datumet för flytt av bolag.

    I samband med att jag skriver på detta ber jag också om att jag vill ha ett lönesamtal iom att jag nu jobbat 1 år och 3 månader på firman och vill se över möjligheter för ökad lön eller eventuella förmåner.

    Varpå chefen uttrycker att jag redan ligger högt i lön och att han absolut inte är sugen på att höja den något, men ber mig återkomma i april angångne detta, vilket jag säger okej till.

    Bolaget är inte kollektivt anslutet och heller inte med i någon slags facklig förening.

    Veckan efter detta kontaktar min chef mig och ber mig stanna kvar efter arbetstid för ett möte med honom där han säger att han håller på att gå in i väggen och därför kommer att ta över min tjänst (konstigt eftersom han bara kör är det fattas någon pga ledighet eller sjukdom), men erbjuder mig då en omplacering till 100% med samma slags arbetsuppgifter fast annorlunda arbetstider och såklart längre dagar, han påpekar också att han vet att jag inte vill jobba 100% pga att jag har en dotter på 3 år och att jag istället kan säga upp mig själv.

    Jag ber om ett skriftligt omplaceringserbjudande med betänketid, vilket jag efter några dagar får, erbjudandet säger att jag ska gå från 87,5% anställning med specificerade arbetstider 7-14:30 med en månadslön på 33400kr till en 100% anställning med ordinarie arbetstid 8:30-17:30 men med villkor att man ska vara tillgänglig för arbete 7-22 dagligen och med en lön på 32500kr.

    I samband med att han lämnar över detta erbjudande frågade jag vad som händer om jag vägrar denna omplacering och frågar vart detta kommer ifrån, då säger han att han kommer hävda arbetsbrist och att han istället kommer sätta sin son på den körningen eftersom lagen ju säger att familjemedlemmar har företräde inom företaget. Då anger han även ett annat skäl till varför jag ska flytta på mig, min körning är en halva av en hel körning, hela körningen är från 7-21 men vi går 2 skift på denna, personen som tar över efter mig började ca 10 månader efter mig och chefen säger nu att han måste justera om tiderna på hela skiftet då denne andra chaufför inte får tillräckligt många timmar för sin månadslön, vilket är en helt annan anledning än den han först uppgav om att han själv skulle köra för att han håller på att gå in i väggen. Då menar han alltså nu att jag ska omplaceras så en person som kommit in efter mig ska få fler timmar och jag ska flyttas och få sämre tider och mindre lön...

    Samtidigt söker han personal på Facebook och har några veckor innan allt detta ringt mig och frågat om jag vet någon som söker jobb då vi är kort om folk samt har en långtidssjukskriven och en som snart skall gå i pension.

    Tackar nej till detta erbjudande och hävdar att det inte är ett skäligt erbjudande i förhållande till min nuvarande anställning och att jag eventuellt även kan acceptera både en högre och lägre % anställning men med samma eller hyfsat liknande lönevillkor.

    Inväntar nu vad som kommer härnäst och har kontaktat en del jurister som alla säger olika.

    Tycker ni jag gör rätt i att strida mot det här, och beter sig min chef helt ok lagligt sett?

    Jag menar, allt detta kommer ju otroligt lägligt efter jag velat ha ett lönesamtal, och hade detta han påstår varit ett problem hade han ju tagit upp det i samma veva som han flyttar mig in i ett annat bolag?

    Eller är jag helt uppåt väggarna tycker ni?

  • Svar på tråden Provocerad uppsägning efter fråga om lönesamtal?
  • ikna

    Jag har vart i kontakt med dom redan.

    Facket kan inte göra något när arbetsgivaren inte är kollektivt ansluten eller själva med i facket, det enda dom kunde göra är att bistå med rättsskydd.

  • Kjell2
    ikna skrev 2019-12-15 14:00:00 följande:

    Jag har vart i kontakt med dom redan.

    Facket kan inte göra något när arbetsgivaren inte är kollektivt ansluten eller själva med i facket, det enda dom kunde göra är att bistå med rättsskydd.


    Ja, men de kan ge råd om det din chef gör är ok

    Vad är ditt alternativ, finns det andra jobb du kan hitta?
  • ikna

    Jag har arbetsgivare som skriker efter mig så jobb är inga problem, bara det att jag såg det här jobbet som ett otroligt bra jobb att ha under småbarnsåren när man vill ha lite extra tid med dom.

    Själva jobbet är otroligt lätt och egentligen väldigt tråkigt, så jag blir ju inte ledsen om jag nu måste börja med något nytt som jag tycker är kul, men fördelarna var lönen och arbetstiden, inte många jobb inom transport där deltid är möjligt dessvärre.

  • Kjell2
    ikna skrev 2019-12-15 14:07:20 följande:

    Jag har arbetsgivare som skriker efter mig så jobb är inga problem, bara det att jag såg det här jobbet som ett otroligt bra jobb att ha under småbarnsåren när man vill ha lite extra tid med dom.

    Själva jobbet är otroligt lätt och egentligen väldigt tråkigt, så jag blir ju inte ledsen om jag nu måste börja med något nytt som jag tycker är kul, men fördelarna var lönen och arbetstiden, inte många jobb inom transport där deltid är möjligt dessvärre.


    Har du vettiga alternativ så sätt hårt mot chefen.
  • Anonym (F)

    Som småbarnsförälder har du rätt att jobba deltid 75% även utan kollektivavtal. Vet inte om det hjälper dig i detta läge dock. Arbetsgivare utan kollektivavtal och anställda utan fackanslutning kan bli lite vilda västern. Man får inte bryta mot lagen men har ingen som för sin talan om det görs, om du inte betalar en egen jurist. Frågan är om det är värt striden om arbetsmarknaden är god. Ditt enkla bra jobb på 87% verkar vara borta.

  • ikna
    Anonym (F) skrev 2019-12-15 15:07:03 följande:

    Som småbarnsförälder har du rätt att jobba deltid 75% även utan kollektivavtal. Vet inte om det hjälper dig i detta läge dock. Arbetsgivare utan kollektivavtal och anställda utan fackanslutning kan bli lite vilda västern. Man får inte bryta mot lagen men har ingen som för sin talan om det görs, om du inte betalar en egen jurist. Frågan är om det är värt striden om arbetsmarknaden är god. Ditt enkla bra jobb på 87% verkar vara borta.


    Tanken från början när detta hände var att jag skulle acceptera 100% tjänsten och sedan begära 12,5% föräldraledighet, men när jag fick det skriftliga erbjudandet så insåg jag att det inte är möjligt då min lön sänks så pass mycket både med lönesänkningen av tjänstebytet och sedan ännu en sänkning iom föräldraledigheten.

    Får se vad han säger, kommer iaf ta ett möte med juristen när alla korten ligger på bordet för att se om det finns några uppenbara felaktigheter i detta. Annars är det bara att hoppa av skeppet och på ett annat bättre jobb.
  • Anonym (Siri)

    Nej han beter sig inte ok. Säger han upp dig pga arbetsbrist så får han inte anställa på 9 månader tror jag och då har du till och med förtur. Så vill du ha jobbet då måste han ge det till dig.

    Facket kan åberopa förhandling enligt 11 § MBL tror jag att det är. spelar ingen roll om arbetsgivaren är ansluten fackligt eller ej. Han måste förhandla med de fack du är ansluten till innan omplacering och speciellt när det handlar om att säga upp pga arbetsbrist. Då måste han förhandla med ALLA fack som har en medlem anställd hos honom och han kan inte säga upp vem som helst vid arbetsbrist utan måste följa sist in först ut, så länge han inte har 10 eller färre anställda.

    Släktingar går inte före vid anställning heller. Han har extremt dålig koll på arbetsrätten eller så spelar han på att du har sämre koll.

  • ensam1
    Anonym (Siri) skrev 2019-12-15 15:32:53 följande:
    Nej han beter sig inte ok. Säger han upp dig pga arbetsbrist så får han inte anställa på 9 månader tror jag och då har du till och med förtur. Så vill du ha jobbet då måste han ge det till dig.

    Facket kan åberopa förhandling enligt 11 § MBL tror jag att det är. spelar ingen roll om arbetsgivaren är ansluten fackligt eller ej. Han måste förhandla med de fack du är ansluten till innan omplacering och speciellt när det handlar om att säga upp pga arbetsbrist. Då måste han förhandla med ALLA fack som har en medlem anställd hos honom och han kan inte säga upp vem som helst vid arbetsbrist utan måste följa sist in först ut, så länge han inte har 10 eller färre anställda.

    Släktingar går inte före vid anställning heller. Han har extremt dålig koll på arbetsrätten eller så spelar han på att du har sämre koll.
    Du missade kanske att det var arbetsgivarens son som skulle anställas? En närstående till företagaren omfattas inte av LAS och ingår därför inte i turordningsreglerna så det är ju helt riktigt att sonen kan gå före vid anställning. Som undantagen i LAS kan sonen också bli uppsagd på jobbet för att han och pappa bråkat om något hemma. 
  • ikna
    ensam1 skrev 2019-12-16 23:51:09 följande:

    Du missade kanske att det var arbetsgivarens son som skulle anställas? En närstående till företagaren omfattas inte av LAS och ingår därför inte i turordningsreglerna så det är ju helt riktigt att sonen kan gå före vid anställning. Som undantagen i LAS kan sonen också bli uppsagd på jobbet för att han och pappa bråkat om något hemma. 


    Sonen är redan anställd på företaget men likt pappan så kör dom sällan själva utan har alltid bara hoppat in när det vart personalbrist någonstans, det var dessutom inte särskilt längesedan han fick sitt körkort, så han började nyligen stötta upp vid sjukdom och ledighet.

    Fattar bara inte hur dom kan hävda arbetsbrist när dom själva aldrig någonsin vart schemalagda som ordinarie chaufför och när dom dessutom i denna och förra veckan anställt 2 nya chaufförer för att dom själva ska slippa täcka upp för bortfall pga att dom håller på att gå in i väggen.

    Luktar skumt om detta...
  • LoveRain

    Nej, arbetsgivaren beter sig inte ok! Dock är det troligen inte värt för dig att strida för din rätt. Om du enkelt kan få ett annat jobb inom branschen så fixa ett annat jobb och lämna nuvarande chef bakom dig.

    Det som kommer kosta dig minst är att du försöker förhandla till dig några månadslöner mot att du säger upp dig själv.

    När du söker jobb i framtiden, se till att välja en arbetsgivare med kollektivavtal och kontakta gärna facket innan anställning och hör dig för om hur arbetsgivaren sköter sina åtanabden gentemot sina anställda.

  • FC666

    Måste bara börja med att säga att det är så jävla coolt att jag hittade den här tråden mitt från ingenstans om det är vad jag tror detta är!!

    Först och främst vill jag fråga om detta gäller en åkare som är starkt bunden till Arlanda och har initialerna C.A vars son och följeslagare har initialerna S.E?

  • ikna
    LoveRain skrev 2019-12-17 23:03:24 följande:

    Nej, arbetsgivaren beter sig inte ok! Dock är det troligen inte värt för dig att strida för din rätt. Om du enkelt kan få ett annat jobb inom branschen så fixa ett annat jobb och lämna nuvarande chef bakom dig.

    Det som kommer kosta dig minst är att du försöker förhandla till dig några månadslöner mot att du säger upp dig själv.

    När du söker jobb i framtiden, se till att välja en arbetsgivare med kollektivavtal och kontakta gärna facket innan anställning och hör dig för om hur arbetsgivaren sköter sina åtanabden gentemot sina anställda.


    Oavsett vill jag absolut inte vara kvar på detta arbete, men jag låter honom inte slippa undan så lätt. Idag hittade jag en stämning från 2017 för fingerad arbetsbrist mot en anställd där de gjorde upp utanför rätten och den fd anställde fick ett belopp han tydligen var väldigt nöjd med. Enligt kollegan sade några upp sig efter cirkusen 2017 och dessa människor känner jag och pratar med dagligen då dom jobbar nästan dörr i dörr med oss.
  • ikna
    FC666 skrev 2019-12-17 23:06:54 följande:

    Måste bara börja med att säga att det är så jävla coolt att jag hittade den här tråden mitt från ingenstans om det är vad jag tror detta är!!

    Först och främst vill jag fråga om detta gäller en åkare som är starkt bunden till Arlanda och har initialerna C.A vars son och följeslagare har initialerna S.E?


    Haha! Jodå, det stämmer mycket väl.

    Känner jag dig, eller vet vem du är månne?
  • ikna
    LoveRain skrev 2019-12-17 23:03:24 följande:

    Nej, arbetsgivaren beter sig inte ok! Dock är det troligen inte värt för dig att strida för din rätt. Om du enkelt kan få ett annat jobb inom branschen så fixa ett annat jobb och lämna nuvarande chef bakom dig.

    Det som kommer kosta dig minst är att du försöker förhandla till dig några månadslöner mot att du säger upp dig själv.

    När du söker jobb i framtiden, se till att välja en arbetsgivare med kollektivavtal och kontakta gärna facket innan anställning och hör dig för om hur arbetsgivaren sköter sina åtanabden gentemot sina anställda.


    Äh hälften av min text kom inte med.

    Nytt jobb har jag redan, men jag kan inte ge dom något startdatum då min chef hela tiden fegar ur med att komma och ge mig min uppsägning, han säger att han ska komma med den, varpå jag säger att han är så välkommen så, och 10 minuter senare säger han att han fick förhinder och vi får ta det en annan dag.

    Idag frågade jag per sms när jag ska få uppsägningen, tror du han svarar?

    Inte förrän jag skriver i våran jobbchat bemödar han sig med att ge mig ett luddigt osäkert svar.

    Fan, man kan inte ens bli uppsagd ordentligt här i världen.
  • Anonym (F)
    ikna skrev 2019-12-17 23:27:56 följande:

    Äh hälften av min text kom inte med.

    Nytt jobb har jag redan, men jag kan inte ge dom något startdatum då min chef hela tiden fegar ur med att komma och ge mig min uppsägning, han säger att han ska komma med den, varpå jag säger att han är så välkommen så, och 10 minuter senare säger han att han fick förhinder och vi får ta det en annan dag.

    Idag frågade jag per sms när jag ska få uppsägningen, tror du han svarar?

    Inte förrän jag skriver i våran jobbchat bemödar han sig med att ge mig ett luddigt osäkert svar.

    Fan, man kan inte ens bli uppsagd ordentligt här i världen.


    Vad menar du med att få din uppsägning? Skriv ett mail eller SMS att ?-Härmed säger jag xxx upp mig?. Från den tidpunkten gäller uppsägningstiden. Har ni inga kollektivavtal, kolla din uppsägningstid i ert avtal. Har du tur kommer du fort därifrån.
  • ikna
    Anonym (F) skrev 2019-12-18 04:43:27 följande:

    Vad menar du med att få din uppsägning? Skriv ett mail eller SMS att ?-Härmed säger jag xxx upp mig?. Från den tidpunkten gäller uppsägningstiden. Har ni inga kollektivavtal, kolla din uppsägningstid i ert avtal. Har du tur kommer du fort därifrån.


    Nu handlar det om att min arbetsgivare säger upp mig, inte att jag säger upp mig själv. Säger jag upp mig själv så har jag inget att eventuellt komma med i efterhand.
  • Anonym (F)
    ikna skrev 2019-12-18 06:07:27 följande:

    Nu handlar det om att min arbetsgivare säger upp mig, inte att jag säger upp mig själv. Säger jag upp mig själv så har jag inget att eventuellt komma med i efterhand.


    Aha! :) så klart.
Svar på tråden Provocerad uppsägning efter fråga om lönesamtal?