• Anonym (ad)

    Soc ger avslag baserat på något jag inte förstår.

    Jag har fått avslag baserat på att soc inte fått "orginalräkningar på el och hyra" vilket de har fått i form av screenshots då vi inte har pappersfakturor utan får dem via kivra och internetbank. förra månaden gjorde vi likadant, då gick det bra. Samma handläggare.

    Hon är heller inte nöjd med kontoutdragen, hon vill att de ska "hämtas på banken" inte skrivas ut från ens egen dator, men vi har icabanken och kan inte gå till banken? Förstår inte vad skillnaden blir för henne? Förra månaden gick det också bra.

    Hon är nu tre veckor sen att betala ut försörjningsstöd, känns som hon bara gör detta för att skjuta upp oss till nästa års budget eller liknande. 

    Vad ska vi göra? Idag fick vi 200 i nödpengar, och förväntas leva på 1400 i en månad. Innan hyran på 8200 är betald, vi kommer att bli vräkta om hyran blir minsta sen, då det inte är första gången våra pengar kommer sent till oss.

  • Svar på tråden Soc ger avslag baserat på något jag inte förstår.
  • Anonym (Julbullen)
    Anonym (ad) skrev 2019-12-20 19:00:59 följande:

    Jag har fått avslag baserat på att soc inte fått "orginalräkningar på el och hyra" vilket de har fått i form av screenshots då vi inte har pappersfakturor utan får dem via kivra och internetbank. förra månaden gjorde vi likadant, då gick det bra. Samma handläggare.

    Hon är heller inte nöjd med kontoutdragen, hon vill att de ska "hämtas på banken" inte skrivas ut från ens egen dator, men vi har icabanken och kan inte gå till banken? Förstår inte vad skillnaden blir för henne? Förra månaden gick det också bra.

    Hon är nu tre veckor sen att betala ut försörjningsstöd, känns som hon bara gör detta för att skjuta upp oss till nästa års budget eller liknande. 

    Vad ska vi göra? Idag fick vi 200 i nödpengar, och förväntas leva på 1400 i en månad. Innan hyran på 8200 är betald, vi kommer att bli vräkta om hyran blir minsta sen, då det inte är första gången våra pengar kommer sent till oss.


    Byt handläggare.
  • Anonym (Pauline)

    Vilket jobbigt läge du hamnat i!

    Är soc öppet på måndag? Ring dit och be om att få hjälp med hur du ska få in rätt handlingar. Väldigt konstigt att det gick bra sist? Då kunde dom ju varnat innan avslag. Förklara att det är riktigt akut nu, säg det du skrivit här. För hyran hade inte blivit betald..? Förhoppningsvis beviljar hon det fort, tänker att det kanske inte blir någon lång handlingstid iom din situation.

    Men här är tips på hur jag hade gjort i väntat på pengar:

    Har du familj/släkt som kan ställa upp?

    Kan du sälja av något? Sälj på FB sidor.

    Det finns många skänksidor på FB. Ta hjälp där.

    Gå till kyrkan för hjälp.

    Man kan äta väldigt billigt, linser, bönor etc. Du skrev att ditt barn hellre svälter. Om du äter det "mindre goda" så har du råd med lite bättre till ditt barn om ni även tar hjälp av mat skänk grupper.

    På jul:

    Gå till kyrkan och fira jul! Det är fint och vanligt så inget att skämmas över.

    Hoppas det löser sig!!

  • Anonym (ad)
    Anonym (Börja jobba) skrev 2019-12-22 18:32:37 följande:

    Börja jobba så får ni lön


    Man jobbar inte om man är sjuk.
  • Anonym (ad)
    Anonym (Pauline) skrev 2019-12-22 08:36:20 följande:

    Vilket jobbigt läge du hamnat i!

    Är soc öppet på måndag? Ring dit och be om att få hjälp med hur du ska få in rätt handlingar. Väldigt konstigt att det gick bra sist? Då kunde dom ju varnat innan avslag. Förklara att det är riktigt akut nu, säg det du skrivit här. För hyran hade inte blivit betald..? Förhoppningsvis beviljar hon det fort, tänker att det kanske inte blir någon lång handlingstid iom din situation.

    Men här är tips på hur jag hade gjort i väntat på pengar:

    Har du familj/släkt som kan ställa upp?

    Kan du sälja av något? Sälj på FB sidor.

    Det finns många skänksidor på FB. Ta hjälp där.

    Gå till kyrkan för hjälp.

    Man kan äta väldigt billigt, linser, bönor etc. Du skrev att ditt barn hellre svälter. Om du äter det "mindre goda" så har du råd med lite bättre till ditt barn om ni även tar hjälp av mat skänk grupper.

    På jul:

    Gå till kyrkan och fira jul! Det är fint och vanligt så inget att skämmas över.

    Hoppas det löser sig!!


    Tack för tips

    Det är nästa hyra som snart är försenad. Och jag har fått en varning att jag blir vräkt om den blir sen igen. 
  • Anonym (ad)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-12-23 09:52:57 följande:

    Har du kontaktat socialtjänsten än?


    Ja, troligtvis betalar de hyran och elen men inget annat. Men vi blir iaf inte hemlösa. 
  • Anonym (mimmi)
    Anonym (ad) skrev 2019-12-23 14:20:40 följande:

    Ja, troligtvis betalar de hyran och elen men inget annat. Men vi blir iaf inte hemlösa. 


    Har du bett om assistans med hur du ska skaka fram underlag som socialtjänsten kan godkänna?
  • Anonym (ad)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-12-23 15:16:42 följande:
    Har du bett om assistans med hur du ska skaka fram underlag som socialtjänsten kan godkänna?
    Ja, dock har jag överskott på några hundra månaden innan, jag visste ju inte att det skulle bli att jag måste söka försörjningsstöd. 

    Men som jag förstått kan de bevilja till hyra och el om jag lyckas skaffa rätt intyg. Inte till andra räkningar, och inte till hushållskostnader.
  • Anonym (Inte jag heller)
    Anonym (ad) skrev 2019-12-22 19:06:44 följande:

    Man jobbar inte om man är sjuk.


    Det beror på hur sjukdomen påverkar en. Många människor arbetar med uppgifter sjukdomen inte hindrar dem från att utföra. En diagnos är inte atg likställa med att inte kunna arbeta med någonting alls.
  • Anonym (mimmi)
    Anonym (ad) skrev 2019-12-23 16:31:37 följande:

    Ja, dock har jag överskott på några hundra månaden innan, jag visste ju inte att det skulle bli att jag måste söka försörjningsstöd. 

    Men som jag förstått kan de bevilja till hyra och el om jag lyckas skaffa rätt intyg. Inte till andra räkningar, och inte till hushållskostnader.


    Alltid viktigt att betala hyra och el först så att man inte blir hemlös och strömlös. Om man sedan har noll på kontot kan man ansöka akut om matpengar. Det ska gå jättesnabbt och man brukar få matpengar för 1 vecka i taget. Socialtjänsten är i princip skyldiga att bevilja matpengar oavsett anledning eftersom ingen människa ska behöva svälta ihjäl i Sverige. Det är inte mycket men räcker till pasta och ketchup. Vet ej hur de räknar med det i nästa ansökan, troligtvis som inkomst.
  • Anonym (ad)
    Anonym (Inte jag heller) skrev 2019-12-23 19:54:02 följande:
    Det beror på hur sjukdomen påverkar en. Många människor arbetar med uppgifter sjukdomen inte hindrar dem från att utföra. En diagnos är inte atg likställa med att inte kunna arbeta med någonting alls.
    Nu har läkare fastställt att min arbetsförmåga är nedsatt med 100%, jag kommer dessutom inte kunna gå i en vecka (minst) efter den 27/12, så tror jag går på vad läkaren sagt och inte random anonym tyckare på familjeliv.
Svar på tråden Soc ger avslag baserat på något jag inte förstår.