• Sat 21 Dec 2019 00:48
    913 visningar
    17 svar
    17
    913

    Ojämn ekonomi och inköp till barnen

    Hej,

    Jag kan inte kommunicera med mitt ex angående ekonomin som vi har för våra gemensamma barn. Han anser att det är mitt problem ifall jag har för liten inkomst och tycker att det blir dyrt det han köper till barnen.
    Jag och mitt ex har stor skillnad i inkomster. Min lön är netto ca 26´ och mitt exs lön ligger på ca 60´netto. Vi är separerade sedan 1,5 år och har två barn tillsammans, En son på 19 som studerar med CSN-lån och är utflyttad, en dotter på 16 som bor växelvis. Han anser att vi ska betala helt lika i samtliga utgifter till barnen. Då han är utbildad ekonom och har arbetat som detta hela sitt yrkesliv är varje krona minutiöst redovisad, detta speglas även i privatlivet.

    Mitt problem uppkommer då han köper saker som han tycker är lämpliga utan att tänka på vad det kostar och sedan delar detta på två. Denna information kommer i form av en "räkning" varje månad, allt i rätt ordning. Dock lägger han på alla saker som han har köpt utan att först diskuterat detta med mig. Vilket leder till ibland stora oförutsedda utgifter. Ett exempel är att när vår son flyttade till studentbostad så köpte mitt ex massor av möbler, trots att jag hade tillgång till möbler från annat håll. Sedan delade han allt på sin räkning och så skulle jag betala hälften (får han göra sånär det gäller en utflugen son och det är exets val att handla?)

    Mina frågor är följande:

    1: Vilka rättigheter har jag när det gäller hur mycket jag kan vara beredd att betala för hans utgifter till vår gemensamma dotter som är omyndig?

    2: Finns det någon lagparagraf som stödjer/hjälper mig i att neka för höga utgifter?

    3: Hur mycket kan han kräva att jag ska betala för det han lägger ut på vår gemensamma son som är myndig och utflyttad utan att jag har blivit informerad?

    4: Hur ska man bemöta argumenten så som "det är inte mitt fel att du har låg lön", "Du har råd du har fått pengar av mig för huset"?

    Tacksmma för råd och/eller tips till hjälp att återta min rätt till egen ekonomi.


    Trasslig ekonomiskt förhållande till ex.
  • Svar på tråden Ojämn ekonomi och inköp till barnen
  • Sat 21 Dec 2019 00:52
    #1
    +2

    Om ni ska betala lika så måste han lägga sig på din nivå, inte tvärt om. Om han är ekonom och inte fattar det så är det något annat än pengar det handlar om.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Sat 21 Dec 2019 06:08
    #2

    Frågan är snarare vilken lag han anser sig ha stöd av när han kräver pengar av dig för saker han köpt på eget bevåg. Han tycks använda sin auktoritet som utbildad ekonom för att lura pengar av dig. Så länge du ger din dotter en lika bra levnadsstandard som du har själv så har du gjort ditt.


    amandakarin00 skrev 2019-12-21 00:48:50 följande:
    3: Hur mycket kan han kräva att jag ska betala för det han lägger ut på vår gemensamma son som är myndig och utflyttad utan att jag har blivit informerad?
    Trasslig ekonomiskt förhållande till ex.

    Lika mycket som jag kan kräva att du betalar för något jag köpt till min kompis. Din son är vuxen. Du är skild från hans pappa. Du får ge dem precis hur mycket och hur lite du vill. Vill du ge din son en julklapp så ge honom något du själv har valt och har råd med! Vad hans pappa ger honom är något mellan de två.
  • Kusine­n
    Sat 21 Dec 2019 06:17
    #3

    Jag tycker att du ska ringa konsumentvägledaren på kommunen och fråga hur man korrekt hanterar privatpersoner som skickar "räkningar" på saker som man inte beställt. Du kan ju knappast vara skyldig att betala, men det kanske finns något korrekt sätt att hantera det på.

    Börja med att skicka ett mejl, där du tydligt förklarar att du från och med nu aldrig kommer betala hans "räkningar" som ni inte kommit överens om att köpa. Om han inte fått en skriftlig bekräftelse på att du är beredd att betala föreslagen summa innebär det att han inte kan skicka räkningen till dig.

    Vad gäller det omyndiga barnet ska du ju givetvis bidra till barnets försörjning efter din förmåga. Men även där har ju den andre föräldern knappast rätt att på egen hand köpa saker som du ska betala hälften för. Bor flickan hos båda föräldraena? Bor hon bara hos pappan är du förstås underhållsskyldig men då är det ju bättre att du betalar uñderhållsbidrag varje månad, en fast summa.

  • Kusine­n
    Sat 21 Dec 2019 06:24
    #4
    Kusinen skrev 2019-12-21 06:17:17 följande:

    Jag tycker att du ska ringa konsumentvägledaren på kommunen och fråga hur man korrekt hanterar privatpersoner som skickar "räkningar" på saker som man inte beställt. Du kan ju knappast vara skyldig att betala, men det kanske finns något korrekt sätt att hantera det på.

    Börja med att skicka ett mejl, där du tydligt förklarar att du från och med nu aldrig kommer betala hans "räkningar" som ni inte kommit överens om att köpa. Om han inte fått en skriftlig bekräftelse på att du är beredd att betala föreslagen summa innebär det att han inte kan skicka räkningen till dig.

    Vad gäller det omyndiga barnet ska du ju givetvis bidra till barnets försörjning efter din förmåga. Men även där har ju den andre föräldern knappast rätt att på egen hand köpa saker som du ska betala hälften för. Bor flickan hos båda föräldraena? Bor hon bara hos pappan är du förstås underhållsskyldig men då är det ju bättre att du betalar uñderhållsbidrag varje månad, en fast summa.


    Förlåt, såg att det stod att flickan bor växelvis. Då ska du ju inte betala alls till pappan. Var noga med att pappan måste fråga dig skriftligt om det är något som han vill köpa ill flickan och som han undrar km du vill vetala hälften av. Då kan du ta ställning till om det är något som du anser flickan behöver och vilken prisklass som i så fall är rimlig. Och så svarar du då: jag kan tänka mig att lägga max 3000kr på en ny xykel till X. Du får gärna välja cykel, men max 3000kr betalar jag". (Bara ett exempel).
  • Sat 21 Dec 2019 08:18
    #5

    Du vet väl att du kan stämma honom på underhållsbidrag om skillnaderna i ekonomin är så stora, även när du har barnet varannan vecka!

    Som tidigare sagt så ska du inte betala något som du inte har gått med på, han kan inte kräva det. Bara att säga att du inte har godkänt det och att han därför får stå för kostnaderna själva. För sonen ska du absolut inte betala något! För dottern endast det du har godkänt innan.

    Stå upp för dig själv, han verkar köra över dig för att du tillåter det. Lycka till!

  • Magica­l
    Sat 21 Dec 2019 08:26
    #6
    anonimus skrev 2019-12-21 08:18:35 följande:

    Du vet väl att du kan stämma honom på underhållsbidrag om skillnaderna i ekonomin är så stora, även när du har barnet varannan vecka!


    Fast det kan man bara i exceptionella fall och även om han tjänar 60 papp så kommer det inte leda till att hon får underhållsbidrag. Hon har själv en normal lön och då är det den som får styra vad hon har råd med. Vore skillnad om hon bodde i en koja, arbetslös och sjukskriven och barnen blev lidanden av den stora skillnaden mellan hemmen - då kunde hon möjligen gå vidare med detta.
  • Sat 21 Dec 2019 09:58
    #7
    +1
    amandakarin00 skrev 2019-12-21 00:48:50 följande:

    Hej,

    Jag kan inte kommunicera med mitt ex angående ekonomin som vi har för våra gemensamma barn. Han anser att det är mitt problem ifall jag har för liten inkomst och tycker att det blir dyrt det han köper till barnen.

    Jag och mitt ex har stor skillnad i inkomster. Min lön är netto ca 26´ och mitt exs lön ligger på ca 60´netto. Vi är separerade sedan 1,5 år och har två barn tillsammans, En son på 19 som studerar med CSN-lån och är utflyttad, en dotter på 16 som bor växelvis. Han anser att vi ska betala helt lika i samtliga utgifter till barnen. Då han är utbildad ekonom och har arbetat som detta hela sitt yrkesliv är varje krona minutiöst redovisad, detta speglas även i privatlivet.

    Mitt problem uppkommer då han köper saker som han tycker är lämpliga utan att tänka på vad det kostar och sedan delar detta på två. Denna information kommer i form av en "räkning" varje månad, allt i rätt ordning. Dock lägger han på alla saker som han har köpt utan att först diskuterat detta med mig. Vilket leder till ibland stora oförutsedda utgifter. Ett exempel är att när vår son flyttade till studentbostad så köpte mitt ex massor av möbler, trots att jag hade tillgång till möbler från annat håll. Sedan delade han allt på sin räkning och så skulle jag betala hälften (får han göra sånär det gäller en utflugen son och det är exets val att handla?)

    Mina frågor är följande:

    1: Vilka rättigheter har jag när det gäller hur mycket jag kan vara beredd att betala för hans utgifter till vår gemensamma dotter som är omyndig?

    2: Finns det någon lagparagraf som stödjer/hjälper mig i att neka för höga utgifter?

    3: Hur mycket kan han kräva att jag ska betala för det han lägger ut på vår gemensamma son som är myndig och utflyttad utan att jag har blivit informerad?

    4: Hur ska man bemöta argumenten så som "det är inte mitt fel att du har låg lön", "Du har råd du har fått pengar av mig för huset"?

    Tacksmma för råd och/eller tips till hjälp att återta min rätt till egen ekonomi.


    Det finns inget lagstöd för att han kan kräva 50% av dig. Säg nej.
  • Sat 21 Dec 2019 10:06
    #8
    +1

    Du kan helt enkelt bara säga att " nej jag har inte varit med på detta och du har köpt det då är det din kostnad" Han kan inte kräva dig på något som han köper utan att ni är överens

  • Sat 21 Dec 2019 10:30
    #9

    Enligt Föräldrabalken ska båda föräldrar bidra enligt förmåga till barnets försörjning. Viktiga beslut som rör barnet ska tas gemensamt. Med försörjning räknas tex inte snordyra märkeskläder, egen häst eller senaste iPhone. Finns lagar som rör avtal, där det står att en person kan inte ensam bestämma en transaktion mellan två parter, jag kan inte bestämma att nu skänker du och jag 3 miljoner till Katthemmet, och så skickar jag dig en räkning på 50%. Katthemmet eller myndigt, gemensamt barn, samma principer gäller. Du behöver inte leta lagar att citera, han förstår säkert att han inte kan bestämma vad du lägger pengar på. Argumentet om låg lön är inte värt att bemöta. Nej, det är pga dig själv som du har den lön du har, och därför bestämmer du helt själv hur du använder dina pengar.

  • Sat 21 Dec 2019 14:08
    #10
    +1

    Säg åt honom att du inte kommer dela några räkningar med honom framöver som du inte fått vara med att bestämma om.

    Man kan inte bara köpa något och påstå att någon annan som inte vet om inköpet ska vara med och betala. Om du skulle strunta i att betala måste han dra det vidare till kronofogden och har han något bakom pannbenet han fattar han att det inte kommer fungera dra in den påhittade skulden den vägen.

    Argumentet med din lön är bara elakt och försök till maktmissbruk. Det verkar ligga något annat bakom, som redan skrivits ovan. Vill han köpa grejer till sina barn får han göra det, du behöver inte vara inblandad i alla transaktioner.

  • Sat 21 Dec 2019 19:34
    #11
    +1

    Du får väl bestrida fakturan, det är väl det enda torrbollen till ekonom begriper.


    Ride it like you stole it
  • GGN
    Sat 21 Dec 2019 19:51
    #12
    +1

    Sonen behöver du inte lägga ett öre på.

    Dottern betalar du det du vill betala. Exet har alltså lurat dig på pengar i flera år...

    Ring FK och kolla om du kan få nåt underhåll för dottern. Jag vet inte hur det funkar med så olika inkomster när barnet bor vv.

  • Sun 22 Dec 2019 14:22
    #13

    Stort tack alla för hjälp och synpunkterGlad

  • Sun 22 Dec 2019 21:01
    #14
    +1

    Håller med tidigare talare.

    Om det till exempel gäller en sport barnet ska börja på kommunicerar man det med den andra föräldern först. Dels för att höra så den kan skjutsa etc varannan vecka och om den kan betala hälften av avgiften. Gymnastik för 1500 per termin kanske är ok men ridning för 5000 för dyrt.

    Betala ALLT separat. Han köper det han tycker hon ska ha och du likaså.

    Din ekonomi avgör vad du har råd med och hans likaså.

  • Sun 22 Dec 2019 22:28
    #15
    amandakarin00 skrev 2019-12-22 14:22:39 följande:

    Stort tack alla för hjälp och synpunkterGlad


    Hur kommer du att göra?
  • Sun 22 Dec 2019 23:14
    #16
    +1

    Så fel av ditt ex att göra så! Hade han varit rättvis så hade ni antingen kommit fram till en summa gemensamt att betala eller att han betalade mer utan att för den skull berätta för barnen.


    Det är riktigt fult gjort och jag kan inte förstå hur man kan bete sig så med nån man har barn med.

  • Mon 23 Dec 2019 09:22
    #17

    Varför har du gått med på detta?
    Så länge man inte gemensamt kommit överens om att dela på en viss kostnad för en specifik sak så har du ingen som helst skyldighet att betala hälften av allt han hittar på att köpa till barnen.
    Fakturerar du honom för det som du köper?

    Mina barns far är arbetsnarkoman med pengar så han spenderar gärna på dyra saker till barnen. Jag har råd att köpa dyra saker jag med, men väljer att hålla mig på en rimlig nivå och istället ge mina barn uppmärksamhet och kärlek!
    Han jobbar medans jag finns där för mina barn. 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Ojämn ekonomi och inköp till barnen