Ojämn ekonomi och inköp till barnen
Hej,
Jag kan inte kommunicera med mitt ex angående ekonomin som vi har för våra gemensamma barn. Han anser att det är mitt problem ifall jag har för liten inkomst och tycker att det blir dyrt det han köper till barnen.
Jag och mitt ex har stor skillnad i inkomster. Min lön är netto ca 26´ och mitt exs lön ligger på ca 60´netto. Vi är separerade sedan 1,5 år och har två barn tillsammans, En son på 19 som studerar med CSN-lån och är utflyttad, en dotter på 16 som bor växelvis. Han anser att vi ska betala helt lika i samtliga utgifter till barnen. Då han är utbildad ekonom och har arbetat som detta hela sitt yrkesliv är varje krona minutiöst redovisad, detta speglas även i privatlivet.
Mitt problem uppkommer då han köper saker som han tycker är lämpliga utan att tänka på vad det kostar och sedan delar detta på två. Denna information kommer i form av en "räkning" varje månad, allt i rätt ordning. Dock lägger han på alla saker som han har köpt utan att först diskuterat detta med mig. Vilket leder till ibland stora oförutsedda utgifter. Ett exempel är att när vår son flyttade till studentbostad så köpte mitt ex massor av möbler, trots att jag hade tillgång till möbler från annat håll. Sedan delade han allt på sin räkning och så skulle jag betala hälften (får han göra sånär det gäller en utflugen son och det är exets val att handla?)
Mina frågor är följande:
1: Vilka rättigheter har jag när det gäller hur mycket jag kan vara beredd att betala för hans utgifter till vår gemensamma dotter som är omyndig?
2: Finns det någon lagparagraf som stödjer/hjälper mig i att neka för höga utgifter?
3: Hur mycket kan han kräva att jag ska betala för det han lägger ut på vår gemensamma son som är myndig och utflyttad utan att jag har blivit informerad?
4: Hur ska man bemöta argumenten så som "det är inte mitt fel att du har låg lön", "Du har råd du har fått pengar av mig för huset"?
Tacksmma för råd och/eller tips till hjälp att återta min rätt till egen ekonomi.