GrodanS77 skrev 2020-08-10 12:55:12 följande:
Visst är det skillnad. Men jag fattade det som att det var problem med att ens få den typen av information. Och det har jag inte upplevt. Vi har fått muntligt hur många plockade och befruktade ägg, rörlighet och antal spermier osv. Jag har aldrig efterfrågat en skriftlig rapport med den typen av detaljer, så jag därför har jag inte upplevt det som ett problem. För mig skulle en sån rapport inte säga något då jag inte är tillräckligt insatt i medicin. Jag föredrar att få det berättat och förklarat för mig. Jag har fått mer info än bara antalet befruktade ägg.
Vet inte om det är samma läkare. De har 3 såg jag nu när jag kollade deras hemsida. För mig har kommunikationen med henne varit bra i varje fall. Jag tycker att det har gått bra att resonera med henne. Tråkigt att du inte fick ett bra bemötande, oavsett om det var samma läkare eller inte.
Ja, det är tråkigt att IVF-klinikerna inte gör mer för att utreda. T ex så tog det långt tid innan jag förstod hur mitt låga amh påverkade. Det var inte extremlågt utan bara under normalen när vi började försöka. Det tog långt tid innan andra alternativ kom upp, som äggdonation. Där kunde de ju om inte annat "planterat" ett frö till tanke hos en lite tidigare även om man inte hade avslutat behandlingen, med tanke på att det är en ganska stor/lång mognadsprocess för äd. Många behandlingar sliter ju på både kropp och själ.
Visst håller jag med om att de utländska klinikerna absolut verkar vassare. De verkar kunna göra betydligt mer utredningar än vad de svenska gör. Jag hoppas att det kommer att ändra sig i och med att det har blivit fler privata kliniker i Sverige, att Sverige kommer i kapp de andra länderna som har haft privata kliniker längre. Alla tester är inte heller lagliga i Sverige, som t ex PGS/PGD (utom vid svår genetisk sjukdom) och där kan man ju hoppas på att det också blir en förändring.
Aha, då är jag med. Jag förstår, vi ska ju inte behöva vara insatta i det medicinska.
Det är hon, hon är den som "roddar". Det är lugnt, de som tappar kunder så och bra att du har fått hjälp i alla fall.
Det är tråkigt och jobbigt för oss alla och önskvärt att det hade fungerat bättre här. Men jag är glad att jag lyckades hitta en klinik som jag känner att går det inte där så har jag gjort det jag kunnat och att jag fått denna möjlighet.