• Thu 26 Dec 2019 22:31
    501 visningar
    6 svar
    6
    501

    Mjölkfri kost

    Vår barnläkare vill att vi ska börja prova mjölkfri kost nu när jag ammar då dottern får utslag så lätt. Nu tänker jag på matlagning. Vad gör man sås av exempelvis? Olays produkter kan jag inte använda då dom inte är glutenfria. Vilka är dom största fällorna som man lätt missar?

    Extremt tacksam för alla tips jag kan få

  • Svar på tråden Mjölkfri kost
  • Thu 26 Dec 2019 23:04
    #1

    Är man inte vad vid mjölkfri kost så smakar många ersättningsprodukter konstigt och det är lätt att ändå inte bli nöjd.

    Bäst smakar soja men det brukar vara lämpligt att undvika även det då proteinerna är lika och det inte är helt ovanligt att mjölkallergiska barn antigen direkt reagerar på soja eller börjar göra det.

    När det gäller mat så laga sånt som naturligt inte innehåller mjölk. Tomatbaserade såser t ex, ska du ha sås till kött ta t ex bea. Jag har tyckt frukosten är svårast då jag är en ost-människa men smörgås med kyckling och avokado är gott och jag kunde leva med havregrynsgröt med rismjölk.

    Min son som ska ha mjölkfritt nu har också svårt med frukostar eftersom han fick börja äta det som 10-åring så ratar han alla ersättningsprodukter (utom de med soja men de funkar inte de heller) så han äter oftast typ pytt i panna till frukost om han måste ha lite rejälare. Annars smörgås med skinka.

  • Fri 27 Dec 2019 06:44
    #2

    Jag ställer mig frågan vad det är för skillnad på din egna bröstmjölk och vanlig komjölk frånsett att din bröstmjölk är fetare och varken pastöriserad eller homogeniserad vilket all komjölk (köpemjölk) är!??

  • Fri 27 Dec 2019 07:23
    #3
    Håkan på Öland skrev 2019-12-27 06:44:20 följande:

    Jag ställer mig frågan vad det är för skillnad på din egna bröstmjölk och vanlig komjölk frånsett att din bröstmjölk är fetare och varken pastöriserad eller homogeniserad vilket all komjölk (köpemjölk) är!??


    Hoppas du skämtar. Komjölk är anpassad för kalvar, och människomjölk är anpassad för människor. 
  • Fri 27 Dec 2019 07:31
    #4
    cosinus skrev 2019-12-26 23:04:26 följande:

    Är man inte vad vid mjölkfri kost så smakar många ersättningsprodukter konstigt och det är lätt att ändå inte bli nöjd.

    Bäst smakar soja men det brukar vara lämpligt att undvika även det då proteinerna är lika och det inte är helt ovanligt att mjölkallergiska barn antigen direkt reagerar på soja eller börjar göra det.

    När det gäller mat så laga sånt som naturligt inte innehåller mjölk. Tomatbaserade såser t ex, ska du ha sås till kött ta t ex bea. Jag har tyckt frukosten är svårast då jag är en ost-människa men smörgås med kyckling och avokado är gott och jag kunde leva med havregrynsgröt med rismjölk.

    Min son som ska ha mjölkfritt nu har också svårt med frukostar eftersom han fick börja äta det som 10-åring så ratar han alla ersättningsprodukter (utom de med soja men de funkar inte de heller) så han äter oftast typ pytt i panna till frukost om han måste ha lite rejälare. Annars smörgås med skinka.


    Tack snälla

    Frukost tror jag inte blir så svårt. Jag äter gärna smörgåsar med skinka eller annan typ av kött. Och dricker typ juice. Däremot kommer det kännas tråkigt att typ inte kunna äta gräddsås till köttbullar. Men brunsås får väl gå baserat på vatten.
  • Fri 27 Dec 2019 07:32
    #5
    Håkan på Öland skrev 2019-12-27 06:44:20 följande:

    Jag ställer mig frågan vad det är för skillnad på din egna bröstmjölk och vanlig komjölk frånsett att din bröstmjölk är fetare och varken pastöriserad eller homogeniserad vilket all komjölk (köpemjölk) är!??


    För att jag tror inte att en människa och en ko producerar samma typ utav protein i mjölken
  • Fri 27 Dec 2019 07:45
    #6

    Om du tål mandel så kan du göra sås på mandelgrädde. Fråga i välsorterad mataffär eller kolla på www.allergimat.com

Svar på tråden Mjölkfri kost