• Fri 27 Dec 2019 10:34
    403 visningar
    6 svar
    6
    403

    Ta kalciumtabletter som gravid?

    Jag ska åka på en utlandsresa drygt tre veckor till ett land där jag troligast måste undvika mjölkprodukterna och funderar därför på om jag borde ta extra kalcium. Äter endast multivitamin nu som bara innehåller 25 % av det dagliga rekommenderade intaget. Hittar inte så mycket info om kalciumtillskott på nätet. Verkar mest vara att man tar i kombination med vitamin D men då är risken att jag får för mycket D istället. 

    Någon som ätit kalciumtillskott som gravid och kan rekommendera något? Eller tror ni att man klarar sig ett par veckor ändå?

  • Svar på tråden Ta kalciumtabletter som gravid?
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 27 Dec 2019 10:38
    #1

    Varför skulle du behöva undvika mjölkprodukter? Pastöriseras inte mjölken i landet du ska till?

    Har du googlat på "kalciumtillskott gravid"?

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 27 Dec 2019 10:39
    #2
  • Fri 27 Dec 2019 10:44
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-27 10:38:14 följande:

    Varför skulle du behöva undvika mjölkprodukter? Pastöriseras inte mjölken i landet du ska till?

    Har du googlat på "kalciumtillskott gravid"?


    Exakt.

    Jag har googlat det, ja :) 
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-27 10:39:18 följande:

    Glöm det, jag googlade själv. Det tog några sekunder.

    https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/kalcium/


    Jag hamnade också där men hittade inget specifikt om kalciumtillskott för gravida..

  • Anonym (Louis­e)
    Fri 27 Dec 2019 10:48
    #4

    Jag skulle rådfrågat min barnmorska på mvc.

  • Mascar­aklump­ar
    Fri 27 Dec 2019 11:09
    #5

    Vi har ett stort lager av kalcium i skelettet och om intaget ligger under dagsbehovet så tas mellanskillnaden därifrån. Blodnivån, och därmed tillförseln till fostrets, kommer alltså vara exakt densamma. Risken med ett för lågt intag av kalcium är att nivåerna i skelettet på sikt blir för låga vilket ger benskörhet, men detta är något som sker under många års tid. Hur du äter under två veckor har ingen betydelse alls.

    Personer som inte äter mjölkprodukter har för övrigt inte större risk för benskörhet än de som äter mjölkprodukter, utan snarare lite lägre risk.

  • Pentra
    Fri 27 Dec 2019 11:43
    #6

    Dricker du mjölk och äter andra mejeriprodikter baserade på komjölk, så tömmer du din kropp, sakta men säkert på kalcium, så du behöver absolut kakciumtillskott! Och, jo, du behöver antagligen komplettera med D-vitamin. Många tar tillskott på 10 mikrogram om dagen, vilket är så låga doser att det är likställt med att kasta pengar i sjön, eftersom man får 250 mikrogram av 20 minuter i solen. ... Men, gå även till VC och ta ett prov; ligger du under 50 ng/ml så har du brist. Din blodserumnivå gällande D-vitamin, bör ligga på 50-80 ng/ml. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Ta kalciumtabletter som gravid?