• OcUlcolE

    Flytta hemifrån, budget

    Hej! Har kollat runt på familjeliv och läst andra trådar i liknande situationer men jag har fortfarande några obesvarade frågor som nån snäll själ kanske kan hjälpa mig med. 

    Vet inte riktigt hur jag ska börja men grejen är den att jag vill flytta ut för att plugga upp mina betyg på komvux och sedan fortsätta till universitet. Problemet är den att min familj inte är stöttande och hela tiden kommer med motargument.
    "Men du har inte ens ett riktigt jobb" "Hur ska du betala hyra?" "Skaffa körkort först" "Avsluta dina gymnasiestudier först" "Du har det bra här" Lite så fast med en argare ton och lite skällsord här o där. Min familj är inte medveten om att jag sett en psykolog en gång i veckan i några månader nu och dessutom tar medicin och mår bättre nu än jag gjort tidigare. Det ideala skulle vara att jag kunde säga "Jag har mått skit här, saboterat mitt liv och nu måste jag fixa det, själv." Men dom är stränga och känsliga för det ämnet så det hade dom inte klarat av att höra och jag bryr mig om deras känslor. Dom kan inte heller hjälpa mig för dom tror inte att unga kan må psykiskt dåligt så det är inget ämne jag vill diskutera med dom utan jag vill fortsätta handskas med det själv.

    Jag har jobbat helg på restaurang/café innan men hade jag jobbat deltid (30h) så hade jag tjänat lite över 3000 kr i veckan x 4 = 12000 kr + studiemedel så hamnar det på omkring 14000kr i månaden. Har även 10 000 kr sparade just nu, kommer antagligen öka innan jag hinner flytta

    Min familj får det att låta omöjligt att få jobb (och allt annat omöjligt också). Jag jobbar jättehårt på att hålla motivationen och livslusten uppe men det är svårt i den här miljön. Dom tror inte att 14000 kr räcker i månaden så jag vill kunna presentera en ordentlig budget som visar att det är möjligt. Just nu ser den ut såhär:

    Hyra: Ca 5000
    El/vatten: Ca 1000
    Mat: 1500
    Bredband: 450
    Transport: 500
    Hemutrus.: 600
    Hygien: 400
    Media: 200
    Hemförs.: 100
    Mobil: 450
    Övrigt: 800
    Totalt: Ca 10600 kr
    Över: Ca 3400 kr

    Har inte kollat på TV på över 3 år så är inte intresserad av att skaffa en TV, möbler är inte heller viktiga. Jag har min säng, laptop o förvaring och det är allt som räcker för mig nu. Kommer antagligen köpa möbler från blocket eller nåt så småningom, det är bara inte prioriterat. Är så att säga en grov minimalist

    Hur kan jag förbättra min budget ännu mer? Just nu är det bara en grov uppskattning.

    TL;DR: Student vill flytta ut, se budgeten o ge tips om du vill.
  • Svar på tråden Flytta hemifrån, budget
  • Fjäril kär

    Det viktigaste är att du har en fast inkomst så att du vet hur din ekonomi ser ut lång tid framöver.

    Att få en bostad så krävs det att du har fast inkomst och kan visa upp anställningsbevis, lapp från CSN eller annat som styrker att du kan betala hyran.

    Det är liksom där du måste börja.

  • Aniiee
    Hyra: Ca 5000 - Jag vet inte var du bor, men det bör vara rimligt.

    El/vatten: Ca 1000 - Beror på. Om det är kallhyra och du betalar för vatten så är det rimligt, utslaget över året. Om du bara ska betala hushållsel så är det ganska rejält i överkant


    Mat: 1500 - Det här är oftast fantasi. Särskilt som ung och oerfaren och betala allt själv. Jag antar att hygien och städ ingår också? Du behöver minst en tusenlapp till, särsktil, som sagt, till en början. Tänk att budgeten för maten bör vara ca 75 kr/dag, plus 5 kr för hygien och städ = 2400 kr i månaden.


    Bredband: 450 - Låter lite dyrt, men det beror på vad du har för alternativ och krav. Själv har jag hyfsat höga krav och endast 1 alternativ, så jag betalar 500 för bredbandet, men hade jag inte så höga krav hade jag kommit undan med hälften.

    Transport: 500 - igen, vet inte var du bor, eller vad du har för behov, men det låter lite lite.

    Hemutrus.: 600 - Vad är tanken med posten?

    Hygien: 400 - Se Mat....

    Media: 200 - Vad är det här tänkt att vara?

    Hemförs.: 100 - Rimligt

    Mobil: 450 - samma igen, beror på vad du har för krav och budget, men jag tycker att en telefonräkning över 300 kr är lite väl mycket...

    Övrigt: 800 - Vad är detta?


    Totalt: Ca 10600 kr


    Över: Ca 3400 kr
    I have a growing lack of disgust for you
  • OcUlcolE
    Aniiee skrev 2019-12-27 23:52:16 följande:
    Hyra: Ca 5000 - Jag vet inte var du bor, men det bör vara rimligt.

    El/vatten: Ca 1000 - Beror på. Om det är kallhyra och du betalar för vatten så är det rimligt, utslaget över året. Om du bara ska betala hushållsel så är det ganska rejält i överkant

    Mat: 1500 - Det här är oftast fantasi. Särskilt som ung och oerfaren och betala allt själv. Jag antar att hygien och städ ingår också? Du behöver minst en tusenlapp till, särsktil, som sagt, till en början. Tänk att budgeten för maten bör vara ca 75 kr/dag, plus 5 kr för hygien och städ = 2400 kr i månaden.

    Bredband: 450 - Låter lite dyrt, men det beror på vad du har för alternativ och krav. Själv har jag hyfsat höga krav och endast 1 alternativ, så jag betalar 500 för bredbandet, men hade jag inte så höga krav hade jag kommit undan med hälften.

    Transport: 500 - igen, vet inte var du bor, eller vad du har för behov, men det låter lite lite.

    Hemutrus.: 600 - Vad är tanken med posten?

    Hygien: 400 - Se Mat....

    Media: 200 - Vad är det här tänkt att vara?

    Hemförs.: 100 - Rimligt

    Mobil: 450 - samma igen, beror på vad du har för krav och budget, men jag tycker att en telefonräkning över 300 kr är lite väl mycket...

    Övrigt: 800 - Vad är detta?

    Totalt: Ca 10600 kr

    Över: Ca 3400 kr
    Tack så mycket för svar!
    Ska ändra utefter din kritik, och det jag tror jag menade med hemutrustning var typ saker såsom tallrikar, bestick osv men nu i efter hand fattar jag själv inte riktigt vad som menades, antar att det är tröttheten x) Media menade jag netflix, spotify och kanske något annat senare. Övrigt är lite pengar till roliga saker som fika, bio och dylikt. Men återigen tack så mycket för din tid och svar!
  • OcUlcolE
    Fjäril kär skrev 2019-12-27 23:48:54 följande:

    Det viktigaste är att du har en fast inkomst så att du vet hur din ekonomi ser ut lång tid framöver.

    Att få en bostad så krävs det att du har fast inkomst och kan visa upp anställningsbevis, lapp från CSN eller annat som styrker att du kan betala hyran.

    Det är liksom där du måste börja.


    Tack så mycket! Ska definitivt begära dom papprena så snart som möjligt
  • Monchichier

    Jag förstår att det är väääldigt lockande att flytta hemifrån, jag själv flyttade ut när jag var 16.

    Det jag kan säga är: Lär dig från mitt misstag och bo hemma så länge du bara kan.

    Jag flyttade som sagt när jag var 16, vilket betydde att jag själv behövde stå för alla kostnader du räknade upp (plus lite till för jag ser att du bl.a. har glömt posten för egen personförsäkring, husdjur, utekvällar, uteluncher osv)
    Medans mina vänner bodde hemma och kunde spara in en rejäl summa till körkort, långresa, bil och framförallt en handpenning till en egen lägenhet. Alla mina pengar har alltid gått till omkostnader och jag har aldrig kunnat få ihop till ett riktigt sparkonto och aldrig kunnat investera i fonder och liknande eftersom det jag sparat alltid har varit kortsiktigt och behövts användas inom ett år.

    Nu när vi alla är 30+ så har jag precis kommit in på bostadsmarknaden på riktigt, har äntligen min första egna bostadsrätt. Medan mina vänner gjort bostadskarriär och har kommit till det stadiet där de kan välja i princip nästan precis vad de vill om de skulle sälja och flytta till något annat.

    Jag har heller aldrig kunnat åka på en långresa, mitt körkort blev typ dubbelt så dyrt eftersom jag var tvungen att ta lån och behövde betala ränta en lång tid. Jag gjorde det helt enkelt mycket svårare för mig än vad det behövde vara. Det känns som att jag pinkat i motvind typ hela livet liksom.

    Men med det sagt
    Hyra: Ca 5000 - Väldigt rimligt om du ska bo på mindre än 40 kvadrat.
    El/vatten: Ca 1000 - Låter lite dyrt om du ska bo litet. Vatten betalar man nästan aldrig för om man bor i hyresrätt, den kostnaden kan du nog dra ner till 300.
    Mat: 1500 - Väldigt optimistiskt. Räkna på minst det dubbla
    Bredband: 450 - Rimligt
    Transport: 500 - Också väldigt optimistiskt om du inte hade tänkt att cykla överallt året runt. Räkna på minst det dubbla. Mycket mer om du ska ta taxi efter utegångar.
    Hemutrus.: 600 - Också väldigt optimistiskt, i alla fall i början.
    Hygien: 400 - Rimligt
    Media: 200 - Vad är det som ingår här egentligen? Bara Netflix och Spotify? Då är det rimligt, men om du ska ha HBO, Viaplay osv så måste du öka den här. 
    Hemförs.: 100 - Är rimligt det också. Men räkna också in personförsäkring i det här och öka med 150kr
    Mobil: 450 - Om det är vad u betalar nu är väl det rimligt.
    Övrigt: 800 - Här kommer det att alltid att dra iväg. Du vill ha utrymme för eventuella frisörbesök, läkarbesök, mediciner, uteluncher, krogrundor, kläder, skor, vinterjacka, fritid och hobbygrejer, underhållning som bio, konserter, matcher, inredning, tandläkare. Jag tror inte att du kommer komma undan med mindre än 3000kr här.
    Totalt: Ca 10600 kr - Jag får det till 14 200 om man ska titta på det realistiskt, vilket är 200kr mindre än vad du har från början och då har du inte utrymme för något sparande alls vilket du måste ha.  
    Över: Ca 3400 kr - Här behöver du spara till framförallt semestrar eftersom du inte får lön när du är ledig (ja, du måste vara ledig) och pension (ja, du behöver börja spara till det redan nu) Helst 2000kr i månaden.

    Om du lever snålt, hittar en billigare lägenhet och inte gör några utsvävningar mer än att gå till tandläkaren två gånger om året så kommer du att få det att gå runt.
    Frågan är bara om någon hyresvärd accepterar en temporär timanställning.

  • Jagochdublirvi

    Kollar man på en Banks beräkning av en students budget så kan du klara det på den inkomsten du har, se tex www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/ung-18-21-ar-och-student/studentekonomi/student.html även om du har räknat annorlunda än vad de har gjort gällande tex mat

    Visst, det kan vara tufft innan man kommer in i det men det är inte omöjligt. Har själv i några, om än korta perioder, levt på under existensminimum och varit berättigad till socialbidrag men då jag vill klara mig själv har jag envisats att fixa det och också gjort det.

    Vad det gäller din budget så ser jag inte varför du skulle behöva både mobil och bredband. Skaffa dig ett abonnemang där du har lite mer surf på och använd mobilens internet, då kommer du undan några hundra kronor billigare. Vad det gäller Netflix etc, ha ett eller Max två sådana abonnemang. Varför ha flera olika? Jag vet att det är svårt att avvänja sig, men minska ner på film/serietittandet så får du även mer pengar över. Och när du har möjlighet för det, spara så mycket du bara kan för att ha en buffert om något skulle hända, tex du blev av med jobbet, blir sjuk, för de perioder när du inte får CSN etc

  • Noname00

    Jag tycker du ska ta med sparande som en post även om det inte är en utgift så har du den med.
    Och vet sedan hur mycket pengar du har att röra dig med.

  • Mortiscia80

    Din budget (efter viss justering) ser rätt bra ut. När jag flyttade hemifrån (gick fortfarande på gymnasiet) hade jag en hyra på ca 3300:- för en tvåa i småstad och någon hundring el i månaden, matkontot (trots katt) låg aldrig på mer än 1500:-. Jag tror nog att du klarar dig ekonomiskt men det du glömmer är att du faktiskt måste plugga också, och inte bara dagtid. Kommer du verkligen orka det, eller hinna? Dessutom så ska man aldrig någonsin räkna sina kycklingar innan de kläcks, så att säga. Om du inte har fast inkomst att räkna med så kan du vilken dag som helst få problem att betala hyran, få betalningsanmärkningar, få ett rent helvete ekonomiskt på både kort och lång sikt helt enkelt. Var smart, bo hemma så länge du får. Spara dina pengar om de inte kräver dig på "hyra" medan du pluggar Komvux. Du kanske mår dåligt av att bo där men det finns ingen som säger att du måste umgås med dem, annat än möjligen måltider. Du får väl kräva lite privatliv men ska naturligtvis vara hjälpsam i hemmet, ta ut sopor eller vad det nu kan vara. Det är priset för att bo så gratis som möjligt.

  • Fjäril kär

    En bra sak att ta med i beräkningen är att dåliga vanor och saker du inte kan kommer vara två stora poster som kostar mycket mer pengar än du tror.

    Är du tex dålig på att laga mat och inte är van att jämföra priser i affären så kommer det kosta mycket mer pengar på att leva på mackor, färdigmat, hämtmat, lunch på stan, snacks och godis

    Dåliga vanor och dålig koll på vad saker faktiskt kostar kommer emellanåt dra pengar från andra poster. Två kvällar på krogen med all inclusive, med taxi hem och shoppa ett par nya jeans och vips har 2000 kronor bränts och så har du två veckor kvar tills ny lön..

  • OcUlcolE
    Monchichier skrev 2019-12-28 01:26:32 följande:

    Jag förstår att det är väääldigt lockande att flytta hemifrån, jag själv flyttade ut när jag var 16.

    Det jag kan säga är: Lär dig från mitt misstag och bo hemma så länge du bara kan.

    Jag flyttade som sagt när jag var 16, vilket betydde att jag själv behövde stå för alla kostnader du räknade upp (plus lite till för jag ser att du bl.a. har glömt posten för egen personförsäkring, husdjur, utekvällar, uteluncher osv)
    Medans mina vänner bodde hemma och kunde spara in en rejäl summa till körkort, långresa, bil och framförallt en handpenning till en egen lägenhet. Alla mina pengar har alltid gått till omkostnader och jag har aldrig kunnat få ihop till ett riktigt sparkonto och aldrig kunnat investera i fonder och liknande eftersom det jag sparat alltid har varit kortsiktigt och behövts användas inom ett år.

    Nu när vi alla är 30+ så har jag precis kommit in på bostadsmarknaden på riktigt, har äntligen min första egna bostadsrätt. Medan mina vänner gjort bostadskarriär och har kommit till det stadiet där de kan välja i princip nästan precis vad de vill om de skulle sälja och flytta till något annat.

    Jag har heller aldrig kunnat åka på en långresa, mitt körkort blev typ dubbelt så dyrt eftersom jag var tvungen att ta lån och behövde betala ränta en lång tid. Jag gjorde det helt enkelt mycket svårare för mig än vad det behövde vara. Det känns som att jag pinkat i motvind typ hela livet liksom.

    Men med det sagt
    Hyra: Ca 5000 - Väldigt rimligt om du ska bo på mindre än 40 kvadrat.
    El/vatten: Ca 1000 - Låter lite dyrt om du ska bo litet. Vatten betalar man nästan aldrig för om man bor i hyresrätt, den kostnaden kan du nog dra ner till 300.
    Mat: 1500 - Väldigt optimistiskt. Räkna på minst det dubbla
    Bredband: 450 - Rimligt
    Transport: 500 - Också väldigt optimistiskt om du inte hade tänkt att cykla överallt året runt. Räkna på minst det dubbla. Mycket mer om du ska ta taxi efter utegångar.
    Hemutrus.: 600 - Också väldigt optimistiskt, i alla fall i början.
    Hygien: 400 - Rimligt
    Media: 200 - Vad är det som ingår här egentligen? Bara Netflix och Spotify? Då är det rimligt, men om du ska ha HBO, Viaplay osv så måste du öka den här. 
    Hemförs.: 100 - Är rimligt det också. Men räkna också in personförsäkring i det här och öka med 150kr
    Mobil: 450 - Om det är vad u betalar nu är väl det rimligt.
    Övrigt: 800 - Här kommer det att alltid att dra iväg. Du vill ha utrymme för eventuella frisörbesök, läkarbesök, mediciner, uteluncher, krogrundor, kläder, skor, vinterjacka, fritid och hobbygrejer, underhållning som bio, konserter, matcher, inredning, tandläkare. Jag tror inte att du kommer komma undan med mindre än 3000kr här.
    Totalt: Ca 10600 kr - Jag får det till 14 200 om man ska titta på det realistiskt, vilket är 200kr mindre än vad du har från början och då har du inte utrymme för något sparande alls vilket du måste ha.  
    Över: Ca 3400 kr - Här behöver du spara till framförallt semestrar eftersom du inte får lön när du är ledig (ja, du måste vara ledig) och pension (ja, du behöver börja spara till det redan nu) Helst 2000kr i månaden.

    Om du lever snålt, hittar en billigare lägenhet och inte gör några utsvävningar mer än att gå till tandläkaren två gånger om året så kommer du att få det att gå runt.
    Frågan är bara om någon hyresvärd accepterar en temporär timanställning.


    Hej tack så mycket för att du delade med dig, uppskattar alltid att få höra andras erfarenheter och ska definitivt tänka över det. Jag är dock lite utav en ensamvarg, mina utgifter nu när jag bor hemma är runt 200-600 (beroende på om jag gått ut den månaden). Har aldrig gått ut på krogen eller en konsert men vem vet, det kanske blir annorlunda i framtiden. Tack dessutom för det här med posten och personförsäkring, jag är ganska dålig på det här med försäkringar så måste nog kolla upp det noggrannare. 
Svar på tråden Flytta hemifrån, budget