Inlägg från: Jooosen |Visa alla inlägg
  • Jooosen

    BF augusti 2020 - stannar på FL

    liloma skrev 2020-10-07 10:26:47 följande:

    Nej, har inte testat några magdroppar! Men tycker det har varit lite bättre nu senaste dagarna, mindre pruttar :P 

    Vad skönt att det blev bättre med medicin! Jag har ringt amningsmottagningen men de ringer inte upp, ringde igen nu... 

    Ibland blir han så frustrerad när han ammar och har ammat klart, eller man vet liksom inte om han är riktigt klar, han släpper bröstet men så blir han frustrerad och vill snutta lite mer (fast äter inte) och så kan det hålla på flera varv. Hur går det för dig nu med amningen? Upplever du att det blivit tider när hon ammar eller blir det lite när som helst? Tycker det är svårt att hitta rutiner, ibland ger jag honom bröstet när han är lite skrikig men vet inte om det egentligen är bröstet han vill ha. Inte lätt att tyda de små liven! 

    Har testat liggamma men får inte riktigt till det så att det blir bekvämt. Har ganska små bröst, det känns som att det gör det lite svårare. Har du testat?


    Skönt! Samma här... på kvällarna främst när

    Ja ammar så suger hon ett tag för att sedan bli jättearg. Fattar aldrig varför. Hört nåt från mottagningen mer? Nu känns brösten mkt bättre så amningen går framåt ändå haha... hon ammar lite när som helst just nu. Ibland tröstar jag oxå med bröstet fast ja inte har nån aning om ifall hon är hungrig. Jag tycker det är svårt att tyda deras signaler! Ammar du mkt på natten?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    liloma skrev 2020-10-08 21:53:17 följande:

    Jag ringde igen igår och då ringde de upp! Fick en tid på tisdag.

    Börjar ana ett mönster på nätterna, inatt ammade han vid midnatt, 3, 6, 8. Så det är ok. Nu har han sovit bredvid mig i sängen och det blir så mycket lättare - mer sömn för oss båda när vi slipper alla försök att lägga ner honom i babynestet! Hur sover ni? Ska också göra ett försök nu att lägga mig tidigare med honom, annars har han somnat på oss i soffan men då måste man ju gå upp förr eller senare och då brukar han vakna och ibland skrika 2h. Lite tråkigt att lägga sig 9 men vad gör man inte :p får ha datorn i sängen och kolla på nåt där :)


    Å vad bra! Vad är ditt främsta problem med amningen? Ja vi kör så oxå! Jag ligger med henne bredvid mig i sängen! Vi har inte fått till enskild sovning ännu, knappt på dagen vill hon ligga på egen hand haha. Min sambo sover i ett annat rum på soffan. Haha kaos. Men det får bli så nu. Han går upp så tidigt till jobb o ja ammar o har mig på natten så känns skönare att vi sover aerostat ett tag. Vi försöker gå runt med henne vid 22:30 tills hon somnar. Kan ta upp till en timme ibland o få henne komma till ro. Sen lägger ja mig med henne på mitt bröst fortf (hon är så lättväckt). Sover första timmen så o därefter lägger ja försiktigt ner henne bredvid mig. Vår flicka har alltså ett stort behov av närhet fortf :p... sover ni alla tre i sovrummet? Störs din sambo av amning o sånt på natten isf?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen

    Hej gummor! Hur går allt? Här är vår snart 2

    Månader! Galet. Hon har börjat le väldigt mycket och gör massa ljud! Hur mycket spyr era? Vår spyr typ 25

    Ggr per dag. Hon har typ aldrig kläder på sig, inte vi heller haha! Börjar bli riktigt less på alla spyor överallt. Man tvättar 24/7... men huvudsaken är ju att hon är frisk såklart! Kram på er alla!


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen

    Ja det är så kul att se utvecklingen! Jobbigt med magen liloma! Hoppas det blir bättre. Hur går amningen nu för dig? Vi ammar ungefär varannan timme på dagen och natten kanske 2-3 ggr mellan 22-07. Ofta sover hon bra på nätterna tack o lov! Vår största utmaning är fortf kvällar då hon är mest ledsen o verkar gasig som tusan. På torsdag ska vi ta Rota! Hur blev era små efter? Om dom tagit detta. Vad gör ni om dagarna, har ni några mammor som bor nära er? Kram!


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen

    Okej då vet jag! Vad jobbigt med brösten!! Jag hade ju svamp i flera veckor på bröstvårtorna så vet hur jobbigt det är att ha ont! O man kommer liksom Inte undan eftersom det är deras matintag. Hoppas det går över :(. Du kanske ska kolla så du inte oxå har svamp? Jag försöker ta en promenad varje dag o har fått kontakt med andra mammor i området via BVC! Umgås oxå en del med mamma haha. Skönt med träning Lili158. Jag gör lite hemmaövningar nu men ska försöka komma igång på gym 1-2 ggr i veckan så får pappan va med lillan. 1,5 lär hon ju klara utan tuttarna :p ...


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    MsSuzyLee skrev 2020-10-29 17:57:54 följande:

    Jag kollade det efter att jag läste att du haft det, Jooosen, men det va inte det :) tror det är slitage bara. Hon vill ju äta heeela tiden. Lyckades sluta helt med ersättning för tio dagar sen så det är kanske fortfarande att det behöver komma mer mjölk?

    Hon har varit hysterisk när jag gått ut med henne i vagnen men idag lyckades hon faktiskt somna. Det va ett riktigt halleluja moment! Har verkligen saknat att kunna gå ut. Man blir ju galen om man sitter inne hela dagarna.

    Tycker det är så himla skönt att hon börjar bli större :) när hon va nyfödd ville jag att hon skulle stanna så föralltid. Men nu ser jag fram emot smakportioner och lek :D Och lite mer frihet... :)


    Ja vet ä, vagn är inte så lätt som man trodde innan! Jag tar alltid med sele om ja ska ut ifall det går åt helvete haha... men som du så vill ja oxå gå ut! Jag försöker komma ut en gång varje dag. Vagnen går bättre o bättre. Jsg börjar oxå se fram emot lite mer när dom blir större haha! Men nu är det lite roligare när som ler o gör ljud iallafall :p...
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    liloma skrev 2020-11-03 09:07:31 följande:

    Jo magen har blivit lite bättre! Men han har fortfarande ont, mer på nätterna. Amningen går okej, men jag upplever att han blir mer frustrerad vid bröstet nu. Tar tag, släpper, tar tag släpper och håller på mer så. Vet inte varför... Men han går ju upp i vikt utan problem :P 

    Har träffat en mamma i närheten via en app för föräldralediga, och tagit några promenader. Annars har jag umgåtts en del med mina föräldrar. Förra veckan var vi iväg med mina föräldrar och bror i småland. så mysigt att komma ut på landet och ha många famnar som kunde bära :) Känns som dagarna går rätt snabbt utan att man gör så mycket. 

    Vad bra att du fick kontakt med andra via BVC! Här är allt sånt inställt... :/ 


    Åh ja vet precis! Så håller vår oxå på en del, mest på kvällar. Liksom leker med bröstet känns det som. O ibland blir hon förbannad på tutten o gallskriker... vad väger er nu? Vi va hos BVC i torsdags förra veckan (8v då) och hon va 60,5 cm o vägde nästan 5,7. Galet. Inte undra på att man tkr det är jobbigt o bära runt. Skönt med landet!! Man behöver lite miljöombyte känner man. Jag försöker åxå hälsa på mamma som bor i skärgården en del, så skönt att komma ut dit!
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    liloma skrev 2020-12-18 13:48:04 följande:

    Hur går det för er? <3 


    Hej! Just med amningen går det bra men det är helt omöjligt o amma när hon börjar blir lite trött... då är det skrikfest som gäller. Generellt är amningen inget lugnande o rogivande för varken mej eller bebis... så kommer nog inte amma så länge. Hur går det för dig?? Kan han sova i egen säng? Det kan gör inte vår än. Hon somnar på mig sen kan ja lägga henne bredvid i vår stora säng efter ett tag haha... vår flicka är snart 4 månader. Galet. Vissa perioder är det mkt skrik o gråt. Rätt krävande tjej vi fått tror jag! Men såklart helt underbar. Hur går det för er med gråt o så? Är han för mestadels nöjd?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    Blandbubbel skrev 2020-12-19 23:19:37 följande:

    Hej!

    Nu ser jag ju att du svarade någon annan egentligen, men jag vill bara säga att jag sitter i ungefär samma sits som du just nu. Bebis drygt 4mån, amningen är jobbig, bebis har tidigare gått att lägga i egen säng men inte längre, får hasa ner honom försiktigt försiktigt vid sidan av mig, och sedan vänta tills han somnat ordentligt innan jag kan röra mig. Både jag och karln är förvisade till soffan numera, plutten har fått dubbelsängen.

    Skrikfest har vi också haft, men mest problem med läggning för kvällen. Har lagt honom vid 19 förut utan problem men sedan funkade det plötsligt inte längre. Kunde ta 3-4 h innan han somnade för natten, och då efter mååånga amningstillfällen.. oj vad mina bröst gjorde ont då. :( Men! Jag bytte taktik. La honom tidigare, vid 17 istället. Då gick det plötsligt! Alltså, lägga bebis för kvällen en amning/tupplur tidigare. :) Då sover han iaf 3-4 h i stöten och jag kan amma honom direkt när han börjar vakna till så att han sedan bara kan somna om och ta ytterligare 3-4h sömn.

    Nu äter han dessutom var 3-4e timme även på nätterna, för någon månad sedan kunde han sova hela natten utan mat. Helammar, så det tär lite på krafterna att bara få sova 2-3h åt gången.. Annars är han nöjd på dagarna osv.

    Har ni börjat med smakportioner ännu?


    Haha samma här med soffan! Min sambo sover där sen flera veckor tillbaka! Eller

    Månader snarare... när vaknar han på morgonen typ? Ja jag helammar oxå. Vår flicka är väldigt orolig på natten, benen upp i luften o gnyr. Tror hon har mycket gaser. Ja måste amma varje gång för att hon ska bli lugn. Så jag ammar typ varannan timme hela natten. Ganska frustrerande.... hon somnar typ 22-23 och vaknar typ 08-10. Så ganska sent men tidigare är svårt! Hur mycket sover han på dagen? Är han ofta inte nöjd av amning eller varför känns det jobbigt ? Har inte börjat ännu, men snart ska vi!! Har ni?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    Blandbubbel skrev 2020-12-20 09:23:11 följande:

    Haha så det är inte bara vi! Karln har sovit där någon månad, jag joinade för ett par v sedan, så nu får han stå ut med mina fötter i ansiktet halva nätterna. :P

    Bebis vaknar mellan 7-8 på morgonen, ibland kan vi ligga kvar och dra oss/ta en till tupplur till kl 10, men jag upplever att det är dom kvällarna han krånglar.. så nu har vi börjat gå upp när han vaknar för morgonen; jag ammar honom sedan går vi ner till köket för kaffe och frukost.

    Oj vad jobbigt det låter, både för henne och dig :( så kan min bebis också göra ibland, oftast när han haft dåligt grepp om bröstvårtan i slutet av amningen eller om bröstet är stenhårt, eller om jag har ont och sitter och spänner mig. Tycker att han suger så hårt, och det känns som han suger i ett vacuum till slut! Men han är nöjd och mätt, växer som han ska, dock är han mycket för att bara ligga och snutta länge efter amning. Är han tillräckligt dåsig så kan jag peta in nappen i munnen på honom istället och skona bröstet en stund!

    Han sover nog en del på dagen, oftast ett par-tre timmar efter kl 10 ca, sedan tar vi promenad i vagnen inför nästa sovstund, ca kl 14. Då vaknar han vid 15 ca när vi är hemma, och sedan är han vaken fram till läggdags. Tycker han ändå sover ganska mycket.. hur mycket sover din flicka?

    Vi har börjat lite med smakprov på några olika gröter, fruktmos och banan, han är intresserad och vill gärna ha mer även om han tycker det är konstigt konsistens. :P


    Kul med smakprov! Vi ska nog testa lite om några dagar :) okej, vår flicka somnar för natten typ 22-00 (så sent..) o sover till typ 09-10. Sover ca 3-4 ggr på dagen allt från 30 min- 2 timmar kanske. Kommer nog i snitt upp till 13-24 timmar per dygn kanske. Men vårat stora problem är att hon är så otroligt pigg på kvällen. Väldigt svårt att komma till ro. Hoppas det går över snart! Har ni babygym?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    liloma skrev 2020-12-20 20:37:37 följande:

    Vi har också sovit i olika sovrum de senaste månaderna :P Men sedan någon vecka tillbaka har jag lyckats lägga lillen i sin säng! Tidigare har jag lagt mig med honom. Har insett att det blir mycket lugnare om vi lägger honom tidigare, ca 19-19.30. Sedan sover han till runt 8, men vaknar med 2-3h mellanrum och vill amma. Ibland vaknar han lite oftare på kvällen och blir orolig, men så fort jag tar upp honom så brukar han somna om och går att lägga ner i sin säng igen. Dock orkar jag inte hålla på hela natten så han brukar få ligga i sängen bredvid mig i slutet av natten/på morgonen. 

    Det blev jättestor skillnad efter 3 månader, innan dess skrek han mycket och ofta och hade mycket ont i magen och det var påfrestande. Nu gnäller han mer när han är missnöjd och det är inte alltid så lätt att veta vad han vill. Några kvällar har vi gett ersättning också men annars ammar jag och det funkar bättre nu känns det som. Han har ett favoritbröst och ratar ofta det andra, haha. Men ibland blir han frustrerad och då blir det jobbigt. Tycker det känns ofta som jag inte har så mycket mjölk, men han går ju upp massa i vikt så det är bara känslan. Nu väger han drygt 8,5kg! 

    Häromdagen började vi ge lite smakportioner, han tycker det är spännande och tittar gärna på när vi äter! Så kul att det händer så mycket i utvecklingen nu! Har tänkt anmäla oss till babysim med start i januari, ska bli kul! :) 


    Ja men samma här! Nu är det mer gnäll. Tkr man börjar bli bättre på att förstå oxå vad dom behöver! När det är gnälligt är det oftast dags för sovstund. Skönt att du ändå KAN lägga honom i egen! Vi har börjat kunna göra det på dagtid ibland i nestet. Får sagta men säkert framåt haha... oj stor kille! Vår tjej är oxå stor nu. Cirka 7 kilo o går på storlek 68 snart. Galet. Blir han tröttare av ersättning upplever du? Vi helammar o har försökt med min mjölk från flaska ibland. Men hon har svårt o fatta hur hon ska suga från flaskan. Tränar du något? Jag har börjat träna lite o det är så skönt. Lite egentid oxå äntligen haha ...
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen

    Hej hur ni alla? Ni som ammar, hur mkt ammar ni på

    Nätterna nu? Och hur somnar bebisen? Måste ni hjälpa till eller klarat dom att somna på egen hand? Här har vi äntligen då o då lyckats amma o sen satt i nappen samt klia i huvudet lite så kan hon somna utan att bära

    Runt. Jackpot då känns det som haha! Men första 1-2 tummarna sover hon oroligt o är påväg o vakna om man typ inte ligger bredvid o är beredd med tutten eller nappen... så ingen direkt kvällstid har man men men!vilken tid somnar era för natten? Kram!


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    MsSuzyLee skrev 2021-01-10 12:54:22 följande:

    Glömde svara på frågan om hur ofta jag ammar på natten. Nu är det oftast varannan timme. Någon gång kan det gå tre timmar och närmare morgonen vill hon äta varje timme. Väntar på att hon ska klara sig längre men börjar tro att jag får vänta tills hon börjar äta riktig mat. Så hungrig.

    Hur ofta ammar du?


    Ja vad svårt det är att få dom att sova utan ens egen kropp haha. Sitter i detta nu med bebben på kroppen som somnat. Förr va nätterna såhär oxå men nu kan hon somna bredvid mig iallafall. Väldigt olika men ca 3 ggr per natt. Igår somnade vi 23 o hon ammade först 04. Så det va lyx. Men som du säger. Det borde bli mer sällan för dig snart tänker jaG. Men vissa barn vill ju amma ofta på

    Nätterna jämt.. har du provat smakportioner än? Hur länge tror du att du vill amma? Det blir förhoppningsvis mer sömn när man kanske introducerar typ som gröt o välling... !
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen

    Som svar på skärmar! Vår bebis älskar tv o mobil. Låter henne titta en del men inte överdrivet. Har frågat BVC en del om det men dom verkar inte fullt veta hur det påverkar. Man lika bra o försöka begränsa tänker jag. O så lite som möjligt innan läggdags..!


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    liloma skrev 2020-12-27 19:39:31 följande:

    Ja, sovstund eller hungrig eller oklart - missnöjd med att ligga/sitta/för lite stimulans eller för mycket stimulans! 

    Vi har bara testat några få gånger, men då kändes det som att han ändå vaknade och ville amma en kort stund senare och natten var lika, så då har vi inte provat igen för det tappade lite syftet. då kan jag lika gärna amma :) 

    Jag hade tänkt börja träna men sen kom nya restriktionerna så nu blir det inte mycket. promenader och sen har jag laddat ner "mammamage"-app som är lite bra småövningar som jag försöker göra. Hur går det för dig? 

    Börjar bli så trött på corona och att föräldraledigheten inte blivit riktigt som jag tänkt, har inte träffat kompisar många ggr senaste månaderna.... :/ Och kan inte träffa mina föräldrar så som jag skulle vilja. 


    Ja ledigheten har verkligen blivit något helt annat än man tänkt! Känns som många missat så mycket av vår dotter. Nu är hon redan så stor hehe. Många nära har liksom knappt sett henne som liten bebis. Ja försöker röra på mig så mkt ja kan. Tränar litegran samtidigt som det känns dumt att gå på gym. Hur länge tänker du vara föräldraledig?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    liloma skrev 2021-01-18 10:26:14 följande:

    En fråga: vilka sorters blöjor använder ni och tycker ni de funkar bra? Här bajsas det igenom blöjor och kläder (upp på ryggen) i princip minst en gång om dagen. Mycket tvättande blir det. Så trött på att de inte håller tätt! Fler med samma problem? 


    Men samma här! Vi har libero. Storlek 3 alltså mellan 5-9 kilo. Funderar på att byta till 4 som är 7-11 kilo. Tror bör bebis väger 8 nu. Vilket har ni? M bajsar ofta så det blir utanför o ja tvättar ihjäl mig!!
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    MsSuzyLee skrev 2021-01-19 10:04:53 följande:

    Ja det är så kul att se hur mkt hon växt! Skulle vilja kolla varje vecka :) hon har precis bytt till stl 62-68. Vilken stl har ni?

    Vi ska på 5 månaderskoll 1/2. Då får pappan följa med! Wohoo! Är lite nervös för vaccinet. Har det gått bra för er? Hon blev så himla ledsen och sov hela kvällen efter senast :?(


    Vi har 68 nu! Spännande nästa kontroll. Vi ska dit 28/1. Tror M väger typ 8 kilo minst. Så stor nu haha! Hon älska är o stå o sitta med hjälp o börjar typ hata att ligga ner för mkt! Känner inte igen d där med mjölk i näsan.
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    MsSuzyLee skrev 2021-06-13 21:17:09 följande:

    Om någon fortfarande kollar den här tråden, tänk att vi va höggravida den här tiden förra året :)

    Hoppas ni mår bra allihopa <3


    Ja eller hur! Ja tänker ofta på det o kollar typ bilder på mobilen varje dag som var samma tid förra året! Hur går det för dig? Såååå aktiv ålder nu. Inte en lugn stund. Jag är helt slut haha! En riktig gnällperiod nu sen några dagar tillbaka så ibland vet man varken ut eller in. Men samtidigt så mysigt och roligt!! Hur sover din lilla? M sover två ggr per dag och på natten ca 11 timmar med 1-2 uppvak som kräver amning ?. Försöker sluta men fan va svårt det är. Kör du flaska? Kör ni egen säng? Här samsover vi fortf och sambon sover på soffan :P
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    MsSuzyLee skrev 2021-06-17 15:08:53 följande:

    Hej Jooosen vad kul att höra hur det går!! :)

    Det låter liknande som hos oss :D

    Hon är definitivt inne i en separationsfas. Jag kan knappt gå på toa. Och så vill hon bara öva på att gå. Fram och tillbaka genom lägenheten i all evighet, haha. Det är roligt och jobbigt!

    Hon sover 2 ggr om dagen och ca 11 timmar om natten, men hon vaknar mellan 3-5 ggr för att äta (eller snutta, inte helt säker). Jag ammar så det va läääänge sen jag sov en hel natt. Börjar jobba igen i slutet av augusti och börjar bli lite orolig för hur hon ska hinna sluta.

    Vi samsover alla tre i en 160säng. KAOS! Måste göra något åt det :D


    Ja men precis. Man har snart ingen rygg kvar haha? jag börjar oxå jobba då. Måste ta tag i det. Min sambo går på semester imorn så vi har sagt att vi ska försöka med hennes säng lite mer då samt försöka att inte amma innan 04. Liksom vänja henne av att bara kunna somna om med tutten?. Kan din sambo natta? Här är det bara jag för att tutten är så inblandad fortf typ. Vill snart kunna sova borta nån natt med en kompis eller liknande så vill kunna känna att hon är lika nöjd hos båda oss.. har ni någon plan framåt? Vad väger hon/han och hur lång? Sorry har glömt om ni fick en son eller dotter :D kul o höra från dig med. Kram
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Jooosen
    MsSuzyLee skrev 2021-06-19 15:33:27 följande:

    Vi är i samma situation. Hon behöver amma för att somna och för att somna om på natten. Sambon kan få henne att somna, men när han lägger ner henne i sängen vaknar hon om hon inte får amma. Jag läste om någon som typ lät barnet krypa runt i sängen med båda föräldrarna där och mysleka typ tills det somnade. Tycker det låter som en snäll metod så vi ska försöka oss på nåt sånt :)

    Vi har en dotter :)

    Jag är så kluven mellan typ mina egna behov och hennes behov. Å ena sidan känner jag att det här är liksom enda gången hon kommer amma och det är en kort period om man tänker på hur långt hela livet är sen, så jag vill att hon ska få amma så mycket hon vill. Å andra sidan är jag såååååååå redo att sluta, haha. Jag vill som du kunna ha lite mer frihet. Det är svårt. Det känns inte som en kort tid när man är inne i det...


    Haha! Ja men samma här. Ibland känner man att man har sån amningshjärna. Mycket typ :P här med? men jag känner exakt lika. Låt henne amma så länge det

    Krävs o låt henne själv verkligen få välja bort det. Samtidigt som ja vet att hon faktiskt inte behöver det längre är mest trygghetsgrej? j börjar känna mer o mer att jag o sambon ska kunna ta lika. Liksom när jag är hemifrån behöva kasta mig hem till 20;30? njaaa. MEN peppar peppar så har ungen sovit 11

    Timmar hela nätter två nätter i rad utan patten!! Så glad. Hur kännas det Annas o börja jobba? När

    Börjar hon förskolan ?
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
Svar på tråden BF augusti 2020 - stannar på FL