• Naya

Dåligt resultat på kub???

Jag var idag och gjorde kub och fick 1:478 på trisomi 21 alltså downs syndrom. I Skåne där jag bor blir man erbjuden NIPT om man får sämre än 1:1000. Jag är nu FRUKTANSVÄRT orolig och behöver höra era historier! Hur har det gått för er andra som fått så dåliga resultat?? Kan inte sluta oroa mig, känns som hela min värld gick under :(

Till saken hör att jag bara är 25 år gammal. Jag bär på en del övervikt, vet inte om det kan vara med och påverka resultatet negativt...

• Svar på tråden Dåligt resultat på kub???
  • Naya
    Charlieellerså skrev 2019-12-30 20:58:36 följande:

Jag fick 1:22 på trisomi 21 och 1:101 på trisomi 13,18. Jag tänkte ändå att det ändå var 95 % chans att barnet var friskt. Ultraljudet såg bra ut med nackmått och näsben, det var blodprovet som drog upp risken. Krävde att få göra nipt istället för fostervattenprov som är standard här när du får över 1:50. Det visade sig ligga en frisk liten kille där inne. Så dina siffror är för mig jättefina. 477 chans av 478 att ditt barn är friskt. Hur såg ultraljudet ut?

Ultraljudet såg bra ut, en nackspalt på 2mm men normalt för att vara så pass långt gången 13+2. Gissar på att det är blodprovet det blev knas med :/
  • FrusenFru

Om du är orolig kan du gör NIPT privat. Visst det kostar en slant men det kan det ju vara värt för att minska oron.

• Zebran89
    FrusenFru skrev 2019-12-30 23:08:32 följande:

Om du är orolig kan du gör NIPT privat. Visst det kostar en slant men det kan det ju vara värt för att minska oron.

Varför ska hon göra det privat när hon blir erbjuden av landstinget?
  • 2barnsmamma8704

Vet precis hur du känner.

Fick 1:242 på Kub pga blodprovet. Hittade inget avvikande på ultraljudet.

Gjorde Nipt och efter 2 veckor fick jag svar att bebisen inte hade någon kromosomavvikelse.

• Naya
    2barnsmamma8704 skrev 2020-01-01 13:57:29 följande:

Vet precis hur du känner.

Fick 1:242 på Kub pga blodprovet. Hittade inget avvikande på ultraljudet.

Gjorde Nipt och efter 2 veckor fick jag svar att bebisen inte hade någon kromosomavvikelse.

Åh skönt att höra!! Sånt här ger mig hopp <3 Hoppas på att kunna uppdatera tråden om 2 veckor med positiva besked!
  • Naya

Jag får nipt gratis pga mitt resultat, så jag ska ta proverna imorgon.

FrusenFru skrev 2019-12-30 23:08:32 följande:

• Naya
    123lllllll skrev 2020-04-29 12:10:27 följande:

Hej Naya

Hur gick det för dig?

Hej! Det gick toppen, nipt testet kom tillbaka där det bekräftades att bebis inte har någon av de tre trisomierna. Är nu i vecka 32 med en frisk bebis :)
  • 123lllllll

Så skönt,grattis:)var själv på kub och fick 1:3799 har inte kunnat släpps det riktigt när man jämför att andra får väldigt höga siffror

Svar på tråden Dåligt resultat på kub???