• IdaF

Svamp i mun

Hej!

Jag behöver lite råd då jag åkt på svamp i munnen som verkar omöjligt att få bort.

Efter jag använt astma stereoider och 2 antibiotikakurer så fick jag detta.

Fick nystimex av läkare som jag använt 12 veckor sammanlagt. ( alltså 2kurer). Så gick det nästan bort men nu har det kommit tillbaka igen, svider i hela munnen och har svårt att äta ibland + vit beläggning på tungan.

Tar probiotika och försöker få i mig bra mat.

Vill helst inte ta diflucan då det tydligen är jobbiga biverkningar av detta.

Lämnat blodprover osv och allt ser bra ut, väntar svar på svampodling nu.

Hjälp!! :(

• Svar på tråden Svamp i mun
  • Anonym (Svamp)
    IdaF skrev 2020-01-01 12:38:09 följande:

Hej!

Jag behöver lite råd då jag åkt på svamp i munnen som verkar omöjligt att få bort.

Efter jag använt astma sterioder och 2 antibiotikakurer så fick jag detta.

Fick nystimex av läkare som jag använt 12 veckor sammanlagt. ( alltså 2kurer). Så gick det nästan bort men nu har det kommit tillbaka igen, svider i hela munnen och har svårt att äta ibland + vit beläggning på tungan.

Tar probiotika och försöker få i mig bra mat.

Vill helst inte ta diflucan då det tydligen är jobbiga biverkningar av detta.

Lämnat blodprover osv och allt ser bra ut, väntar svar på svampodling nu.

Hjälp!! :(

• lövet2

Be dem skriva ut någon annan medicin! Om en inte hjälper, så kan en annan göra det.

Jag hade långvariga problem efter antibiotika. Alla mediciner hjälpte lite, men ingen hjälpte helt. Det visade sig att Omeprazolen som jag åt för magkatarr, den var godis för svampen. Så fort jag slutade med Omeprazolen, så fick jag bort svampen.

Tar du fortfarande astmamedicin? I så fall kan det vara därför du har svårt att bli bra.

• Tow2Mater

En sockerfri och kolhydratlåg diet är det som hjälper, svält ut svampen. Helst tillsammans med medicinen. Det kan ta månader, men håll ut.

• Anonym (Kfld)
    Tow2Mater skrev 2020-01-01 16:09:26 följande:

En sockerfri och kolhydratlåg diet är det som hjälper, svält ut svampen. Helst tillsammans med medicinen. Det kan ta månader, men håll ut.

Kan man äta socker igen sen som, vanligt då?
  • Anonym (Svamp)

Läkaren förklarade för mig att om man ska få fluconazol medicinen eller liknande så är det rätt jobbiga biverkningar som leverpåverkan osv.. måste ju finnas något annat alternativ isåfall?

• Tow2Mater
    Anonym (Kfld) skrev 2020-01-01 16:10:47 följande:
    Kan man äta socker igen sen som, vanligt då?
    Jag kan, men det kravdes tre månader utan i mitt fall. (Och testet de gjorde visade inte ens det var svamp, så de testar inte for alla sorter tydligen.)
  • Anonym (Linda)

Har du provat att skölja (ofta) med vishyvatten eller club soda?

• IdaF

Jag använder inte astmamedicinen längre och tar inte antibiotika heller. Det var några månader sen nu. Men verkar som bakteriefloran blivit helt rubbad efter detta.

Någon som vet om det finns en risk att det sprider sig om man inte skulle använda medicin utan försöker med annat istället? ????

• IdaF

Och hur mycket nystimex kan man använda utan att det blir skadligt? Eftersom jag redan gått på två kurer innan..

• Fliselisan

Nystimex är nog ingen större fara att använda...men hör med vårdcentralen igen eftersom du dragits så länge med dina besvär.

• lövet2
    Anonym (Linda) skrev 2020-01-01 21:32:27 följande:
    Har du provat att skölja (ofta) med vishyvatten eller club soda?
    Jag höll det på en uthärdlig nivå just genom att skölja med Vichyvatten efter varje måltid. Jag tänkte att eftersom det funkar på spädbarn med torsk, så varför inte?
  • IdaF
    lövet2 skrev 2020-01-01 23:16:30 följande:

Jag höll det på en uthärdlig nivå just genom att skölja med Vichyvatten efter varje måltid. Jag tänkte att eftersom det funkar på spädbarn med torsk, så varför inte?

Ok! Vad hade du för besvär då?
  • lövet2
    IdaF skrev 2020-01-01 23:44:27 följande:
    Ok! Vad hade du för besvär då?
    Det sved här och där. Särskilt i gommen. Det domnade bort i tandköttet och delar av tungan i bland. Halsen kändes alltid som om jag höll på att bli förkyld, och jag fick harkla mig ofta. Svampen gick ned i svalget, så det blev svullet. Vissa dagar var det jobbigt med andningen, just för att det var svullet.

En god sak var att jag aldrig blev förkyld. En läkare förklarade att virus inte kan växa där det är svamp.
Svar på tråden Svamp i mun