• Anonym (Penny)

Han kollade igenom min mobil bakom min rygg

Hej, måste bara få stämma av hur man ska tänka i detta fall.

Igår berättade min kille att han hade kollat igenom mina meddelanden på mobilen när jag gick på toaletten för han tyckte att "nåt inte stämde".

Jag känner mig väldigt tom o besviken på honom, hur kunde han sjunka så lågt. Varför frågar han inte mig om det är nåt? Det är som att han kränkt ett förtroende...

Självklart är det jobbigt för honom att gå runt o känna att något är fel o att han är orolig men är det verkligen ok att gå igenom sin partners mobil bakom deras rygg?

Jag har tyckt att vi har haft det riktigt bra senaste tiden o står varandra väldigt nära så blir ledsen o förvånad att han ser helt annorlunda på oss.

PS. Jag har inte varit otrogen o hade inget att dölja, är mer principen som stör mig och att han nu ska ifrågasätta killar som ex skrivit god jul till mig osv...

• Svar på tråden Han kollade igenom min mobil bakom min rygg
  • Anonym (Inga hemlisar)

Både jag och min sambo har kod på våra telefoner men vi kan varandras kod. Har enbart kod ifall mobilen blir stulen eller om jag tappat den så kanske koden hindrar någon utomstående att kunna använda den.

Jag har inget att dölja för min sambo och har inga konversationer med någon som han inte skulle kunna få se.

Hur hade man privatliv innan mobilerna fanns? Alla svarade ju i hemtelefonen och såg ju om någon fick ett brev fast man öppnade såklart inte brevet.

• Anonym (Katten)
    Anonym (Inga hemlisar) skrev 2020-01-01 16:03:04 följande:

Både jag och min sambo har kod på våra telefoner men vi kan varandras kod. Har enbart kod ifall mobilen blir stulen eller om jag tappat den så kanske koden hindrar någon utomstående att kunna använda den.

Jag har inget att dölja för min sambo och har inga konversationer med någon som han inte skulle kunna få se.

Hur hade man privatliv innan mobilerna fanns? Alla svarade ju i hemtelefonen och såg ju om någon fick ett brev fast man öppnade såklart inte brevet.

Man "öppnade såklart inte breven" men man har fri tillgång till mobilen?
    Ursäkta men det känns ologiskt. 

Jag t ex skriver mycket med en väninna som har personliga problem. Jag vet med säkerhet att hon inte vill att någon annan ska läsa det. Det har hon sagt för att förvissa sig om att jag inte tillåter någon annan att använda min mobil obevakat.. Jag menar, visst skulle sambon kunna få ringa från det om det behövs men då är jag närvarande.

Jag har lärt mig den hårda vägen att man inte alltid har rätt om människor...
  • Anonym (Isabell)
    Anonym (J) skrev 2020-01-01 15:33:57 följande:
    Då kan man be om att få låna mobilen?

Har man ingenting att dölja har man ingen anledning att säga nej.
    Precis detta! Har man inget att dölja finns ingen anledning att neka.
  • Anonym (Till)
    Anonym (J) skrev 2020-01-01 15:33:57 följande:

Då kan man be om att få låna mobilen?

Har man ingenting att dölja har man ingen anledning att säga nej.

Att be få se sin partners mobil, för att man är misstänksam, är också ett bevis på en icke fungerande relation.
  • Plupp73

Om han normalt inte visar upp ägandebehov och svartsjuka så hade jag bara sagt att det är ok och inte brytt mig alls. Det var väl bra att han erkände det....

Ni får väl diskutera saken helt enkelt. Hade inte gjort en stor grej av det...

• Plupp73

Har personligen inget behov av att hålla en massa saker privata gentemot min sambo. Så för mig är det ett minor problem

• Anonym (det beror på)
    Anonym (Per) skrev 2020-01-01 13:26:20 följande:

Ska bli kul att följa. När en kvinna startar en sådan här tråd, så finns det många som anser att man måste få följa sin magkänsla, och ta reda på om den stämmer.

Själv tycker jag att man inte gör så, vare sig om man är man eller kvinna. 

Jag tycker inte heller att man ska snoka i sin partners telefon hur som helst men om ens partner ständigt har telefonen på ljudlöst med skärmen nedåt, tar med den vart hen än går, även in på toaletten, samt genast släcker skärmen på telefonen när man kommer in i rummet så tycker jag det finns fog för att kolla och gör man inte det då är man rätt korkad.

Vid två tillfällen har en partner betett sig så här med sin telefon under en längre tid mot mig. Givetvis har jag ifrågasatt beteendet som första åtgärd men utan några svar eller utan att hemlighetsmakeriet upphört har jag givetvis tittat. Jag är inte född igår och gillar inte att bli tagen för en idiot. Och visst upptäckte jag otrohet båda gångerna. 

Min telefon lämnas öppen och dräller överallt hemma eftersom jag inte har något att dölja för min partner.

För övrigt gäller min åsikt oavsett könet på den som har telefonen och den som snokar.
  • Anonym (Sam)
    Anonym (det beror på) skrev 2020-01-02 14:46:19 följande:

Jag tycker inte heller att man ska snoka i sin partners telefon hur som helst men om ens partner ständigt har telefonen på ljudlöst med skärmen nedåt, tar med den vart hen än går, även in på toaletten, samt genast släcker skärmen på telefonen när man kommer in i rummet så tycker jag det finns fog för att kolla och gör man inte det då är man rätt korkad.

Vid två tillfällen har en partner betett sig så här med sin telefon under en längre tid mot mig. Givetvis har jag ifrågasatt beteendet som första åtgärd men utan några svar eller utan att hemlighetsmakeriet upphört har jag givetvis tittat. Jag är inte född igår och gillar inte att bli tagen för en idiot. Och visst upptäckte jag otrohet båda gångerna. 

Min telefon lämnas öppen och dräller överallt hemma eftersom jag inte har något att dölja för min partner.

För övrigt gäller min åsikt oavsett könet på den som har telefonen och den som snokar.

Exakt. Om man tittar igenom utan anledning är det ju fult gjort såklart. Det finns också galningar med osunt kontrollbehov. Men finns ovanstående tecken där, är man ju en riktig idiot om man inte kollar upp hur det ligger till.
  • Anonym (J)
    Anonym (Till) skrev 2020-01-02 14:00:25 följande:

Att be få se sin partners mobil, för att man är misstänksam, är också ett bevis på en icke fungerande relation.

Inte för att man är misstänksam och vill kolla igenom , utan det kan förekomma att behöver låna sin partners telefon någon gång.

Blir personen arg då är det misstänksamt.
  • Anonym (J)
    Plupp73 skrev 2020-01-02 14:31:04 följande:

Har personligen inget behov av att hålla en massa saker privata gentemot min sambo. Så för mig är det ett minor problem

Anonym (Katten) skrev 2020-01-01 16:10:23 följande:

Jag t ex skriver mycket med en väninna som har personliga problem. Jag vet med säkerhet att hon inte vill att någon annan ska läsa det. Det har hon sagt för att förvissa sig om att jag inte tillåter någon annan att använda min mobil obevakat.. Jag menar, visst skulle sambon kunna få ringa från det om det behövs men då är jag närvarande.

Jag har lärt mig den hårda vägen att man inte alltid har rätt om människor...

Det är nog skillnad om det gäller ens eget privatliv som man bestämmer själv om eller någon / några andras.

Jag tycker som Plupp 73 , men jag har inga vänner som skriver om sitt privatliv , utan de vill prata i telefon/personligen.

Skulle man dela med sig andras hemligheter i smyg är man en riktig usel vän .
  • Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2020-01-02 16:12:43 följande:
    Inte för att man är misstänksam och vill kolla igenom , utan det kan förekomma att behöver låna sin partners telefon någon gång.
    Håller med
  • Plupp73
    Anonym (J) skrev 2020-01-02 16:19:35 följande:

Det är nog skillnad om det gäller ens eget privatliv som man bestämmer själv om eller någon / några andras.

Jag tycker som Plupp 73 , men jag har inga vänner som skriver om sitt privatliv , utan de vill prata i telefon/personligen.

Skulle man dela med sig andras hemligheter i smyg är man en riktig usel vän .

Håller med, det är viktigt att inte fläka ut sina vänners privatliv hur som helst. Mina vänner ringer oftast, eller vill träffas. Vi skriver sällan stadshemligheter på sms...
  • Anonym (Till)
    Anonym (J) skrev 2020-01-02 16:12:43 följande:

Och? Helt irrelevant för min kommentar.
  • Anonym (T)

Känner en som är/var i liknande sits ..

Det är ett klart övertramp, definitivt. Och kan i värsta fall vara tecken på ett osunt kontrollbehov ..

Men i min bekantas fall vet jag också att vederbörande är en mästare på att göra sina dejter jäkligt osäkra pga enormt dålig självkänsla... (T ex att börja flirta med andra vid minsta lilla tvivel)

• Anonym (Jag)

Äsch, är väl inte hela världen? Får det honom att känna sig trygg så låt han!

• Anonym (Mallan)

Nej, nej. Nej. Inte okej!

Jag skulle kunna lämna min mobil öppen och med säkerhet veta att min sambo aldrig skulle snoka i den. Och han skulle kunna lämna sin på samma sätt. Litar på honom till 100% och jag har blivit svårt bedragen förut. Min sambo ska inte behöva straffas för vad ett ex har gjort.

• Anonym (Mallan)

Jag skulle kunna lämna min mobil öppen och med säkerhet veta att min sambo aldrig skulle snoka i den. Och han skulle kunna lämna sin på samma sätt. Litar på honom till 100% och jag har blivit svårt bedragen förut. Min sambo ska inte behöva straffas för vad ett ex har gjort.

• Anonym (Mallan)

• Phalaenopsis

Jag skulle snarare vara bekymrad över vad det är han tycker "inte stämmer". Och ifrågasätter han verkligen att killar skrivit "God Jul" eller är det du som tror att han kommer att göra det?

Sedan kan man ju tycka att han borde frågat dig, men otrogna brukar bara neka till att något är fel och sedan förstöra bevisen. Så har man börjat noja över otrohet så trasslar det snabbt till sig. Jag skulle säga att en orolig partner är ett mycket större problem än en igenomtittad mobil.

Tillit är inget som bara finns eller inte finns. Den kan ökas, minskas och återställas beroende på hur man hanterar saker. Nu när han tittat i din mobil och vet att du inte varit otrogen kanske han vågar ha ett ordentligt snack om vad  som egentligen är problemet?

Svar på tråden Han kollade igenom min mobil bakom min rygg