• Wed 1 Jan 2020 19:18
    524 visningar
    12 svar
    12
    524

    Spara massa dagar - klokt?

    Hej alla experter! Gott nytt år!


     


    (Hoppas jag lägger i rätt kategori)


     


    Jag och min sambo väntar vårt första barn och diskuterar hur vi ska lägga upp ledigheten. Vi lever ganska billigt och klarar oss typ på en inkomst. Vi funderar därför på att utnyttja möjligheten att vara ledig med skyddad sgi utan föräldrapeng under barnets första år. Vi tar en månad vi redan ansökt om och kanske en månad i sommar. Andra året tar en av oss fem-sex månader medan den andra är studieledig. Detta borde innebära att vi skulle ha cirka 14-15 månader kvar att ta ut efter de första 18 månaderna! (om vi tar 5-dagarsveckor)


     


    Som vi tänker kan vi ju då vara lediga tillsammans varje sommar tills barnet är 7-8 år genom att ta ut överlappande semester och föräldraledighet 5+5 veckor.


     


    Har vi gjort något felslut eller är detta ett lika bra upplägg som det låter? Vad finns det för hinder och nackdelar?

  • Svar på tråden Spara massa dagar - klokt?
  • Wed 1 Jan 2020 19:30
    #1
    +1

    En regel som du inte skriver något om är att det vid barnets fyraårsdag bara får finnas 96 dagar kvar, totalt. Så gör upp en mall/beräkning där ni tar de dagar du beskrivit första året, sen att målet är att vara nere på 96 tills barnet fyller fyra. Så ser ni vad ni har att röra er med däremellan. För att skydda sin SGI behöver man ha sysselsättning (jobb/fl/plugg) 5 dagar per vecka efter ettårsdagen.

  • Wed 1 Jan 2020 19:34
    #2
    +1

    .... annars är det väl generellt sett bra att spara, om man kan. Vi tog väldigt få dagar år ett, och år två varvade jag jobb med föräldraledighet. Vi har fortfarande många dagar kvar att ta ut nu de återstående åren tills yngsta fyller fyra år. En del använder jag till att skydda min SGI då jag kommer att jobba deltid några år, resten tar vi ut sommartid är planen. F-ledighet som söks i tid och som följer alla lagar och regler kan ju inte nekas, till skillnad från semester. Så dagarna har stort värde på det viset.

  • Wed 1 Jan 2020 19:47
    #3
    +1

    Jag hade dragit tillbaka den FP ni har ansökt om ifall jag vore ni - det går att göra och om ni inte behöver pengarna skulle jag hellre spara dagarna och inte ta ut några dagar alls första året. Så gjorde jag, funkade bra. Sedan behövde jag tyvärr slösa 5 dagar per vecka för att skydda min SGI i sju månader mellan ettårsdagen och inskolning vid 19 månader och då gick ju många dagar bort. Sedan jobbade jag 60% i ett år och tog två FP-dagar, sedan jobbade min man 80% i 90 veckor (han tog ut sina 90 låsta SGI-dagar). Från barnet var 2,5 till 4 års ålder jobbade jag 80% och tog en FP-dag tills vi var nere på 96 dagar vid vårt barns fyraårsdag så att inga dagar skulle brinna inne. Det var knappt att vi lyckades få ut alla dagar så det är lite lurigt att man inte får spara så många man vill.

  • Wed 1 Jan 2020 19:50
    #4
    +1

    96 dagar efter fyraårsdagen räcker ju inte i evigheter heller, det räcker till att ena föräldern jobbar 80% och skyddar sin sgi med en dag i veckan i exakt två år (52 veckor per år minus 4 veckors semester), eller ett år vardera förstås. Jag tycker det var bättre som det var förr, men man ska väl inte gnälla.

  • Wed 1 Jan 2020 19:55
    #5
    +1

    Rätt tänkt när ni tagit hänsyn till det som skrivits om 96-dagarsregeln.

    Så gör som föregående skrev: Börja baklänges!

    Barnets 4-årsdag = 96 dagar kvar = 384 dagar ska tas ut från födelse till dagen före barnet fyller 4 år.

    Prio 1: Skydda SGI. Så när barnet fyllt 1 år måste ni ha inkomst eller sysselsättning 5 dagar/vecka för att inte sänka SGI.
    Så hur fördelar ni de 384 dagarna bäst? Diskutera!

    Så fortsätter ni att räkna efter det ni skrivit så blir 6 mån med 5 dagar/vecka ca 130 dagar = 254 dagar kvar att ta ut mellan barnet är 18 månader och dagen före barnet fyller 4 år eller före 1-årsdagen.

    Ni vill ta ut 2 månader = ca 42 dagar under barnets första år => 212 dagar kvar att ta ut mellan barnet är 18 månader och dagen före barnet fyller 4 år.

    Då det är ca 2,5 år mellan att barnet blir 18 månader och det fyller 4 år, så behöver ni ta ut ca 42 dagar per halvår, för att använda upp era dagar. Dvs ca 20 dagar vars per halvår. SÅ ni behöver antingen både jobba deltid och förlänga semestern, eller ha väldigt långa semestrar eller satsa mer på deltidsarbete.

    Att jobba 80% betyder att man gör av med ca 47 FP-dagar per person och år, så ni skulle kunna jobba 80% vars och nöja er med vanliga semestern.
    Det är oftast väldigt bra för barnet att föräldrarna jobbar deltid, antingen får de en ledig dag då och då eller får de kortare dagar på förskolan. Så både föräldrar och barn får mer tid att vara hemma och bygga relation med varandra.
    Vill man ha längre semestrar så är det inte fel att variera sin deltid, tex båda jobbar 80% första året på förskolan sedan jobbar båda 85% andra året på förskolan och kanske 90% tredje året.

    Lycka till!

  • Wed 1 Jan 2020 20:07
    #6

    Beroende på vilka jobb ni har kan det vara vettigt att spara för tex ett par veckor över jul och kanske påsk om förskolan har sammanslagningar då

  • Thu 2 Jan 2020 10:45
    #7
    nnnnnnnn skrev 2020-01-01 19:55:47 följande:
    Rätt tänkt när ni tagit hänsyn till det som skrivits om 96-dagarsregeln.

    Så gör som föregående skrev: Börja baklänges!

    Barnets 4-årsdag = 96 dagar kvar = 384 dagar ska tas ut från födelse till dagen före barnet fyller 4 år.

    Prio 1: Skydda SGI. Så när barnet fyllt 1 år måste ni ha inkomst eller sysselsättning 5 dagar/vecka för att inte sänka SGI.
    Så hur fördelar ni de 384 dagarna bäst? Diskutera!

    Så fortsätter ni att räkna efter det ni skrivit så blir 6 mån med 5 dagar/vecka ca 130 dagar = 254 dagar kvar att ta ut mellan barnet är 18 månader och dagen före barnet fyller 4 år eller före 1-årsdagen.

    Ni vill ta ut 2 månader = ca 42 dagar under barnets första år => 212 dagar kvar att ta ut mellan barnet är 18 månader och dagen före barnet fyller 4 år.

    Då det är ca 2,5 år mellan att barnet blir 18 månader och det fyller 4 år, så behöver ni ta ut ca 42 dagar per halvår, för att använda upp era dagar. Dvs ca 20 dagar vars per halvår. SÅ ni behöver antingen både jobba deltid och förlänga semestern, eller ha väldigt långa semestrar eller satsa mer på deltidsarbete.

    Att jobba 80% betyder att man gör av med ca 47 FP-dagar per person och år, så ni skulle kunna jobba 80% vars och nöja er med vanliga semestern.
    Det är oftast väldigt bra för barnet att föräldrarna jobbar deltid, antingen får de en ledig dag då och då eller får de kortare dagar på förskolan. Så både föräldrar och barn får mer tid att vara hemma och bygga relation med varandra.
    Vill man ha längre semestrar så är det inte fel att variera sin deltid, tex båda jobbar 80% första året på förskolan sedan jobbar båda 85% andra året på förskolan och kanske 90% tredje året.

    Lycka till!
    Ha, ha, ha - skrev fel. 2 månader är såklart ca 62 dagar
  • Thu 2 Jan 2020 11:43
    #8
    +1

    Vi tog ut två veckor fp per år och förälder och dessa la vi alltid på sommaren. Dvs vi var lediga hela familjen tillsammans 6 veckor. Då räckte övrig semester till det vi ville vara lediga resten av året.

    Viktigt att tänka på att om arbetsgivaren är kinkig så har man bara tre perioder med fp per år som man har rätt att ta ut. Därför tog vi bara ut fp på sommaren och semester övriga tillfällen så var det aldrig en issue.

  • Wed 8 Jan 2020 18:42
    #9

    Tack för alla initierade svar!

    Vår dotter damp ned häromdagen så nu har är tankarna mestadels på annat håll :)

    Men jättebra att veta om 96-dagarsregeln, det hade vi ingen koll på....

    En undran som vi haft är, vad händer om/när man får ett andra barn? Finns det risk för trassel då med massa sparade dagar - eller tvärtom?

  • Wed 8 Jan 2020 22:02
    #10
    +1

    nä ingen risk
    Då kan ju båda vara hemma 1 år till utan att ta ut FP eller jobba. Eller kan båda vara hemma och ta ut FP på vars ett barn.
    Se bara till att använda alla dagar utom 96 st innan 4-årsdagen, så har man tex 200 dagar kvar på äldsta barnet när det är 3,5 år, så ser man till att ta ut 104 dagar på det barnet före födelsedagen.
    Även om det barnet går tex 15 h/vecka i förskolan, så kan man ta ut heldagar de dagar som barnet ej är på förskolan + ta ut motsvarande som barnet är hemma tex om stora barnet går tis - tors 5 h/dag så kan man ta ut fre +lör + sön + mån = heldagar och de andra dagarna kan man ta ut 1/4-dag. Så man får ut dagarna innan de försvinner...

  • Sun 19 Jan 2020 22:43
    #11

    En annan aspekt som jag tänker på i denna tråd är att skydd av SGI inte är så viktigt för den som tjänar över tak. Låter som att någon er för det, och då behöver man inte ta hänsyn till det!

  • Mon 20 Jan 2020 19:42
    #12
    Marre22 skrev 2020-01-19 22:43:03 följande:

    En annan aspekt som jag tänker på i denna tråd är att skydd av SGI inte är så viktigt för den som tjänar över tak. Låter som att någon er för det, och då behöver man inte ta hänsyn till det!


    Sant! Tjänar man över tak så spelar det mindre roll, jag gör det tex och det känns nu när man är tillbaka i förskolesvängen och vabbar en del... För vab får man ju inte någon utfyllnad från arbetsgivaren såsom när man är f-ledig. Andra tak finns också att ta hänsyn till, som allmän pension tex.
Svar på tråden Spara massa dagar - klokt?