När ska vi "sätta igång"?
Det viktigaste för mig var att jag (och min sambo) hade anställningar som var tillsvidare och där specifikt jag kände att jag kunde tänka mig att komma tillbaka efter ledigheten, jag ville trivas.
Sen att vi hade en lägenhet som var vår (förstahandskontrakt eller bostadsrätt).
Att det som var mest basic var fixat, så att vi inte skulle behöva strula med att hitta någonstans att bo eller börja söka nytt jobb samtidigt som inskolning på förskolan. Minska ner på sånt.
Men vi började försöka när vi var 25 så där hade vi åldern med oss på ett annat sätt. Jag blev gravid på våren, beräknad förlossning efter årsskiftet därpå. Sen blev det av olika anledningar så att jag valde att börja jobba igen väldigt tidigt och då var det GULD att ha en trygg anställning och en bra relation till min chef som ordnade så att jag kunde komma in 40% = två dagar per vecka. Det funkar inte överallt men det är jag väldigt glad för, det räddade mig. Pappan var givetvis hemma med barnet då.
Sen var det också en slump att jag kände att jag ville utvecklas vidare så jag sökte tjänstledigt för studier i samband med att jag skolade in barnet på förskola. Det visste jag inte heller på förhand men det flöt på bra.
Så det är ju många om och men i den här frågan. Man vet inte när man blir gravid, hur det kommer kännas, hur man kommer må (kan man jobba hela graviditeten), hur den första tiden blir, hur man trivs med att vara hemma, hur föräldraskapet formar om ens relation och såna saker.
Mitt generella tips till alla vänner och bekanta är dock att inte vänta bara för sakens skull. För det kommer alltid nya saker som man vill göra.