Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

När ska vi "sätta igång"?

Det viktigaste för mig var att jag (och min sambo) hade anställningar som var tillsvidare och där specifikt jag kände att jag kunde tänka mig att komma tillbaka efter ledigheten, jag ville trivas.
    Sen att vi hade en lägenhet som var vår (förstahandskontrakt eller bostadsrätt).
    Att det som var mest basic var fixat, så att vi inte skulle behöva strula med att hitta någonstans att bo eller börja söka nytt jobb samtidigt som inskolning på förskolan. Minska ner på sånt.

Men vi började försöka när vi var 25 så där hade vi åldern med oss på ett annat sätt. Jag blev gravid på våren, beräknad förlossning efter årsskiftet därpå. Sen blev det av olika anledningar så att jag valde att börja jobba igen väldigt tidigt och då var det GULD att ha en trygg anställning och en bra relation till min chef som ordnade så att jag kunde komma in 40% = två dagar per vecka. Det funkar inte överallt men det är jag väldigt glad för, det räddade mig. Pappan var givetvis hemma med barnet då.

Sen var det också en slump att jag kände att jag ville utvecklas vidare så jag sökte tjänstledigt för studier i samband med att jag skolade in barnet på förskola. Det visste jag inte heller på förhand men det flöt på bra. 

Så det är ju många om och men i den här frågan. Man vet inte när man blir gravid, hur det kommer kännas, hur man kommer må (kan man jobba hela graviditeten), hur den första tiden blir, hur man trivs med att vara hemma, hur föräldraskapet formar om ens relation och såna saker.

Mitt generella tips till alla vänner och bekanta är dock att inte vänta bara för sakens skull. För det kommer alltid nya saker som man vill göra. 

• Anotherone
    Nótt skrev 2020-01-02 12:38:25 följande:

Tusen tack för era svar!
    Så man måste ha jobbat 8 månader för en högre SGI? Det visste jag inte =)

Kommer ha provanställning men skulle jag bli gravid till sommaren t.ex. kan jag dölja graviditeten tills provanställningen är över =)

Men där är ju andra saker absolut, ex. då min sambos företag, vi vet ju inte hur det kommer gå. Samt att vi behöver en större lägenhet om vi ska ha barn, har just nu en 1,5 rums 7 trappor upp utan hiss.....

Sen ska tilläggas att jag har en dröm om att föda på våren, då jag har 2 hästar.. !
    De sköter sig själv under sommaren haha

Det är snårigt det där med Försäkringskassan och SGI. Å ena sidan om man är tillsvidare anställd så har man en fastställd SGI eftersom det finns svart på vitt vilken förmån, dvs vilken inkomst, man går miste om när man blir f.ledig. Å andra sidan så ska man ha haft inkomst 240 dagar bakåt. 
    Det ställer väl till det främst om man behöver bli sjukskriven tidigt i graviditeten och inte jobbat in den högre SGI'n. Men just det är inte min expertis känner jag, sånt strul har jag sluppit.
    Men jag förstår ditt resonemang om häst, jag hade (av andra skäl) en önskan om ett vinterbarn. Planerade skitbra med bf i slutet på januari vilket skulle garantera att hen inte föddes i december tänkte vi. Och det höll, han kom lite sent i februari istället. Men det var verkligen tur, sånt har man ingen aning om.
  • Anotherone
    Nótt skrev 2020-01-02 13:27:58 följande:

Åh ja tänk så hade man kunnat bestämma bf =D 
    Guld haha. Men! Det innebär liksom att om jag vill ha ett vårbarn eller sikta på det i alla fall, då innebär det att om vi inte börjar nu till sommaren så blir det liksom ett helt år senare, och det innebär 1,5 från nu tills vi en börjar.. det känns sjukt länge!! 

Jag kanske får släppa det där med vårbarn... haha

Jag har i och för sig ett vårbarn också. Men det var helt oplanerat. Eller inte barnet men när det skulle födas. När vi väl var överens om att vi ville ha ett till barn så körde vi bara på och fick plus på stickan bara några veckor senare. Han föddes i maj! Struligare med förskoleplats dock, i alla fall där vi bor.
    Flest platser finns av naturliga skäl alltid i augusti då sexåringarna flyttar från förskola till skola > plats för nya små.
    Skulle vi ha velat skola in honom vid omkring 18 mån, vilket verkligen var optimalt med vinterbarnet (= 18 mån lagom till augusti), så hamnade vi mitt i vintern och då fanns inga platser där vi önskade.
    Nu ville jag gärna vara hemma längre och vi planerade från början så att han fick börja i augusti året därpå istället, så han var 2 år 3 mån vid starten. Men sånt kan man ju behöva vara beredd på, att trixa lite med ledigheter etc vid förskolestart.
  • Anotherone
    LaserFrida skrev 2020-01-03 10:35:26 följande:

Jag och min sambo beslutades för att börja försöka i somras, vi har varit tillsammans i drygt 10 år och har båda fast och välbetalda jobb och stabil ekonomi. jag är 34 år och med ett bmi på 35 + så antog att det skulle ta ett tag om det ens skulle gå.... Så vi tänkte också att vi skulle hinna spara och eventuellt flytta osv. Men jag blev gravid på första försöket, med tvillingar!! Sannolikhet för tvillingar ökar tydligen drastiskt efter 30, det hade vi ingen aning om! :D Så det kan ju gå ruskigt fort också! Klart att det vore mer praktiskt om det hade tagit lite längre tid, så vi hade kunnat förbereda oss. Men det blir inte alltid som man tänkt sig! Med det vill jag bara skicka med att det inte nödvändigtvis behöver ta lång tid, och om du liksom jag blir gravid med en gång, så är det bra om era förutsättningar ser ut som ni önskar även om det sker snabbt!

Det var jag livrädd för när vi skulle försöka få syskon. Då var jag 36 år gammal och visste mycket väl att risken att en kvinna släpper fler än ett ägg ökar med åldern. Min man hade precis gått med på att överhuvudtaget ha ett syskon, han hade fått panik om det blivit två 
    Men stort grattis till dig, tvillingar ska ju vara magiskt säger de som vet!
Svar på tråden När ska vi "sätta igång"?