Inlägg från: Helgapelga |Visa alla inlägg
  • Helgapelga

    Stämmer detta om egenpoppade popcorn?

    Fick en chock när jag skulle räkna ut kalorimängd på popcorn och undrar om jag verkligen räknat rätt? 

    Man tänker ju att egenpoppade popcorn skall vara ganska kalorisnålt, men om man som jag använde 5 msk rapsolja för att täcka botten på kastrullen så blev 1 dl majskärnor/2 liter färdigpoppade popcorn 854 kcal?!

    Det kanske låter mycket att äta 2 liter popcorn på en kväll, men för mig är det normalt. 

    Har jag räknat rätt? Vad tusan, skall man inte ens kunna äta popcorn längre? Gråter

  • Svar på tråden Stämmer detta om egenpoppade popcorn?
  • Helgapelga
    Mortiscia80 skrev 2020-01-03 14:35:43 följande:

    Det beror väl på. Hur många kalorier innehåller m sk rapsolja? Om det är 854 kcal så är det ju så. Plus själva kärnorna, men det kan inte vara mycket.

    Jag har testat olika varianter men den nyttigaste måste vara varmluftsmaskinen. Den använder ju noll fett.


    Nej, alltså 854 kcal är för 2 liter färdigpoppade popcorn, alltså inklusive oljan. Bara popcornen utan oljan är 236 kcal, så 618 kcal för endast oljan. Detta enligt kaloritabell på nätet.

    Skall kolla upp en sån popcornmaskin du beskriver, tack för tipset!
  • Helgapelga
    Lilant skrev 2020-01-03 14:41:12 följande:

    Räcker med en matsked olja till 1 dl popcorn så chilla lite med oljan så går ju kalorierna ner


    Är det sant? Det står ju att man skall hälla i så mycket att det täcker botten på kastrullen, och med bara en msk täcker det absolut inte. Hmm...
  • Helgapelga
    Afterlife skrev 2020-01-03 14:47:54 följande:

    Om du vill minska kalorierna går det att "vattenpoppa" popcorn i mikrovågsugn. Jag gillar inte oljehinnan så jag brukade vattenpoppa när jag åt mycket popcorn. Googla på det, finns massor av tips. :)


    Tack så jättemycket, detta skall jag kolla upp! Aldrig hört talas om faktiskt :)
  • Helgapelga
    Litorina skrev 2020-01-03 14:53:42 följande:

    2 liter popcorn är ju ungefär som en middag eller lunch, så det låter väl inte helt orimligt. Äter du först middag och sedan 2 l popcorn efter det?


    Nja, jag brukar äta vanlig middag på sena eftermiddagen, och sen ibland ersätter jag kvällsmaten med popcorn några timmar senare.
  • Helgapelga
    Litorina skrev 2020-01-03 14:55:45 följande:

    Och så mycket olja kan knappast behövas väl?


    Det kan hända att jag varit alldeles för generös med oljan faktiskt Skrattande
  • Helgapelga
    Bibbidi skrev 2020-01-03 15:08:29 följande:

    En påse micropopcorn är ju runt 500 kalorier har jag för mig så att 2 liter popcorn som man själv poppar i grytan är runt 800 låter inte helt knasigt i mina öron.


    Jag har alltid trott att det är mer hälsosamt med egenpoppade popcorn än micropåsar, men det kanske mest är tillsatsmässigt (läste att det var cancerframkallande eller nåt) och inte kalorimässigt...
  • Helgapelga
    Aniiee skrev 2020-01-03 17:18:00 följande:

    Alltså.... 5 msk olja.... det kan låte lite, för en matsked är ju ine så mycket.

    Betänk dock att det är 3/4 DL! 

    Lite perspektiv.


    Hu! 

    Kommer inte göra om det.
  • Helgapelga
    Firenze skrev 2020-01-03 18:14:28 följande:

    Kör på färdigpoppade Indianpopcorn från Estrella om du vill ha ett mer kalorisnålt alternativ. 260 kalorier för en hel påse och de är perfekt poppade, inte som micropopcorn där några blir brända och några blir opoppade. De är inte såååå dyra heller, kostar väl sisådär 9-10 kr för en påse.


    Jättebra tips, tack!
  • Helgapelga
    Ocdkille skrev 2020-01-04 04:10:27 följande:

    Dock är själva popcornen rätt så bra om man vill går ner i vikt för dom skapar mättnadskänsla men innehåller nästan ingen energi så magen fylls på men det går bara igenom så man lurar magen att man ätit massor men man har ätit luft.


    Ja, jag känner också att popcorn är väldigt bra ersättning för godis när man försöker gå ner i vikt. Har läst nånstans att det till och med är nyttigt!
  • Helgapelga
    Sjömamma skrev 2020-01-05 00:21:07 följande:

    Om du poppar så mycket popcorn rekommenderar jag att du investerar i en Big Popper från OBH. Den har non stick-beläggning så du behöver inte använda så mycket olja. Perfekt poppade popcorn. Maskiner med varmluft ger alldeles för torra popcorn. Dom går inte att salta då. Hälsningar från en familj som älskar popcorn!


    Tack för tipset! Jag är dessvärre lite emot såna där beläggningar (teflon, non stick) för det har ju stått mycket om hur cancerframkallande det är att laga mat i sådana pannor... Jag är en sån där person som försöker plastbanta mitt hem, så att köpa produkter med "giftig" beläggning känns inte så lockande... Men torra popcorn som saltet inte fastnar på blir ju inte gott :(
  • Helgapelga
    Elle N skrev 2020-01-05 14:15:54 följande:

    Men är inte det där bara för när teflonet börjar bli utslitet? Jag tänker t ex i stekpannor där folk använder metallverktyg och repar ytan. Popcorn borde ju inte kunna repa teflonet? Byt ut alla non-stick-produkter när de börjar få synliga slitningar så är det ok. De skulle ju inte få säljas om de var giftiga när de är nya och fungerar som de ska.


    Är det så? Jag har fått för mig att dessa beläggningar släpper ifrån sig giftiga ångor eller nåt bara de blir tillräckligt upphettade (som vid vanlig stekning t ex), men jag är absolut inte säker. Måste ta mig en ordentlig googling på detta känner jag.
  • Helgapelga
    Elle N skrev 2020-01-05 14:15:54 följande:

    Men är inte det där bara för när teflonet börjar bli utslitet? Jag tänker t ex i stekpannor där folk använder metallverktyg och repar ytan. Popcorn borde ju inte kunna repa teflonet? Byt ut alla non-stick-produkter när de börjar få synliga slitningar så är det ok. De skulle ju inte få säljas om de var giftiga när de är nya och fungerar som de ska.


    Är det så? Jag har fått för mig att dessa beläggningar släpper ifrån sig giftiga ångor eller nåt bara de blir tillräckligt upphettade (som vid vanlig stekning t ex), men jag är absolut inte säker. Måste ta mig en ordentlig googling på detta känner jag.
  • Helgapelga
    Litorina skrev 2020-01-05 14:56:59 följande:

    Som jag minns det kan non-stickytor avge dåliga ämnen om de hettas upp för mycket, tex om man ställer dem på spisen och drar på plattan men inte har något i dem. Ska se om jag hittar något om det.


    Ja, kolla gärna det! Tack!
  • Helgapelga
    hammarhajen skrev 2020-01-05 16:30:57 följande:

    Klart man kan äta popcorn, men två liter är ju massor. 

    Minska lite på oljan och nöj dig med en mer rimlig mängd på 0,5 liter popcorn, så är det som du skriver inte så många kcal. 


    För mig är 2 liter en normalportion på en kväll, om man tittar på en film t ex. Men det är ju olika det där, hur mycket man tycker är lagom. Men mindre olja kommer jag absolut ta!
Svar på tråden Stämmer detta om egenpoppade popcorn?