• Selmans

    Diskriminering?

    Jag jobbar som säljare och är just nu föräldraledig från min tjänst. Totalt blir jag borta ett år. Min kundportfölj har jag byggt upp under lång tid och den är värdefull för mig. Att bygga upp den typen av portfölj på nytt skulle innebära minst två år av slit och 0 i provision, något jag givetvis inte vill.

    Problemet är att en vikarie anställdes för min föräldraledighet. En vikarie som nu ska fortsätta och som, när jag kommer tillbaka, har ?ägt? min portfölj under1 år. Han är inte ett dugg intresserad av att släppa allt och börja på 0 när jag är tillbaka, men det är sannerligen inte jag heller.

    Hur mycket skydd har jag? Vi kommer troligtvis båda köra en övertalningskampanj mot chefen för att få behålla portföljen och jag är rädd att förlora den kampen. Kan jag på något sätt hävda min rätt genom att föräldraledighet enligt lag inte får påverka arbetsmöjligheter, eller är detta helt upp till chefen?

  • Svar på tråden Diskriminering?
  • bastardized

    Förstår dilemmat och tyvärr handlar förmodligen det hela om hur hög status du har jämte din konkurrent i det här fallet. Till syvende och sist är det vinst som räknas.

  • Selmans
    bastardized skrev 2020-01-04 01:30:30 följande:

    Förstår dilemmat och tyvärr handlar förmodligen det hela om hur hög status du har jämte din konkurrent i det här fallet. Till syvende och sist är det vinst som räknas.


    Det var det jag var rädd för. Chefen uppskattar oss båda men kan nog gissa sig till att jag bara hinner vara tillbaka något år innan jag är gravid igen. Något han givetvis aldrig skulle erkänna som en bidragande faktor.

    Kanske ska försöka förhandla om garantiprovision några månader mot att jag inte bråkar om portföljen mer? Eller är det dumt att ge upp direkt?
  • bastardized
    Selmans skrev 2020-01-04 01:48:42 följande:
    Det var det jag var rädd för. Chefen uppskattar oss båda men kan nog gissa sig till att jag bara hinner vara tillbaka något år innan jag är gravid igen. Något han givetvis aldrig skulle erkänna som en bidragande faktor.

    Kanske ska försöka förhandla om garantiprovision några månader mot att jag inte bråkar om portföljen mer? Eller är det dumt att ge upp direkt?

    Innan jag började med det jag pysslar med nu var jag i ansvarig position på ett företag som verkligen profilerar sig som humana och jordnära. Såg den här typen av problematik ofta, och alltid även om man bäddade in det i så vackra ord som möjligt var det alltid resultatet som räknades i slutändan. Fack och annat har absolut inget att säga till om.


    Det handlar om du levererar ett bättre resultat mot "dina" kunder än den tillfälligt tillsatte. Det är den bistra sanningen. 

  • bastardized
    Selmans skrev 2020-01-04 01:48:42 följande:
    Det var det jag var rädd för. Chefen uppskattar oss båda men kan nog gissa sig till att jag bara hinner vara tillbaka något år innan jag är gravid igen. Något han givetvis aldrig skulle erkänna som en bidragande faktor.

    Kanske ska försöka förhandla om garantiprovision några månader mot att jag inte bråkar om portföljen mer? Eller är det dumt att ge upp direkt?
    Ditt förhandlingsläge ligger inte på topp då du egentligen är den enda som har något at förlora i det här, detta vet din arbetsgivare om. 
  • bastardized

    Dessutom var det så att många som blev sjukskrivna eller var borta för att bli föräldrar tog med sig jobbet hem för att underhålla och skydda sina portföljer.


    Förlåt för att jag spammar...

  • Mortiscia80
    Selmans skrev 2020-01-04 01:27:42 följande:

    Jag jobbar som säljare och är just nu föräldraledig från min tjänst. Totalt blir jag borta ett år. Min kundportfölj har jag byggt upp under lång tid och den är värdefull för mig. Att bygga upp den typen av portfölj på nytt skulle innebära minst två år av slit och 0 i provision, något jag givetvis inte vill.

    Problemet är att en vikarie anställdes för min föräldraledighet. En vikarie som nu ska fortsätta och som, när jag kommer tillbaka, har ?ägt? min portfölj under1 år. Han är inte ett dugg intresserad av att släppa allt och börja på 0 när jag är tillbaka, men det är sannerligen inte jag heller.

    Hur mycket skydd har jag? Vi kommer troligtvis båda köra en övertalningskampanj mot chefen för att få behålla portföljen och jag är rädd att förlora den kampen. Kan jag på något sätt hävda min rätt genom att föräldraledighet enligt lag inte får påverka arbetsmöjligheter, eller är detta helt upp till chefen?


    Jag skulle säga att du har noll skydd och med tanke på din rubrik så nej, det är absolut inte diskriminering. Det är upp till chefen, men den kommer säkert vilja att vikarien, som faktiskt har bättre koll i nuläget, fortsätter med din gamla portfölj och du lär få bygga upp en ny.
  • Mortiscia80
    Tow2Mater skrev 2020-01-04 02:08:48 följande:

    Borta ett år signalerar inte att du tycker din portfolj är viktig. Varfor inte ta 6 månader?


    Därför att barn inte får gå på förskola före ett års ålder enligt svensk lag kanske?
  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2020-01-04 08:53:40 följande:
    Därför att barn inte får gå på förskola före ett års ålder enligt svensk lag kanske?
    Har du ingen pappa till barnet??
Svar på tråden Diskriminering?