Physalis skrev 2020-01-05 14:32:25 följande:
Jag håller med dig. Någon tog exemplet att en skrikande fyraåring som inte vill sätta sig i bilen och bestämma när hela familjen ska åka iväg. Där känner jag att nej, en fyraåring ska inte bestämma det, men samtidigt tvivlar jag på att någon fyraåring försöker bestämma över något sånt egentligen. Snarare handlar det om något annat och där är det mitt ansvar som förälder att se till att vi kommer iväg trots skrikande fyraåring, men samtidigt reflektera över vad som gick fel. Antagligen var fyraåringen hungrig, trött eller abrupt avbruten med det hen höll på med vilket skapat situationen. Alltså är det jag som förälder som misslyckats med att ge mitt barn rätt förutsättningar att hantera det hela. Väldigt få vuxna skulle tex acceptera att någon kom och sa till de att släppa allt de höll på med, genast klä på sig ytterkläderna, för nu ska vi ut till bilen och åka till okänd plats på obestämd tid.
Håller med delvis.
Absolut ska man försöka underlätta för barnet genom att förbereda, se till att barnet inte är hungrigt och så vidare. Men jag tror att det är farligt att tänka att något måste ha blivit "fel" för att en fyraåring inte samarbetar.
Barn har inte utvecklat konsekvenstänk.
Barn är luststyrda.
Barn har dålig impulskontroll.
Barn testar gränser.
Hur mycket "rätt" en förälder än gör kan man behöva bära iväg en skrikande fyraåring och det tänker jag att man MÅSTE kunna göra det utan att skuldbelägga sig själv och tänka att man gjort fel. Ibland ville ungen helt enkelt fortsätta leka, hur mycket man än förberedde. Precis som jag verkligen kan vilja stanna i sängen en seg morgon, men eftersom jag är vuxen (med utvecklat konsekvenstänk, med impulskontroll, med ett över-jag) så trotsar jag min känsla och går till jobbet ändå.
Går man förbi ett bageri på vägen hem kan jag med min impulskontroll hejda mig vid tanken på att "en bulle vore gott". Fyraåringen kanske bryter ihop och skriker. Inte för att jag gjort fel, utan för att fyraåringen vill ha bulle och saknar impulskontroll. Visst, jag kan förbereda och säga att vi inte ska köpa något och ge en banan innan vi passerar - men impulsen att vilja ha bullen kan finnas ändå. Ibland är det rimligt att ta en annan väg, men inte alltid. Två storayskon kanske inte ska behöva gå en omväg i regnet när de är hungriga och bara vill hem till exempel. Då har man inte misslyckats som förälder om barnet börjar vråla efter bullar och kastar bananen i närmsta vattenpöl, man får helt enkelt se det som en övning för barnet i att vuxna bestämmer och nu får jag inte som jag vill.