• Mykologi

    Min man vill tvinga mig till abort

    Hej. Tänkte att någon kanske kan hjälpa mig i mitt val.

    Jag och min man har varit gifta i 17 år. Vi har 3 barn varav den yngsta är 10 år. Jag är nu gravid i v16 och sedan v.9 har vi varit i konstant konflikt. Han vill inte ha barnet och säger att han kommer ta sitt liv eller att han kommer säga upp sig från jobbet och sticka och aldrig se sina barn eller mig mer om jag behåller. Vi har inga egentliga hinder för att Inte skaffa fler barn utan mest av praktiska skäl som vi inte borde. Men nu är jag ju gravid. Hur ska jag som hans fru kunna leva med att han skadar sig själv eller förstör sina barns liv med att han försvinner om jag behåller? Och hur ska jag leva med mig själv om jag tar abort? Jag älskar mitt barn redan och känner rörelser, har sett på ultraljud där även pappan sett bilder men fortfarande är han iskall. Hjälp. Vad är rätt

  • Svar på tråden Min man vill tvinga mig till abort
  • Anonym (M 38)

    För det första: Din kropp - ditt beslut. Ingen kan tvinga dig till att göra en abort.

    För det andra: Du är i vecka 16. Det är långt gånget.

    För det tredje: Ni har ju redan tre barn. Din man kan väl inte ha missat hur barn blir till? Varför skyddade han sig inte om han inte vill ha fler barn?

    Du är inte ansvarig för honom och hans hot. Det som du kommer att bli ansvarig för är alla era barn om han väljer att sticka.

    Ni behöver prata med varandra i lugn och ro. Om han nu tänker vägra detta och du vill ha detta barnet (vilket jag tolkar i din text som att du vill) får ni ta ett moget beslut att skiljas åt på ett bra sätt. En normalt ansvarstagande man smiter inte ifrån sina barn. Din man kanske bara har någon sorts panik. Om ni inte kan prata med varandra, kontakta mvc och be om samtalshjälp. Oavsett vore det nog en god idé för dig att få prata med någon och få stöd i din situation.

    Lycka till!

  • lövet2

    Vecka 16 är sent. Jag tror inte du skulle kunna leva med dig själv om du gjorde abort nu.

    Tyvärr får du nog inrikta dig på att bli ensamstående 4-barnsmamma. Planera för det! Även om din man till slut skulle ändra sig, så kan du få svårt att lita på honom någonsin mer. En man som hotar med att överge familjen om du inte gör abort på ett barn som du redan nu älskar? Tvingar dig att välja mellan honom och ett av era barn? Vill du ens leva med en sådan man?

  • Mykologi

    Enligt honom så är det jag som kommer förstöra familjen om jag väljer att behålla eftersom jag då vet konsekvenserna. Han ger mig för mycket skuldkänslor över detta som gör mig rädd för att jag ska vika mig. Ena stunden är han arg (då blir jag stark och står på mig) men andra stunden är han ledsen (då blir jag mjuk och får skuldkänslor).

  • Myrika

    Konsekvenserna av att du behåller är att ni får ett till barn. Konsekvensen av att som man inte ta något ansvar i att skydda sig vid sex är att det kan uppstå en graviditet. Att han hotar med att ta livet av sig och att lämna er är inga konsekvenser, det är psykisk misshandel. Det är hans val att lämna i en situation han själv har varit med och skapat och det är definitivt inte du som bär ansvaret för det.

  • lövet2
    Mykologi skrev 2020-01-06 23:42:42 följande:
    Enligt honom så är det jag som kommer förstöra familjen om jag väljer att behålla eftersom jag då vet konsekvenserna. Han ger mig för mycket skuldkänslor över detta som gör mig rädd för att jag ska vika mig. Ena stunden är han arg (då blir jag stark och står på mig) men andra stunden är han ledsen (då blir jag mjuk och får skuldkänslor).
    Han skuldbelägger dig. Fult gjort!

    Han gör dig gravid. Han vill ta i från dig ett barn som du älskar. Han vill ta i från barnen deras ofödda syskon. Han hotar dig med något som ingen får hota med; självmord. Ändå lägger han skulden på dig. Helt absurt!
  • Anonym (123)

    Jag gissar att ni var 2 som knullade ni bär således ansvar för graviditeten båda två och hade båda ansvar för att skydda er. Nu är det som set är och det är din kropp och ditt beslut han kan inte tvinga dig till abort och att hota om självmord känns bara sjukt. Du kan dock inte tvinga honom att agera pappa till detta barn utan får nog acceptera att du blir ensamstående 4barns mamma. Mycket tragiskt om han väljer att straffa era barn pga ditt och hans "sned steg" en situation dom absolut inte har med att göra eller satt sig i

  • annabellelee

    Som andra skrivit är det HANS BESLUT om han lämnar familjen. Det är på intet sätt någon logisk följd av att du behåller barnet, och inget som du behöver känna något som helst ansvar för.

    Det är han som väljer att agera på det viset, och att han försöker lägga över det på dig att "du vet ju hur det blir om du behåller" är bara fult. Om han väljer att förstöra allt är det hans ansvar och ingen annans.

    Att han blir ledsen är bara ett sätt att försöka kontrollera dig.

  • Anonym (vt)

    Du ska inte göra abort mot din vilja.

    Be din man att åka och vila upp sig. Har han någon förälder / syskon där han kan bo ett tag? 
    Ni måste bryta situationen. Han hotar och misshandlar dig psykiskt.

  • LoveRain
    Mykologi skrev 2020-01-06 23:42:42 följande:

    Enligt honom så är det jag som kommer förstöra familjen om jag väljer att behålla eftersom jag då vet konsekvenserna. Han ger mig för mycket skuldkänslor över detta som gör mig rädd för att jag ska vika mig. Ena stunden är han arg (då blir jag stark och står på mig) men andra stunden är han ledsen (då blir jag mjuk och får skuldkänslor).


    Det är såklart ok för honom att känna att han inte vill ha fler barn. Man får ju känna vad man vill. Nu är det ju så att beslutet om han ska få fler barn redan är taget. Han är en vuxen man som vet hur barn blir till. Han hade kunnat sterilisera sig och alltid använda kondom (då det finns en minimal risk att det blir barn trots sterilisering) om han verkligen ville vara på den säkra sidan och ha full kontroll över antalet barn, Nu verkar han inte gjort det och då är beslutet bortom hans kontroll.

    Han får känna vad han vill men han får också ta ansvar för sina känslor. Han skulle tex kunna gå och prata med någon om hur han känner och hur han ska hantera det faktum att ni ska få ännu ett barn. Oavsett hur han känner så är ju barnet ett faktum och då behöver han ju göra det bästa av situationen.

    Att han säger att han ska ta livet av sig, säga upp sig och överge familjen säger han troligen för att han känner sig desperat. Kanske känner han så just i stunden (men skulle aldrig göra det i praktiken) eller så har han tänkt ut det värsta han kan komma på för att få din vilja igenom. Beror helt på hur manipulativ han är men förhoppningsvis är det av den först nämnda anledningen. Att han blir ledsen kan ha samma orsaker.

    Hur som så är det oacceptabelt att han lägger över ansvaret för dessa känslor på dig! De är hans att hantera! Försök att inte få dåligt samvete. Det är han som borde få det pga det han har sagt och hotat med.

    Tycker du ska vara lite hård. Säg till honom att ok, om du vill lämna vår familj är det ditt beslut. Ställ som krav att han ensam eller ni tillsammans pratar med någon professionell, du kan säkert få kontakt via MVC. Ställ krav att han slutar hota dig att han ska göra det ena och det andra. Vill han inte vara delaktig kan du inte tvinga honom. Skulle hålla det för väldigt troligt att han inte alls skulle överge sina barn eller säga upp sig från jobbet. Det är nog mest desperata hot från hans sida.

    Se till att du får stöd också.

    Hoppas det ordnar sig!
  • viseversa

    Han låter som ett jävla as om jag ska vara ärlig och jag tror fan både du och b arnen har det bättre utan denna idiot i era liv. 

Svar på tråden Min man vill tvinga mig till abort