• Alexi

    Ni föräldrar som inte längre har fp-dagar - hur prioriterar ni med semesterdagar över året?

    Sitter så här sista lediga dagen detta jullov och funderar över hur alla andra använder sina semesterdagar. Hur prioriterar ni över året, framför allt för barnens skull?

    Tråden gäller enbart de som inte längre har föräldrapenning kvar att använda. För det blev ju en enorm skillnad i hur man löser alla lov när man inte längre hade fp. Och barn som går i skolan men som ändå är lite för små för att vara hemma utan vuxen flera heldagar i sträck men för stora för att vara på fritids.

    Nu kommer ju ett par år framöver med riktiga arbetsgivar-jular. Det gör att det går åt massor med semesterdagar för att kunna vara ledig något kring jul.

    Har ni funderat framåt?

  • Svar på tråden Ni föräldrar som inte längre har fp-dagar - hur prioriterar ni med semesterdagar över året?
  • Anotherone

    Vi har alltid försökt prioritera barnens ledighet framför att vara lediga tillsammans jag och min man. 
    Så att om barnen ska få 6v ledigt har vi gjort så att man har ledigt först tillsammans förälder A + barn, sen tillsammans allihop 2-3v och sen får förälder B + barn vara lediga på slutet. Något enstaka år har far/morföräldrar fått ta någon vecka. 

    Till detta kan jag lägga att min man har rullande schema på semestern med fasta perioder så där kan vi ju se flera år i förväg hur "hans" sommar kommer att vara. Sen har jag fått jämka utefter det. Det har i och för sig gjort att jag också kunnat argumentera för det på jobbet genom att säga att jag vill ha den och den veckan  i år för nästa år kommer jag kunna jobba hela juli (vi måste alltid vara halva styrkan på plats pga minst lika mycket jobb sommartid).
    De allra flesta år har inte våra ledigheter täckt hela sommarlovet så det har oftast fått bli förskola/fritids veckan direkt efter skolavslutning och sista veckan före skolstart.

    De övriga loven har vi fått lägga på min man. Han har ett jobb där han kan byta med kollegor och få loss ledighet på det viset. Jag jobbar måndag-fredag och 25 dagar täcker som du skriver inte särskilt många lov.
    Så det har fått vara deras ledighet med pappan. 

  • CitronTulo

    Får man inte gå på fritids tills man är 12 - 13 år typ?

    Då är det väl inga problem att ungdomen är hemma själv någon dag? Mina barn älskade att vara hemma själv ibland! Sen är det klart att det är trevligt att kunna ta lite semester på lov m.m. Men man har ju ett begränsat antal dagar så man får ju välja lite..
    Är man två föräldrar så får man turas om att vara ledig om man inte vill att ungdomen ska vara ensam hemma. Finns mor- och farföräldrar att ta till så är väl det ett bra allternativ också?

  • Elin P

    Nu är jag inte där än men skulle då ha försökt prioritera så barnen får vara lediga i juli samt om det är klämdagar vid jul och nyår. Min erfarenhet är att det är nästan tomt på fritids då och väldigt trist för barnen att vara där. På sportlovet, påsklovet och höstlovet brukar det vara full rulle på fritids med roliga aktiviteter.

  • Elin P

    Och mina är på fritids så länge de inte kan klara en dag ensamma hemma. Klart det kan kännas lite trist med fritids en period den sista tiden de går där men så får det vara.

  • cosinus

    Jag försöker att i första hand bara ta på sommaren och julen. Sen brukar vi dock åka skidor så det brukar gå 2 dagar till det antingen på sport eller påsklov.

    Men jag försökte maxa mina sparade dagar medan jag fortfarande hade fp. Sen jobbar jag statligt så jag har 7 veckors semester och sen har jag möjlighet att jobba in ungefär 7-8 dagars övertid per år som jag kan ta ut i tid.

    Mannen har 6 veckor men de har ett avtal som gör att de varje vecka jobbar in ett visst antal minuter som hamnar på en komp-bank så i praktiken får han en vecka till, fast i timmar.

    När barnen är hemma själv så försöker vi gå om lott lite tidsmässigt. Jag försöker åka tidigt för att kunna vara hemma typ 16 och mannen åker hem på lunchen eller ser till att barnen tar en buss till stan (han jobbar centralt) och käkar lunch med honom där och sen åker buss hem. Det brukar fördriva lite lagomt med tid och funkar som nu, enstaka dagar då de är lediga men inte vi. Brukar lösa höstlov, sportlov och påsk så.

    Sen på sommaren försöker jag använda en del av min komp till att jobba halvdagar så att jag åker tidigt och jobbar typ 7-11 så är jag hemma vid 11:30-12 och tillåts då barnen vända dygnet lite så har de i princip hunnit upp, äta frukost och fått slut skärmtid :) Då kan jag vara halvledig två veckor till priset av en och för barnen är det inte större skillnad mot en helt ledig förälder.

    När det blir jular med lite mindre röda dagar kommer vi få turas om att jobba några av mellandagarna så vi inte bränner allt för mycket semester. På sommaren går vi någon vecka omlott men eftersom jag i praktiken kan ha 8-8.5 vecka per år och plockar sparade dagar (det är ju nu de behövs, om några år skiter ungarna helt i om vi jobbar på lovet) så går det ändå helt ok.

  • Wench85
    Alexi skrev 2020-01-07 09:40:36 följande:

    Sitter så här sista lediga dagen detta jullov och funderar över hur alla andra använder sina semesterdagar. Hur prioriterar ni över året, framför allt för barnens skull?

    Tråden gäller enbart de som inte längre har föräldrapenning kvar att använda. För det blev ju en enorm skillnad i hur man löser alla lov när man inte längre hade fp. Och barn som går i skolan men som ändå är lite för små för att vara hemma utan vuxen flera heldagar i sträck men för stora för att vara på fritids.

    Nu kommer ju ett par år framöver med riktiga arbetsgivar-jular. Det gör att det går åt massor med semesterdagar för att kunna vara ledig något kring jul.

    Har ni funderat framåt?


    Jag tänker att så länge barnen behöver får de gå på fritids. Grannbarnet som går i femman går på fritids ibland och i ett av barnens fritidsgrupper är det oftast med några fyror. 

    Skulle jag känna att ett barn var gammalt nog för att vara ensam hemma några timmar, men inte hela dagar (och det inte fanns möjlighet att pussla med semestrar) kanske vi skulle kunna komma överens om att barnet skulle cykla till fritids 09 och hem efter lunchen eller något liknande.

    Över sommaren har vi hittills löst det med att vi är föräldrar är lediga tillsammans 3 veckor och varsinn vecka ensamma med barnen, lediga tillsammans julveckan och en förälder veckan efter nyår. Sport-, påsk- och höstlov har barnen hittills varit på fritids, men när de önskar vara hemma mer blir det väl antagligen initialt enligt ovan (om inte vi föräldrar då kan arbeta hemifrån och/eller har semesterdagar kvar) 
  • SilverEmma

    Ungarna är snart 10 och 11. Vi har under alla år haft möjlighet att låta ungarna vara lediga väldigt mycket på grund av arbetslöshet, distansstudier, behovsanställningar, varierande arbetstider och en engagerad mormor. Från och med den här sommaren har både jag och maken "vanliga" jobb med vanliga semestrar och vi kommer att försöka få så många veckor tillsammans som möjligt. Vi tycker att det räcker gott och väl med 4-5 veckors ledighet för ungarna, kommer troligtvis bli mer ändå tack vare mormor och de klarar av att vara hemma några dagar själva om de vill. Julen bekymrar mig inte, makens jobb håller ledigt i mellandagarna så då får de ledigt ändå.

  • Mascaraklumpar

    Förra sommaren jobbade vi i skift ett tre veckor så att dottern kunde vara hemma. Sedan tog vi tre veckor gemensamt, och så tog jag en vecka själv.

  • Mandelskorpan

    Vi är där snart då föräldradagarna tar slut vid terminsslut så det här funderar jag också på. Vi åker skidor så sportlovet är prioriterat, sen blir det veckor omlott i sommar. påsken o jullovet är mindre prioriterat, man är ju ledig så mycket då ändå.

Svar på tråden Ni föräldrar som inte längre har fp-dagar - hur prioriterar ni med semesterdagar över året?