Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Soc anmälan pga separerat

Anonym (blåbär) skrev 2020-01-08 19:14:28 följande:

Tror du missuppfattat råden. Skulle rekommendera dig att googla om anknytning + spädbarn. På engelska attachment + babies/infants.

Det viktigaste för en bebis är inte att ha lika mycket tid med alla viktiga personer utan att ha kontinuitet och att vara med en välkänd person hela tiden.

Träffar du bara din bebis sporadiskt med flera dagar emellan gångerna så kommer du inte att vara en välkänd person för bebisen.

Det var detta soc sa att vi skulle börja med när jag hade hittat ett boende i samma ort som pappan.

Men nu flyttar pappan tillbaka hit igen med barnen så får vi lösa det ändå och göra det bästa vi kan av situationen.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va?!) skrev 2020-01-08 19:32:25 följande:

Jag menade skilja från syskonen. Du skrev att du skulle träffades varje helg och nu är det helt plötsligt oftare. Hur ska ni kunna skicka två små barn fram och tillbaka 18 mil menar du? Snacka om otryggt. Det är helt rubbat att ens tänka tanken att videosamtal skulle räcka för en 20-månaders och att ens kunna tänka sig att vara borta från en nio-veckors så länge i taget tyder på att något är rejält fel.

Om du ens tänker tanken att ha ett sådant upplägg tyder inte direkt på att du kan ta hand om barn. Har du lyckats missa allt om anknytning och anknytningspersoner? Man rekommenderar inte ens växelvis boende för så små barn

Jag såg att jag hade skrivit lite dumt i första inlägget men jag har förklarat det många gånger i denna tråden. Att som max skulle det bara handla om en helg den veckan. Men det hade inte varit ofta.

Har aldrig sagt att det räcker med videosamtal med min 20 månaders. Han älskar att prata i telefon och gjorde det tom när vi fortfarande bodde ihop. Då fick pappan sätta sig i ett rum, jag i ett annat så killen fick prata i ett videosamtal :)

Nej anknytning till ett barn vet jag mycket väl hur det fungerar då jag låg själv på BB/förlossningen det när mina 2 största barn föddes för deras pappa tyckte det fanns viktigare saker att göra än att vara med på BB/förlossningen !!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va?!) skrev 2020-01-08 19:48:35 följande:

Fast att du ens övervägde upplägget att bo 18 mil ifrån varann och ses så sällan tyder inte på att du har ens lite kunskap om anknytning

Nej jag övervägde inte det. Exet hittade inget här att hyra, därför flyttade han till sin hemkommun där vi även har ett kontaktnät runt barnen.

Hade jag inte behövt specialskola till mitt ena barn såhade jag kunnat flytta direkt om det fanns ledigt boende bara.

Men eftersom den skolan inte har plats för min 9 åring före aug så stannade jag kvar här.

Annars hade min 9 åring fått gå på en skola som ligger 5 mil enkel väg från den orten jag skulle bo på isf. Och det kändes som det skulle bli alldeles för långa dagar för hen.

Tänkte på det bästa för ett barn men gjorde tydligen ett stort misstag med den andra istället.

Detta här har fått mig att må så dåligt och av alla elaka kommentarer m.m jag har fått nu ikväll så ska jag kontakta socialen direkt imorgon bitti och begära att de omplacerar alla mina 4 barn direkt.

För jag är ju en hemsk, urusel, jävla idiot till mamma och en barnmisshandlare tydligen
  • Anonym (Orolig)
    Wolfie13 skrev 2020-01-08 20:18:28 följande:

Dock tror jag nog TS kryddat lite, i sitt inlägg skrev hon ju också att soc sagt att småbarnsföräldrar inte får skiljas.. det stämmer ju inte och det var ju inte därför de opponerade sig.

Tror inte de sagt att hon är sjuk, men de kan ha undrat över anknytningen när man är beredd att endast träffa sitt spädbarn på helgerna.

Nej inte soc. Är BVC som har gjort anmälan. Och i den står det att det är inte normalt att skilja sig när man har ett barn på 9 veckor, det tyder på att jag har en djup förlossningsspykos eller depression.

Och jag råkade skriva fel i första inlägget. Missade typ hälften av texten. Skulle stå att jag hade tänkt ha honom typ 4 dagar i veckan men att vissa få veckor kanske det enbart skulle bli på en helg pga jobbet.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ööh) skrev 2020-01-08 20:19:31 följande:

Det sjukaste i denna tråd är att du tror att ni kan ha växelvis boende med en 2 månaders bebis. Ärligt. Hur är folk funtade? Växelvis boende där man pratar om en dag i veckan är absolut tidigare från 1 år. 3 år kan man börja prata varannan vecka.

Ett sådant litet barn behöver trygghet. Ett sådant litet barn minns inte från en dag till en annan. Den behöver samma personer runt sig VARJE dag. Inte varannan helg. Eller onsdag till söndag. Det ni utsätter barnet för är ett trauma... ska pappan ha barnet så är det pappan som ska ha barnet. Då får du hälsa på där flera dagar i veckan INTE ta med ungen själv. Sen när den är ett pqr månader kanske du kan ta den på proemenad en timme eller två själv. Sen när barnet börjar närma sig ett år kanske du kan ha hen över natten själv.

Är ju inte jag som tror det. Det är ju soc som har sagt hur vi skulle fördela umgänget.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ööh) skrev 2020-01-08 20:33:41 följande:

Låter otroligt att en soc sekreterare skulle föreslå ett sånt umgänge med ett sådant litet barn. Då saknar hon total grundläggande kunskap om bebisar. Ingen 9 veckors bebis mår bra av att vara hos främmande människor hela tiden. Som det blir då denne åker fram och tillbaka. Ett sådant litet barn minns inte dig när den varit hos pappa i flera dagar och minns inte pappa när den åker tillbaka från dig. Har du varit på möte med soc eller skedde detta via telefon?

Pappan till barna var där på möte och mig ringde de på telefon till eftersom jag inte kunde komma dit snabbt för ett möte.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ööh) skrev 2020-01-08 20:25:04 följande:

Känner mig otroligt tveksam till att soc utan att träffa er eller något skulle säga ett upplägg kring hur du ska ha barnet faktiskt. Soc utredare lägger sig inte i umgänge överhuvudtaget. Det är familjerätten man går till då.

Skulle soc i min kommun ge ett sådant upplägg skulle jag IVO anmäla. Vilken kommun bor du i?

Barnet far illa av att hunsas fram och tillbaka i den låga åldern. Du skriver bara såhär för att du ska få medhåll från folk.

Soc har träffat barnens pappa på plats och mig har de pratat med i telefon.

Bor i en mindre kommun i dalarna
  • Anonym (Orolig)
    möjligt skrev 2020-01-08 20:49:59 följande:

Så han var på BVC idag.

BVC sköterskan gjorde en anmälan.

Anmälan gick in till soc.

Soc gjorde en omedelbar bedömning och kontaktade genast din man.

De satte upp ett fysiskt möte samma dag och ringde sedan dig.

Har ni väldigt långa dagar i dalarna?

Förlåt TS men som tidsperspektiv låter detta knepigt

Han var på BVC 8:00

Soc kontaktade pappan 11:00, bokade in möte med honom 11,30

13.00 ringde de mig och pratade med mig i telefonen.

Vad är det som är konstigt i detta??
  • Anonym (Orolig)

Snälla nån. Jag har aldrig skrivit att jag accepterar att vara utan mitt barn.

Jag gjorde allt för att försöka hitta en lösning på våra problem.

Vi hade bråkat/tjafsat med varandra i 6 månader, det var jag som tog beslutet om att försöka med parterapi där vi gick i 4 månader utan framgång.

Försökte ändå stanna kvar för Alla 4 barnens skull och gjorde allt för att reparera vårat förhållande.

Insåg att det var inte möjligt att fortsätta som ett par och därför togs beslutet att vi skulle flytta isär.

Men jag hade aldrig kunnat drömma om att pappan skulle välja att flytta 18 mil bort r han visste att jag inte skulle kunna flytta dit förens skolan var slut i juni.

Försökt i panik hitta ett boende på samma ort som pappan men det enda lediga som fanns var en 1:a på 35 kvm och det funkar ju inte.

Hade hellre bott på samma ort som de andra barnen även om det hade inneburit att min 9 åring hade haft 5 mil enkel väg till sin skola då, men det hade jag fått lösa så länge jag bara fick ha mina barn.

Men när inte det fungerade så började vi prata om ett umgänge med barnen istället. Tyvärr tog jag många felaktig val inser jag nu, men jag trodde jag gjorde det som var bäst för barnen.

Erkänner att jag har gjort ett enormt dumt misstag som jag får lida för i resten av mitt liv.

Jag tänkte tyvärr inte rätt, troligen pga att jag mår så fruktansvärt dåligt för att min långa relation med pappan till barnen har tagit slut, trodde det skulle hålla för alltid.

Många här inne har övertalat mig så jag inser att jag är absolut olämplig som mamma, en jävla idiot som är självisk och inte tänker på mina barn.

Men jag ska ringa soc direkt imorgon bitti 8.00 och säga att alla 4 barnen ska omplaceras genom LVU eftersom jag är olämplig som förälder.

Så hoppas jag att barnen hamnar hos en normal mamma och pappa eftersom vi inte verkar vara det :(

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Pop) skrev 2020-01-08 22:27:07 följande:

Gick det såhär snabbt är det fler saker som anmälts och gjort dem oroliga.

Ja kanske det, men inget som de berättade för mig iaf. Det är ju om de tog upp det med pappan bara
Svar på tråden Soc anmälan pga separerat