• Anonym (Jag)

    Tackade nej till pengar, han är arg

    En person i min närhet ville betala mitt körkort, men jag tackade nej för att jag tycker hen behöver pengarna bättre själv och det kändes inte bra att ta emot det.

    När min man fick veta det blev han jättearg över att jag tog ett sånt beslut utan att involvera honom när det rör sig om så mycket pengar och sa saker som att han ska sluta involvera mig i ekonomin osv.

    Var det verkligen så fel? Det var ju en gåva till MIG, har jag då inte rätten att tacka nej?

  • Svar på tråden Tackade nej till pengar, han är arg
  • Anonym (förälder till barn som snart ska övningsköra)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-12 13:38:32 följande:
    Tillit och förtroende? Vad har det med en gåva till mig att göra?
    Ja du blir erbjuden en gåva av en penningsumma för en utgift som du och din man annars ska betala gemensamt. Då handlar det om förtroende att inkludera den som också är med och betalar.
    Jag tror som sagt att din man hade förstått att du ville tacka nej men eftersom han blir delaktigt i ditt beslut genom att han nu får betala en del tycker jag att du hade kunnat berätta om erbjudandet.
    Det handlar ju om ett antal tusenlappar han är med och betalar på då kunde du ju ha kostat på dig att prata med honom och inkluderat honom i det hela.
    Hade bara Du betalat  för ditt körkort hade du förstås inte behövt inkludera honom.
    Jag tycker inte att du gjorde fel som sa nej till din släkting men tycker som sagt att man berättar för den som betalar för dig att det även fanns andra möjligheter.
    Jag och min man har också gemensam ekonomi och jag skulle absolut berätta för honom om saker som påverkar vår gemensamma ekonomi.
    Däremot inte om saker som bara påverkade mig.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (förälder till barn som snart ska övningsköra) skrev 2020-01-12 14:07:58 följande:

    Ja du blir erbjuden en gåva av en penningsumma för en utgift som du och din man annars ska betala gemensamt. Då handlar det om förtroende att inkludera den som också är med och betalar.

    Jag tror som sagt att din man hade förstått att du ville tacka nej men eftersom han blir delaktigt i ditt beslut genom att han nu får betala en del tycker jag att du hade kunnat berätta om erbjudandet.

    Det handlar ju om ett antal tusenlappar han är med och betalar på då kunde du ju ha kostat på dig att prata med honom och inkluderat honom i det hela.

    Hade bara Du betalat  för ditt körkort hade du förstås inte behövt inkludera honom.

    Jag tycker inte att du gjorde fel som sa nej till din släkting men tycker som sagt att man berättar för den som betalar för dig att det även fanns andra möjligheter.

    Jag och min man har också gemensam ekonomi och jag skulle absolut berätta för honom om saker som påverkar vår gemensamma ekonomi.

    Däremot inte om saker som bara påverkade mig.


    Eftersom erbjudandet inte fanns mer än den korta stund det gick från att jag fick det berättat för mig till det att jag chockad tackade nej och han inte kände till det så ser inte jag hur det påverkar något. Han var ju redan okej med att betala det.

    Hade det sagts i ett meddelande eller dyl där jag har tid att tänka innan jag reagerar så hade jag säkert sagt det innan, men det fungerade inte riktigt så när jag fick höra det ansikte mot ansikte.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-12 13:38:32 följande:
    Tillit och förtroende? Vad har det med en gåva till mig att göra?
    Gåvan påverkar er gemensamma ekonomi, så visst finns det en poäng i att diskutera med din man. Däremot har du ju rätt att tacka nej.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-12 14:24:59 följande:
    Eftersom erbjudandet inte fanns mer än den korta stund det gick från att jag fick det berättat för mig till det att jag chockad tackade nej och han inte kände till det så ser inte jag hur det påverkar något. Han var ju redan okej med att betala det.

    Hade det sagts i ett meddelande eller dyl där jag har tid att tänka innan jag reagerar så hade jag säkert sagt det innan, men det fungerade inte riktigt så när jag fick höra det ansikte mot ansikte.
    Vad menar du, sade den som gav gåvan att du måste bestämma dig på en minut?

    Verkar konstigt. 
  • Anonym (Anonym)

    Du hade full rätt att tacka nej. Antagligen gjorde du det av humana skäl med tanke på givaren. Din man har inget med det att göra.

  • Physalis

    Jag tycker du har rätten på din sida. Däremot verkar din man reagerat utifrån frustration. Kanske är det ett tecken på att han känner sig missnöjd över er ekonomiska situation där han betalar mer?

    Tror det skulle vara bra om ni pratade lite mer allmänt om er situation.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Dyrt)

    Jag har väldigt nyligen betalat ca 25 000 för mitt körkort, det skulle varit en gåva svår att ta emot men eftersom jag och min man har gemensam ekonomi så är det självklart att det är något man diskuterar, om ni inte är rika och dessa pengar inte har någon som helst betydelse såklart, men du skriver ju även att han skulle betala det mesta

    Du hade väl kunnat säga "tack men jag måste fundera lite innan jag tackar ja eller nej"

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anna) skrev 2020-01-12 14:52:55 följande:

    Vad menar du, sade den som gav gåvan att du måste bestämma dig på en minut?

    Verkar konstigt. 


    Självklart inte, men mitt svar var spontant och jag hade aldrig kunnat ta emot några såna summor från dem.
  • Anonym (Jenny)

    Jag tycker att du gjorde rätt. Om du vet att personen behöver pengarna bättre själv och du skulle må dåligt att ta emot det finns det ju inget att diskutera? Finns ju en risk att det skulle bli rätt obekvämt för dig om du behöver t.ex. göra om uppkörningen några gånger eller ta många lektioner då det är någon annan som betalar.

    Om ni har råd med ditt körkort och redan bestämt att ni ska betala för det känns det ju bara girigt att ta pengarna från någon annan som dessutom kanske inte har speciellt mycket själv. Om ni själva knappt har råd med ditt körkort hade det kanske varit en idé att göra en deal med personen att hen enbart betalar för x lektioner eller för teoriprovet och uppkörningen så att ni delar på utgifterna, men jag förstår att du reagerade spontant och det är ju såklart okej att du tackade nej.

    Att din man reagerade så starkt och hotar med att sluta involvera dig i ekonomin känns bara småsint.

  • Anonym (Blaha)

    Hade jag varit din partner så hade det varit separata ekonomier som gällt från och med nu.

Svar på tråden Tackade nej till pengar, han är arg