• mariaskogsrud

    När började ni jobba?

    Ja, kort och gott. När, efter att ni slutat gymnasiet, började ni jobba? Och då menar jag heltidsjobb med riktig lön.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ni jobba?
  • Anotherone

    Jag började jobba redan innan... men det alternativet fanns inte.

    Började jobba extra på helgerna våren i åttan, dvs då jag var 15. Loven tog jag på mig extrapass så det blev ju som heltid.

    Samma sommaren efter studenten, den sommaren jobbade jag heltid. Fortsatte sen med helgjobb under 6 mån studier innan jag fick mitt första 'riktiga' jobb om man så säger. Mitt första jobb jag sökt inom mitt yrkesområde. Då var jag väl 19,5 då.

    Sen har jag haft perioder av plugg även senare

  • mariaskogsrud
    Spanguolis skrev 2020-01-12 19:24:18 följande:

    Första sommarjobbet vid 13, men på riktigt vid 22.


    Vad var det som fick dig att vänta till 22? Studier? Militärtjänstgöring? Eller brist på kontaktnät?
  • Spanguolis
    mariaskogsrud skrev 2020-01-12 19:36:26 följande:
    Vad var det som fick dig att vänta till 22? Studier? Militärtjänstgöring? Eller brist på kontaktnät?
    Jag ut gymnasiet när jag var 19 och sen pluggade på yrkeshögskolan i 2 år, sedan sökte ett halvår eller så tills jag hittade bra jobb.
  • Mascaraklumpar

    Första riktiga jobbet vid 16. Första heltidsjobbet vid 32. Riktig lön väntar jag fortfarande på.

  • mariaskogsrud
    Mascaraklumpar skrev 2020-01-16 00:45:20 följande:

    Första riktiga jobbet vid 16. Första heltidsjobbet vid 32. Riktig lön väntar jag fortfarande på.


    Vad är problemet?
  • Kjell2

    Första heltid tillsvidareanställningen när jag var 27 år, direkt efter studierna. Innan dess hade jag haft olika kortare heltidsjobb, det första när jag var 17 år.

  • Mascaraklumpar
    mariaskogsrud skrev 2020-01-17 13:56:03 följande:

    Vad är problemet?


    Att jag offrade låg utbildning och eget företag för hög utbildning och jobb i den offentliga sektorn...
  • Anonym (17)

    Jag var 17. Började skolan ett år för tidigt och gick 2-årig linje på gymnasiet (som fanns då, på 80-talet) så jag hade precis fyllt 17 några veckor innan. 

    Fast när jag jobbat några år kom intresset för att plugga, så då blev det 7 år till i skolbänken Skrattande på komvux och universitetet.

Svar på tråden När började ni jobba?