Inlägg från: Anonym (Erfarenhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erfarenhet)

    Trött/gravid mamma till 2 åring som vägrar somna..

    Prova korta ner dagssömnen till en halvtimme några veckor först, lägg henne direkt efter lunch, typ 11.30. Alla mina tre barn har blivit omöjliga att lägga på kvällarna efter 2 års ålder om dom sovit mer än en timme på dagen. Går juni upp senast sju på morgonen borde hon somna ca 19-19.30 på kvällen om hon bara sover en halvtimme på dagen. Funkar det inte, håll henne vaken hela dagen och lägg henne senast 19.00. Har ni otur kommer hon vakna till efter någon timme på kvällen (tror det är dagssömnen) men håll ut en vecka så ställer hon in sig på att sova hela natten med tidig och snabb nattning! Vips har du hela kvällarna ledig:D

  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-01-14 04:18:02 följande:

    Tryckte iväg av misstag...

    Min tjej har inte börjat förskolan ännu så jag har tänkt att det inte gör något fastän sovtiderna blir lite konstiga, så hon får sova länge på morgonen och sen tar hennes pappa (som är mer kvällspigg än jag) nattningen, alternativt hjälps vi åt om jag orkar. Och det har ibland blivit väldigt sena kvällar (22-23.30) innan hon somnat, men sen sover hon gott till 09 åtminstone... Nu är jag redan i v. 40 så är ledig, men detta funkar bra för oss. Vi har provat att låta henne vara vaken hela dagen någon gång, men det blir omöjligt för någon att orka med till kvällen. Hon blir alldeles för trött och inte alls samma snälla tjej som hon annars är.

    Ni gör så klart det som passar er bäst, ville bara berätta hur vi gör. Nu har du kanske en lång tid kvar att behöva jobba och speciellt om din man inte är hemma och kan hjälpa så blir det ju svårare. Hoppas ni hittar en fungerande lösning! :)


    Men hur orkar ni själv med att ha henne uppe ända tills ni själva går i säng? Jag tycker att det är så värdefullt att få vuxentid på kvällen, hinna med lite sysslor, se på tv, prata i fred med min partner osv? Saknar du inte det? Har aldrig hört talas om någon som låter sin 2åring vara uppe till 22?
Svar på tråden Trött/gravid mamma till 2 åring som vägrar somna..