Forum Relation & samliv - Planerar barn
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Skaffa barn eller studera

Tis 14 jan 22:56 Läst 0 gånger Totalt 2 svar
    Tis 14 jan 22:56

Hej det är så att jag och sambon äntligen bestämt oss för att börja skaffa barn till sommaren, vilket jag längtat efter i så många år.

har precis pluggat klart till ett yrke och har fått jobb med bra lön samt att sambon har ett bra jobb med bra lön,

Men så har jag min dröm om att plugga vidare och jobba med det jag drömmer om,

Så nu är min fråga om hur vi ska göra, ska man plugga vidare först och om 5 år skaffa barn eller göra det nu och sen plugga, är så himla delad i detta och vill båda.

Är det någon annan som pluggat efter barn och hur har det gått för er ?

• Tis 14 jan 23:09 #1

Hur gammal är du? Svaret blir lite olika om du är 20 mot om du är 35.

Är du åt det yngre hållet, jobba ett tag och spara ihop en bra buffert och skaffa bra sgi. Så slipper ni ta ut alla dagar det första året bara för att överleva. Glöm inte att ha lite kul på det där sorglösa sättet man kan ha när man bara har sig själv att ansvara för.

Antar att din drömutbildning är på universitet. Då kan det vara värt att veta att det (särskilt i typiska studentstäder) är en helt egen kultur, nämligen studentlivet med föreningar, fester, möjlighet att nätverka, vänner för livet från olika delar av världen osv. Har du barn så kan du inte delta i detta på samma sätt alls. Sen då vill inte alla leva ett typiskt studentliv under sina studieår men det är en typ av liv du nog aldrig kommer kunna leva under någon annan period i livet (vi pratar alltid mer än några roliga fester här). Kanske är du totalt ointresserad av detta och ett är såklart helt ok men fundera över det.

Är du 30+: börja försöka snarast och spara under tiden! Vänj er med att leva på studiemedelsnivå och sen när barnet är 6-8 månader börjar du plugga. Då är du klar innan barnet börjar skolan.

• Tis 14 jan 23:58 #2

Varför har du börjat med att plugga till ett annat yrke än ditt drömyrke?

Vad är denna drömutbildning du vill gå? Vissa utbildningar anses lättare och svårare än andra att kombinera med barn och andra är en ren fördel med tanke på schemat man kan ha som studerande. Ett alternativ är att gå 1?3 år och skaffa barn någonstans i mitten och sen fortsätta till 5. Vissa utbildningar är som tuffast i början innan man kommit in i det.

Men som personen innan mig skrev, din ålder spelar väldigt stor roll i sammanhanget.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll