• mariaskogsrud

    Är du en henfeminist?

    Så! ;-D

    Jag har lagt märke till att endast vissa sorters människor använder ordet hen, och ofta är de feminister. Men stämmer mina förutfattade meningar? Är du feminist och använder ordet hen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en henfeminist?
  • Anonym (Blä)

    Avskyr ordet hen, feminist skulle jag inte heller kalla mig

  • Anonym (Aldrig)

    Jag använder aldrig ordet hen, vet jag inte könet så skriver jag han/hon. Jag är inte feminist.

  • Anonym (Hen)

    Jag använder ordet ibland, när det passar.

    Varför? För att det är ett bra ord, jag är ingen bakåtsträvare, språk utvecklas och förändras. Och framförallt, jag vill inte sammankopplas med ignoranta bakåtsträvare som anser att det är en politisk komplott att införa ordet.

  • Aniiee

    Hmmm.....
    Tekniskt sett ÄR jag en hen, men jag använder inte det ordet.
    Andrar ANKLAGAR mig för att vara feminist, men jag anser att de har fel.

    Så... ingen aning, faktiskt.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Hen) skrev 2020-01-15 11:03:29 följande:

    Jag använder ordet ibland, när det passar.

    Varför? För att det är ett bra ord, jag är ingen bakåtsträvare, språk utvecklas och förändras. Och framförallt, jag vill inte sammankopplas med ignoranta bakåtsträvare som anser att det är en politisk komplott att införa ordet.


    När tycker du att det passar?
  • Anonym (??)

    Jag hoppas verkligen att ALLA är feminister...

  • mariaskogsrud
    Anonym (Hen) skrev 2020-01-15 11:03:29 följande:

    Jag använder ordet ibland, när det passar.

    Varför? För att det är ett bra ord, jag är ingen bakåtsträvare, språk utvecklas och förändras. Och framförallt, jag vill inte sammankopplas med ignoranta bakåtsträvare som anser att det är en politisk komplott att införa ordet.


    Hen är dock ett ord som kommer från ideologiska feministvänstern, och inte från naturlig språkutveckling. Jag har aldrig hört eller sett någon som är konservativ använda ordet hen. Det så gott som bara vänsterfeminister som brukar ordet.

    Det är därför man direkt märker vilken typ av människor man pratar med. Använder de hen så tänker man direkt "jaha, hon är en sådan".
  • Anonym (Aldrig)
    mariaskogsrud skrev 2020-01-21 12:05:12 följande:

    Hen är dock ett ord som kommer från ideologiska feministvänstern, och inte från naturlig språkutveckling. Jag har aldrig hört eller sett någon som är konservativ använda ordet hen. Det så gott som bara vänsterfeminister som brukar ordet.

    Det är därför man direkt märker vilken typ av människor man pratar med. Använder de hen så tänker man direkt "jaha, hon är en sådan".


    Precis. Du har helt rätt!
  • IceKitten

    Jag har röstat på C/M hela livet. Räknar mig inte som feminist direkt pga folk föreställningar gällande ordet.

    Jag använder hen när det passar. Fjantigt att bli så upprörd över ett ord.

  • mariaskogsrud
    IceKitten skrev 2020-01-21 12:09:03 följande:

    Jag har röstat på C/M hela livet. Räknar mig inte som feminist direkt pga folk föreställningar gällande ordet.

    Jag använder hen när det passar. Fjantigt att bli så upprörd över ett ord.


    Jag tänker mig att folk blir upprörda eftersom ordet känns inkuppat av media och hela feministetablissemanget. Det är inget ord som skapats i folkmun.
Svar på tråden Är du en henfeminist?