• Anonym (ny_mamma)

    Hur tygla en superaktiv 1-åring? (gör andra barn illa)

    Min son är 12 månader och världens gladaste.. han mest skrattar och snackar och leker. Han är superaktiv och alltid i rörelse.

    Mitt problem är att han är lite framfusig. Han vill gärna ta saker andra håller i och då rycker han bara det hur deras händer. Han kryper upp i knä på vilken vuxen som helst på kyrkans barnversamhet och går i andra barns personliga utrymme så det förstör deras lek. Han sätter sig i princip i knä på andra barn och tar över deras leksaker. Om någon annan kommer för nära honom kan han knuffa bort dom eller slita dom i håret. Han sliter alltså även andra småbarn i håret. Jag fattar att det här egentligen inte är något onormalt, men det här är mitt första barn och jag har egentligen inga vänner att fråga om råd..

    Hur ska jag hjälpa honom att lära sig att vara försiktig med andra människor och inte tränga sig på?

    (När jag försöker säga NEJ, visa ett strängt ansiktsuttryck och banna honom så bara skrattar han).

    Tips på böcker i uppfostran av så här små barn som gjort skillnad för dig?

    Känner mig som en dålig mamma idag och hör de andra mammorna tissla om ??barn som gör andra barn illa??

  • Svar på tråden Hur tygla en superaktiv 1-åring? (gör andra barn illa)
  • Anonym (A)
    Anonym (ny_mamma) skrev 2020-01-16 15:27:25 följande:

    Min son är 12 månader och världens gladaste.. han mest skrattar och snackar och leker. Han är superaktiv och alltid i rörelse.

    Mitt problem är att han är lite framfusig. Han vill gärna ta saker andra håller i och då rycker han bara det hur deras händer. Han kryper upp i knä på vilken vuxen som helst på kyrkans barnversamhet och går i andra barns personliga utrymme så det förstör deras lek. Han sätter sig i princip i knä på andra barn och tar över deras leksaker. Om någon annan kommer för nära honom kan han knuffa bort dom eller slita dom i håret. Han sliter alltså även andra småbarn i håret. Jag fattar att det här egentligen inte är något onormalt, men det här är mitt första barn och jag har egentligen inga vänner att fråga om råd..

    Hur ska jag hjälpa honom att lära sig att vara försiktig med andra människor och inte tränga sig på?

    (När jag försöker säga NEJ, visa ett strängt ansiktsuttryck och banna honom så bara skrattar han).

    Tips på böcker i uppfostran av så här små barn som gjort skillnad för dig?

    Känner mig som en dålig mamma idag och hör de andra mammorna tissla om ??barn som gör andra barn illa??


    Varför inte prata med de andra mammorna, visa att du är bekymrad?

    De vet ju redan hur han är, och om du är öppen med att det är jobbigt och att du vill ha tips så är det kanske lättare att gå dit.
  • scanmia

    Sitt nära så att du kan fånga upp handen innan den sliter någon i håret eller lappar till någon. Visa hur man klappar fint eller vinkar så att han får något annat att göra. Upprepa runt 10 000 gånger...

  • Anonym (Tips från coachen)
    scanmia skrev 2020-01-16 15:36:21 följande:

    Sitt nära så att du kan fånga upp handen innan den sliter någon i håret eller lappar till någon. Visa hur man klappar fint eller vinkar så att han får något annat att göra. Upprepa runt 10 000 gånger...


    This!

    Barnet är ett år, det finns inte på kartan att kunna "tygla" något alls i den åldern, de har knappt en frontallob att prata om ens en gång.
  • cosinus

    Det finns eg bara två saker att göra.

    Övervaka som en hök, plocka bort honom, hindra handen och förebygga.

    När du eller han inte orkar mer då går ni därifrån. Tar en sväng i skogen där han får ströva fritt eller går och gungar eller något annat.

    Jag var aldrig på öppna förskolan med min yngsta för att jag inte hade haft en chans i världen att hålla efter storebrorsorna och då får man göra sånt som funkar. Man kan inte släppa loss små vildingar om man inte kan punktmarkera där det behövs.

  • Anonym (Ladybug)

    Alltså, du får ju vara där hela tiden och förhindra och förebygga. Säga till räcker inte i den åldern, utan man får visa. Visa Hur han ska göra istället, säg inte bara nej:visa hur han kan leka med annat, lär honom att klappa snällt istället för att slå osv.

  • Anonym (...)

    Sånt beteende kan tyda på att barnet inte har en trygg anknytning, det måste inte vara så men det kan vara så..

  • Anonym (ny_mamma)
    Anonym (...) skrev 2020-01-16 17:29:40 följande:

    Sånt beteende kan tyda på att barnet inte har en trygg anknytning, det måste inte vara så men det kan vara så..


    Paniken.. kan du utveckla det lite? Har du något tips på vad jag kan göra åt det? Eller är det för sent? Vad borde jag ha gjort annorlunda?
Svar på tråden Hur tygla en superaktiv 1-åring? (gör andra barn illa)