• Anonym (Linslus)

    ÄR DETTA LÖSS? IGEN?

    Hade löss eller upptäckte lusägg i den 19 December och lusbehandlade mig, efter 1 vecka upprepade jag mig. Har kammat konstant varje dag! Ännu kan det klia!! Så för 1 vecka sedan körde jag igen en behandling. Alla 3 ggr med olika medel... DET KAN KLIA FORTFARANDE!!!! och så finns det sådana här i luskammen?! Är det lusägg? Vad är detta?

  • Svar på tråden ÄR DETTA LÖSS? IGEN?
  • Anonym (#)
    Leila4 skrev 2020-01-18 15:52:01 följande:
    Har använt linicin, paranix och en som heter nyda
    Enligt mina erfarenheter så är Paranix Sensitive det enda som hjälper, dvs. olja som appliceras i torrt hår och får verka över natt. Lusschampo hjälper inte alls, så om du bara har använt det, så har du troligtvis fortfarande löss.
  • Anonym (#)

    De skulle ju kunna vara kläckta lusägg! Sådana sitter ju kvar i håret även efter att alla löss är döda.

  • Leila4
    Anonym (#) skrev 2020-01-18 19:31:06 följande:

    De skulle ju kunna vara kläckta lusägg! Sådana sitter ju kvar i håret även efter att alla löss är döda.


    Hur länge sitter de kvar tro? Och varför kliar de? snart köper jag Tenutex och kör fan sista ggn. Funkar de inte rakar jag av skiten, en gång för alla
  • Anonym (#)
    Leila4 skrev 2020-01-18 20:17:12 följande:
    Hur länge sitter de kvar tro? Och varför kliar de? snart köper jag Tenutex och kör fan sista ggn. Funkar de inte rakar jag av skiten, en gång för alla
    Ingen aning om hur länge de sitter kvar. Är Tenutex receptfritt?
  • Panke

    Tomma lusägg kan sitta kvar länge. Det är vanligt att hjärnan lurar en att tro att man känner av lössen även när de är borta. Klåda är ett symptom som påverkas mycket av vårt psyke. När jag haft löss har jag efteråt känt av krypningar och klåda LÄNGE. Det som hjälpte mig var ett medicinskt schampo mot kliande hårbotten.

  • Anonym (Besserwisser)

    Lössen kan vara resistenta mot t.ex Tenutex.

    Man behöver inte använda något medel för att bli av med huvudlöss, det räcker med luskamning. Man behöver inte får bort äggen vid luskamning, det räcker att man får bort de levande lössen.
    Hur ofta man behöver luskamma beror på hur noggrann man är. Får man bort alla levande löss så räcker det med en gång per vecka, men det är förmodligen smartare att kamma oftare, så att det är OK att missa någon lus ibland.

    Vi använde en elektrisk luskam som zappar lössen så att de dör. Man hör också på ljudet om den träffar på en lus. Med en vanlig luskam ska man kamma över ett vitt papper eller en spegel, så man kan se om det fanns löss eller inte. När man inte träffat på en lus på 2 veckor så är man lusfri.

    Om man hela tidem får nya löss från en annan person så spelar det ingen roll vad man gör, man blir ändå inte lusfri.

  • Anonym (M)

    Ser ut dom döda ägg. Alltså torkade eller hur man ska förklara. 


    Att det kliar kan bero på schampot du använt. Dom är ofta kanska starka och då kan det klia och bli irriterat i hårbotten. 


     

  • Fliselisan

    Vi har haft löss i perioder och på ena dottern har de varit riktigt svåra att bli av med. Kan ju vara så att hon återsmittats av någon men vi har fått behandla 3 ggr innan de försvunnit. Min erfarenhet är att äggen sällan fastnar på den där luslammen du visar TS eftersom den är ganska gles. Vi brukar ha en annan vit kam som är tätare.

    Lusäggen är lite gråvita/gula och väldigt små. Inte runda utan mer lite avlånga, typ droppformade, och ganska platta. Men väldigt väldigt små. Lössen däremot kan vara riktigt stora om de levt länge.

    Jag har fått löss en gång, och är tydligen väldigt känslig för lössens saliv eller vad det är de utsöndrar när de suger blod. Får vansinnig klåda nästan direkt (en del kan gå väldigt länge med löss utan att känna kliandet) och stora röda utslag ända ner på halsen, bakom öron och nacke. Sen fortsatte det klia minst en vecka trots att jag behandlat och lössen var borta.

    Det vi tycker fungerar bäst är en typ av olja som heter Hedrin once. Som en silikon som kväver och dödar både löss och ägg. Håret blir väldigt flottigt efteråt och man får tvätta med vanligt schampo 3-4 ggr, men väldigt bra.

  • jrockyracoon

    Jag är ingen expert, men vi har haft löss nyligen.

    Min lilla erfarenhet är att det medel vi använde, Linicin se länk nedan, fungerade inte något vidare.

    Det var dyrt och utan någon särskild effekt.
    https://www.apoteket.se/produkt/linicin-losning-mot-huvudloss-100-ml-248236/

    Det är svårt att se vad det är du hittade. Det ser inte ut som löss iaf.

    Löss är oftast ganska enkla och se. Om du t.ex. luskammar dig över ett badkar, och de faller ner så ser du ofta att de rör sig. Du kanske ser att de viftar på "benen". De vuxna lössen är någon mm stora, så du märker tydligt när du hittar en vuxen lus. Färgen kan variera, de kan vara genomskinliga med något rött inuti, eller helt svarta.

    De här små sakerna (mindre än 1 mm) man hittar i håret kan vara rester av lusskal eller möjligen ibland små nyckläckta löss. Vi hittade en del sådana även efter att vi slutade ha löss.

    Det bästa är nog att man använder luskam har jag kommit fram till. Möjligen i kombination med något lusmedel man tror har effekt. Man kan också se till att man inte låter ens hår vidröra någon annans hår. Löss kan inte hoppa (bara klättra), och de kan inte klara sig levande längre än högst 24 timmar när de har ramlat av håret. Och de kan inte föröka sig efter 4 timmar efter att de ramlat av håret. D.v.s. man behöver inte vara noga med att byta lakan, kuddar, etc.

    Det bästa du kan göra är att fortsätta som du gör. Mycket luskamning, 2 -3 gånger per dag i några veckor + ev. något medel. Gnetterna (äggen) kan ligga en vecka innan de kläcks, så därför behöver man jobba intensivt under ett par veckor innan man kan förvänta sig att vara helt lusfri. Missar man någon liten lus, så kan man förstås ha oturen att det tar längre tid.

    Klia kan ju vara psykologiskt, så det innebär inte automatiskt att man har löss. 

  • Anonym (#)
    jrockyracoon skrev 2020-01-19 07:08:20 följande:

    Jag är ingen expert, men vi har haft löss nyligen.

    Min lilla erfarenhet är att det medel vi använde, Linicin se länk nedan, fungerade inte något vidare.

    Det var dyrt och utan någon särskild effekt.

    www.apoteket.se/produkt/linicin-losning-mot-huvudloss-100-ml-248236/

    Det är svårt att se vad det är du hittade. Det ser inte ut som löss iaf.

    Löss är oftast ganska enkla och se. Om du t.ex. luskammar dig över ett badkar, och de faller ner så ser du ofta att de rör sig. Du kanske ser att de viftar på "benen". De vuxna lössen är någon mm stora, så du märker tydligt när du hittar en vuxen lus. Färgen kan variera, de kan vara genomskinliga med något rött inuti, eller helt svarta.

    De här små sakerna (mindre än 1 mm) man hittar i håret kan vara rester av lusskal eller möjligen ibland små nyckläckta löss. Vi hittade en del sådana även efter att vi slutade ha löss.

    Det bästa är nog att man använder luskam har jag kommit fram till. Möjligen i kombination med något lusmedel man tror har effekt. Man kan också se till att man inte låter ens hår vidröra någon annans hår. Löss kan inte hoppa (bara klättra), och de kan inte klara sig levande längre än högst 24 timmar när de har ramlat av håret. Och de kan inte föröka sig efter 4 timmar efter att de ramlat av håret. D.v.s. man behöver inte vara noga med att byta lakan, kuddar, etc.

    Det bästa du kan göra är att fortsätta som du gör. Mycket luskamning, 2 -3 gånger per dag i några veckor + ev. något medel. Gnetterna (äggen) kan ligga en vecka innan de kläcks, så därför behöver man jobba intensivt under ett par veckor innan man kan förvänta sig att vara helt lusfri. Missar man någon liten lus, så kan man förstås ha oturen att det tar längre tid.

    Klia kan ju vara psykologiskt, så det innebär inte automatiskt att man har löss. 


    Det medlet du använde ska bara verka i 15 minuter. Det är alldeles för kort för att lössen ska dö. De kan hålla andan i två timmar. Mina barn har haft löss många gånger och det enda medel som hjälpt är Paranix Sensitive som appliceras i torrt hår och ska verka över natt, eller i minst åtta timmar.
  • Leila4
    jrockyracoon skrev 2020-01-19 07:08:20 följande:

    Jag är ingen expert, men vi har haft löss nyligen.

    Min lilla erfarenhet är att det medel vi använde, Linicin se länk nedan, fungerade inte något vidare.

    Det var dyrt och utan någon särskild effekt.

    www.apoteket.se/produkt/linicin-losning-mot-huvudloss-100-ml-248236/

    Det är svårt att se vad det är du hittade. Det ser inte ut som löss iaf.

    Löss är oftast ganska enkla och se. Om du t.ex. luskammar dig över ett badkar, och de faller ner så ser du ofta att de rör sig. Du kanske ser att de viftar på "benen". De vuxna lössen är någon mm stora, så du märker tydligt när du hittar en vuxen lus. Färgen kan variera, de kan vara genomskinliga med något rött inuti, eller helt svarta.

    De här små sakerna (mindre än 1 mm) man hittar i håret kan vara rester av lusskal eller möjligen ibland små nyckläckta löss. Vi hittade en del sådana även efter att vi slutade ha löss.

    Det bästa är nog att man använder luskam har jag kommit fram till. Möjligen i kombination med något lusmedel man tror har effekt. Man kan också se till att man inte låter ens hår vidröra någon annans hår. Löss kan inte hoppa (bara klättra), och de kan inte klara sig levande längre än högst 24 timmar när de har ramlat av håret. Och de kan inte föröka sig efter 4 timmar efter att de ramlat av håret. D.v.s. man behöver inte vara noga med att byta lakan, kuddar, etc.

    Det bästa du kan göra är att fortsätta som du gör. Mycket luskamning, 2 -3 gånger per dag i några veckor + ev. något medel. Gnetterna (äggen) kan ligga en vecka innan de kläcks, så därför behöver man jobba intensivt under ett par veckor innan man kan förvänta sig att vara helt lusfri. Missar man någon liten lus, så kan man förstås ha oturen att det tar längre tid.

    Klia kan ju vara psykologiskt, så det innebär inte automatiskt att man har löss. 


    Okej !

    Jag blir riktigt galen här hemma...efter jag använde tenutex så va allt bra. Kammade fint och INGET KOM ! Sen igår tänkte jag luskamma igen, vips så va det fullt med skinn flagor överallt sen kom en så jävla massa gula korn IGEN!! Jag känner hur ledsen min hårbotten är av alla medel och kam dragningar...skickar in en ungefär bild så ni alla kan se. Aldrig sett levande löss men ägg har man sett. Men vad fan är det frågan om, redan kl 23 igår kväll satt jag hårtrimmern på laddning ifall att jag rakar av skiten...jag fäller så mycket hår efter all användning av alla hemska lusprodukter...vad tusan är detta...hur kan de plötslig översvämma av dessa igen?mjäll? Svamp?

  • Bits1975
    Leila4 skrev 2020-01-25 15:05:32 följande:

    Okej !

    Jag blir riktigt galen här hemma...efter jag använde tenutex så va allt bra. Kammade fint och INGET KOM ! Sen igår tänkte jag luskamma igen, vips så va det fullt med skinn flagor överallt sen kom en så jävla massa gula korn IGEN!! Jag känner hur ledsen min hårbotten är av alla medel och kam dragningar...skickar in en ungefär bild så ni alla kan se. Aldrig sett levande löss men ägg har man sett. Men vad fan är det frågan om, redan kl 23 igår kväll satt jag hårtrimmern på laddning ifall att jag rakar av skiten...jag fäller så mycket hår efter all användning av alla hemska lusprodukter...vad tusan är detta...hur kan de plötslig översvämma av dessa igen?mjäll? Svamp?


    Men de där ser alldeles för stora ut för att vara lusägg, lusägg är jättesmå. Det verkar vara obalans i din stackars hårbotten. Jag lider med dig, och tycker inte att du ska raka av ditt hår. Jag läste i boken "badskumt" att du kan packa in håret i olja, täcka med tex badmössa, och sova med det över natten (lössen kvävs) och sedan tvätta ur med vanligt shampo. Eller fortsätta att bara kamma. Men de ser för stora ut för att vara lusägg tycker jag.

    Hoppas det löser sig för dig
Svar på tråden ÄR DETTA LÖSS? IGEN?