• Anonym (B)

    Hur har ni råd med alla barn?

    Ni som har tre eller fler barn, hur har ni råd med det? Vad har ni för inkomster vs utgifter?

    Ni som har 1-2 barn, hade ni haft råd med fler? Vad har ni för inkomster vs utgifter?

  • Svar på tråden Hur har ni råd med alla barn?
  • Anonym (mamma)

    Har bara två barn men hade absolut haft råd med fler om vi velat ha. Så jäkla mycket behöver de inte kosta om man köper mycket begagnat, planerar maten, inte sätter dem på dyra fritidsaktiviteter och inte måste bo på ett ställe i landet där det kostar multum. 

    Jag pluggar sedan några år tillbaka och får ca 11,5 varje månad, maken får ut runt 30.  Vi sparar runt 25 000 varje månad. Har inte mycket utgifter, en bra matbudget och ett billigt boende (hus). Vi försakar ingenting och tycker att vi lever ganska lyxigt.

  • Anonym (Samhället betalar)

    Har inga barn och vet hur de med många barn får det att fungera, staten betalar.

    Var på två köpcentran idag och vet inte hur många invandrarfamiljer jag såg med många barn. De flesta av dessa saknar helt egna inkomster, det vågar jag lova.

    Finns även andra grupper som skaffar barn, på barn, på barn osv.
    En jag umgicks med på grundskolan har fem barn med fyra olika och det kommer bli fler.

  • nnnnnnnn

    Gjorde saker i "rätt ordning" dvs först utbildning och jobb, sen barn.
    Det underlättar enormt eftersom man då har en bra SGI att leva på när man är FL.
    Har valt att bo i en billigare del av Sverige, där man utan problem kunde köpa hus att flytta direkt in i (utan renoveringsbehov) för under miljonen.
    Lever sparsamt med tanke på ekonomi och miljö. Shoppar aldrig för nöjes skull eller har dyra hobbies som att inreda modernt eller syssla med dyra idrotter. Köper gärna second hand, särskilt när barnen var små. Lagar mat som är bra och billig, mycket rotsaker och linser/bönor.

  • Anonym (L)
    Anonym (Samhället betalar) skrev 2020-01-18 19:28:43 följande:

    Har inga barn och vet hur de med många barn får det att fungera, staten betalar.

    Var på två köpcentran idag och vet inte hur många invandrarfamiljer jag såg med många barn. De flesta av dessa saknar helt egna inkomster, det vågar jag lova.

    Finns även andra grupper som skaffar barn, på barn, på barn osv.

    En jag umgicks med på grundskolan har fem barn med fyra olika och det kommer bli fler.


    Och så finns det såna som vi som har utbildat och fått bra betala arbeten och aldrig någonsin fått något annat bidrag än barnbidraget. Vi finns också ;).
  • Anonym (Samhället betalar)
    Anonym (L) skrev 2020-01-18 19:37:48 följande:
    Och så finns det såna som vi som har utbildat och fått bra betala arbeten och aldrig någonsin fått något annat bidrag än barnbidraget. Vi finns också ;).
    Jag fokuserade på kostnadsfrågan då TS undrar hur ni har "råd" med alla barn.
    Tack och lov finns det vanligt folk med arbete som skaffar barn och som har råd med det.

    Tycker jag är bra.
  • Anonym (***)
    Anonym (Samhället betalar) skrev 2020-01-18 19:41:05 följande:
    Jag fokuserade på kostnadsfrågan då TS undrar hur ni har "råd" med alla barn.
    Tack och lov finns det vanligt folk med arbete som skaffar barn och som har råd med det.

    Tycker jag är bra.
    Kostnadsfrågan? Du poängterade att invandrare får bidrag. Stod inget i ditt inlägg om kostnader, utan bara om inkomster.
  • Anonym (L)
    Anonym (Samhället betalar) skrev 2020-01-18 19:41:05 följande:

    Jag fokuserade på kostnadsfrågan då TS undrar hur ni har "råd" med alla barn.

    Tack och lov finns det vanligt folk med arbete som skaffar barn och som har råd med det.

    Tycker jag är bra.


    Uppfattade det som att du hade fördomen att alla med många barn lever på bidrag.
  • Anonym (Inget konstigt)

    Vi jobbar både två, får in ca 50.000 efter skatt ihop

    Vi har tre barn, villa och bil och kan inte förstå att folk med våra inkomster kan ha något att klaga på. Vi lever gott och sparar ändå drygt 20.000 i månaden inga lån annat än bolånet och CSN

    Att skaffa barn i en stabil relation vid rätt tidpunkt är viktigt tycker jag och utbildning löner sig för de flesta.

  • lövet2

    Vi levde på en inkomst (medelinkomst). Billigt boende och så var jag mycket ekonomisk och höll nere omkostnaderna. Vi hade förstås barnbidrag men inget annat bidrag.

  • Anonym (Samhället betalar)
    Anonym (***) skrev 2020-01-18 19:49:15 följande:
    Kostnadsfrågan? Du poängterade att invandrare får bidrag. Stod inget i ditt inlägg om kostnader, utan bara om inkomster.
    Flerbarnsfamiljer med invandrarbakgrund och bidragsberoende är kraftigt överrepresenterade. Förstå mig rätt, att de som klarar av att ha många barn också skaffar det är positivt, oavsett härkomst.
    Anonym (L) skrev 2020-01-18 19:59:08 följande:
    Uppfattade det som att du hade fördomen att alla med många barn lever på bidrag.
    Nej, då var jag otydlig. Toppen om de med ekonomi och möjligheter skaffar många barn.

    Sedan tänker jag att man bör fundera på om man ska skaffa fler barn än vad ekonomin tillåter.

Svar på tråden Hur har ni råd med alla barn?