• Anonym (B.T)

    Ok att lärare basunerar ut provresultat inför klassen?

    Ja, är det det?

    Min son var hemma sjuk och en av hans klasskamrater skrev till honom och berättade att lärare berättat hans resultat/betyg på provet inför hela klassen när han inte var där. Han hade inte heller själv fått veta resultatet. Det var min sons och den här kompisens. Resten av klassen hade ännu inte gjort provet då de fått det uppskjutet innan jullovet.

    Vad tycker ni om det?

  • Svar på tråden Ok att lärare basunerar ut provresultat inför klassen?
  • Anonym (B.T)
    Alexi skrev 2020-01-19 20:02:35 följande:
    Du ska naturligtvis inte anmäla och hålla på. Du ska bete dig som en vuxen människa och prata med den det gäller, läraren. Lugnt fråga vad som hänt och hur och varför.
    Återigen, jag varken "går igång" eller håller på. Varför antar du det? Jag behöver heller inte en lektion i hur man uppför sig, men tack för omtanken.
  • Cheescake
    Alexi skrev 2020-01-19 20:02:35 följande:

    Du ska naturligtvis inte anmäla och hålla på. Du ska bete dig som en vuxen människa och prata med den det gäller, läraren. Lugnt fråga vad som hänt och hur och varför.


    Hennes barn har blivit utsatt för en kränkning av en vuxen lärare. Självklart ska hon anmäla det till rektorn.
  • Anonym (mimmi)
    Anonym (B.T) skrev 2020-01-19 20:06:06 följande:

    Återigen, jag varken "går igång" eller håller på. Varför antar du det? Jag behöver heller inte en lektion i hur man uppför sig, men tack för omtanken.


    Men det känns som om det går inflation med anmälningar. Man kan ju försöka lösa det på annat sätt först. Håller med om att ett vettigt första steg kan vara att kontakta läraren och få hens bild över vad som hänt och med motivering.
  • Vbewre

    "På min tid" brukade läraren högt och tydligt läsa upp namn och poäng på varje prov.

    Dessutom delade läraren alltid ut proven "i ordning" så att den elev med sämst resultat fick sitt prov först, sen näst sämst osv. Den bästa fick sitt prov sist.

    Var alltid samma kille som fick sitt prov först, han hade svårigheter av något slag, men det brydde man sig inte om "på den gamla goda tiden".

    I vissa ämnen var man ganska nervös, speciellt när man visste att det inte gått så bra.

    Syftet var väl att skrämma upp elever till att prestera bättre.

    Fungerade inte, speciellt inte på de som alltid fick proven först. De stämplades som, och införlivade även en identitet som, odugliga. Fel taktik att "sporra" ungdomar, fungerade inte alls.

  • Alexi
    Cheescake skrev 2020-01-19 20:07:43 följande:

    Hennes barn har blivit utsatt för en kränkning av en vuxen lärare. Självklart ska hon anmäla det till rektorn.


    Men hon måste ju ta reda på vad som hänt innan man pratar med rektorn! Det är ju helt absurt om man börjar med att anmäla innan man pratar med den det gäller!
  • Anonym (***)
    Anonym (B.T) skrev 2020-01-19 20:00:54 följande:
    Ja, jag är säker på att det är sant. Läraren sa tydligen lite senare att hen nog inte skulle ha sagt något.
    Du har alltså  kontaktat läraren och hen har sagt att det gick till så?

    Annsrs kan du ju inte veta. Så varför anmäla något som du inte ens vet stämmer?

    Snacka om att överreagera. Ta reda på sanningen först.
  • Anonym (B.T)
    Anonym (mimmi) skrev 2020-01-19 20:09:54 följande:
    Men det känns som om det går inflation med anmälningar. Man kan ju försöka lösa det på annat sätt först. Håller med om att ett vettigt första steg kan vara att kontakta läraren och få hens bild över vad som hänt och med motivering.
    Det håller jag med om, samtidigt så tycker jag nog att man inte ska låta bli att anmäla saker som bryter mot någon lag bara för att det är vanligt med okynnesanmälningar. Särskilt när det handlar om sekretessbrott, vilket det skulle kunna röra sig om här. Nu är ju inte det vad som är viktigt här utan att min son tycker att det känns mycket olustigt att ha blivit utpekad eller vad man ska kalla det för.
  • Cheescake
    Alexi skrev 2020-01-19 20:15:22 följande:

    Men hon måste ju ta reda på vad som hänt innan man pratar med rektorn! Det är ju helt absurt om man börjar med att anmäla innan man pratar med den det gäller!


    Det är inte ts ansvar att utreda exakt vad som har hänt, det är rektorns ansvar.
  • Anonym (B.T)
    Alexi skrev 2020-01-19 20:15:22 följande:
    Men hon måste ju ta reda på vad som hänt innan man pratar med rektorn! Det är ju helt absurt om man börjar med att anmäla innan man pratar med den det gäller!
    Igen antar du saker...Jag vet att det är sant och att det har hänt, du får helt enkelt utgå ifrån det. Jag har heller inte sagt att jag ska anmäla. 
    Anonym (***) skrev 2020-01-19 20:17:55 följande:
    Du har alltså  kontaktat läraren och hen har sagt att det gick till så?

    Annsrs kan du ju inte veta. Så varför anmäla något som du inte ens vet stämmer?

    Snacka om att överreagera. Ta reda på sanningen först.
    Du behöver heller inte ifrågasätta, jag vet vad som har hänt och sagts och det är vad du får utgå ifrån. Jag har inte överreagerat på något sätt.


  • Anonym (Lärare)
    Anonym (B.T) skrev 2020-01-19 19:59:48 följande:
    Nej, något direkt syfte verkar inte ha funnits.
    Anonym (Lärare) skrev 2020-01-19 19:54:51 följande:

    Ärligt talat skulle jag nog anse det som kränkande och jag har aldrig ens tänkt tanken på att göra det, men instinkten säger att det bryter mot sekretessen. Vissa saker är allmänna handlingar men studieresultat ska vara sekretessbelagda tills betyget satts, vilket då blir en allmän handling.


    Ja, min son känner sig mycket kränkt faktiskt. Jag tänkte också på det rent juridiska men hur som helst så måste det väl vara högst olämpligt?

    Jag funderar på om jag ska kontakta lärare eller rektorn eller rent av göra någon form av anmälan, vad skulle du gjort?
    Jag skulle till att börja med ifrågasatt lärarens agerande och oavsett svar hade jag nog faktiskt tagit på kärringkepsen och informerat rektor om ett så olämpligt beteende.
  • Bobo
    Anonym (Lärare) skrev 2020-01-19 19:54:51 följande:

    Ärligt talat skulle jag nog anse det som kränkande och jag har aldrig ens tänkt tanken på att göra det, men instinkten säger att det bryter mot sekretessen. Vissa saker är allmänna handlingar men studieresultat ska vara sekretessbelagda tills betyget satts, vilket då blir en allmän handling.


    Njae, det är väl endast nationella prov som är sekretrssbelagda? Har svårt att se att man kan klassa andra läxförhör/ prov som sekretessbelagda.

    Väldigt oproffsigt av läraren och inte ett ?vanligt? beteende hoslärare, skulle jag säga. Om jag hade varit TS så hade jag först hört av mig till läraren, via mail, för att få reda på vad som hänt och varför. Beroende på svaret hade jag sedan kontaktat rektorn. Om läraren har en rimlig förklaring eller är vädigt ångerfull skulle jag inte dra det vidare. Då känns det som att hen har insett sitt misstag och inte kommer göra om det. Skulle personen istället vifta bort fet hade jag inte tvekat att upplysa hennes chef.
    Jag tänker att alla kan få hjärnsläpp och göra fel ibland men om man står för det och ber om ursäkt så tycker jag wtt man kan få en ?andra chans?.
  • Anonym (Glidare)
    Anonym (en lärare till) skrev 2020-01-19 20:02:37 följande:

    Nej, så brukar vi lärare inte göra. Om det stämmer så låter det väldigt ogenomtänkt. 

    Kränkt däremot, kanske är ett starkt ord (tycker det används lite väl ofta nuförtiden). Men absolut, det finns ingen anledning att tala om andras resultat. 

    Tycker du ska skriva ett mail till läraren ifråga om detta, med synlig kopia till rektorn.


    Lite Ot, men gud vad skönt med en till, dessutom högt utbildad som tycker ordet "kränkt" börjar bli urvattnat.
  • Anonym (Lärare)
    Bobo skrev 2020-01-19 21:58:51 följande:
    Njae, det är väl endast nationella prov som är sekretrssbelagda? Har svårt att se att man kan klassa andra läxförhör/ prov som sekretessbelagda.
    Det som inte är allmän handling är mer eller mindre sekretessbelagt (svag/stark sekretess). Ett provresultat är inte en allmän handling.

    Nationella provresultat kan man få statistik om men inte enskild individs resultat.

    https://lawline.se/answers/fraga-om-mojlighet-att-ta-del-av-provsvar
  • Anonym (Klumpigt)

    Onödigt när set definitivt, antar att betyget inte var så bra eftersom han blev så himla kränkt.

    Jag är strax över 30 och franska läraren skrev alltid upp på tavlan vilka som skulle göra omprov t.ex. lite pinsamt var det ju men inte hela världen.

    Säg till läraren att du och din son inte uppskattar att hela klassen fick veta hans resultat och du vill inte höra att det händer fler gånger.... sen är det faktiskt avklarat med den saken

  • sextiotalist
    Vbewre skrev 2020-01-19 20:12:05 följande:

    "På min tid" brukade läraren högt och tydligt läsa upp namn och poäng på varje prov.

    Dessutom delade läraren alltid ut proven "i ordning" så att den elev med sämst resultat fick sitt prov först, sen näst sämst osv. Den bästa fick sitt prov sist.

    Var alltid samma kille som fick sitt prov först, han hade svårigheter av något slag, men det brydde man sig inte om "på den gamla goda tiden".

    I vissa ämnen var man ganska nervös, speciellt när man visste att det inte gått så bra.

    Syftet var väl att skrämma upp elever till att prestera bättre.

    Fungerade inte, speciellt inte på de som alltid fick proven först. De stämplades som, och införlivade även en identitet som, odugliga. Fel taktik att "sporra" ungdomar, fungerade inte alls.


    Har jag aldrig varit med om. Så det var i din skola inte generellt under din tid
  • Poppy75

    Jag hade en lärare när jag gick i mellanstadiet som sa åt alla att stå upp när han delade ut rättade prov. De med alla rätt fick sätta sig först och därefter i turordning efter hur många fel man hade. De med flest fel fick stå kvar längst och skämmas. Han brukade dra ut på det på slutet så de sista fick stå extra länge.

    Det var på 80-talet men han var iofs inte utbildad lärare.

Svar på tråden Ok att lärare basunerar ut provresultat inför klassen?