Inlägg från: Anonym (Flickvän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flickvän)

    Är negativ partner något man kan leva med?

    Jag har träffat en kille med utländskt ursprung rätt länge nu. Han vill låta mig träffa sina föräldrar vilket i hans kultur är ungefär samma som en förlovning och pratar om giftemål och barn. Jag är jättekär och allt känns bra utom en sak. Han är ofta negativ. Jag är själv en väldigt positiv person och det är kanske bra för att väga upp men ibland blir jag less som tex om vi går ut på romantisk restaurangmiddag och han klagar på maten.

    Är det något man kan leva med? Är det något som kan ändras? Han är fortf ung, 25 år och jag är 31.

    Blir det bättre eller värre med åldern?

  • Svar på tråden Är negativ partner något man kan leva med?
  • Anonym (Flickvän)
    Anonym (Negativ) skrev 2020-01-21 17:25:14 följande:

    Jag är som din kille (Fast i Svenssonversion i medelåldern). Negativiteten/bitterheten har blivit värre med åren, och det är nog något varenda exflickvän/exsambo/exfru stört sig på. Jag stör mig på det med förvisso.

    Men var rätt bitter och negativ redan när jag var 25 är värre idag, men det kommer smygande och blir lite värre för varje år som går.


    Har du haft positiva ex eller negativa? Vilka har hanterat det bäst och hur har de gjort? Har du barn?
  • Anonym (Flickvän)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-01-21 17:25:53 följande:

    Nej, såvida du inte pratar med honom om det, att det sprider en negativ stämning i hemmet som får dig att må dåligt osv. Skärper han sig inte då inom en viss period så lär han inte göra det sedan heller.

    Man kan säga att ens personlighet förstärks med åldern, hjärnan blir mer och mer rigid så de mönster man har blir mer tydliga, såvida man inte aktivt motarbetar dessa.


    Först så oroade det mig eftersom han inte var så de första månaderna när vi dejtade och jag var rädd att han var less på mig eller så men har förstått nu att det nog är så han är när han inte är nyförälskad...

    Jag har sagt att det är lite väl och han säger att han ska försöka ändra det. Om jag påpekar det så blir han inte sur utan kan se det humoristiska i det. Jag kan ofta få honom på bra humör igen om jag satsar lite på det men blir det jobbigt i längden...? Typ genom att skoja om att tänk om jag vore lika negativ.

    Han är samtidigt bra och stöttande om jag mår dåligt över något och har många bra egenskaper. Men detta... minns att första gången jag träffade hans kompisar sa de att det var bra att jag var så positiv. För att kompensera för honom då.
  • Anonym (Flickvän)
    Anonym (Travolta) skrev 2020-01-21 17:38:03 följande:

    Det svårt att ändra på hur en människa är. För att inte säga omöjligt.

    Tänk dig dessutom för innan du ger dig in i en främmande kultur. Det kanske inte blir som du tänkt.


    Jag har förstått det som att hans mamma är lite likadan på hur han beskriver henne och han tycker det är en jobbig egenskap hos henne. Han har flera systrar som jag träffat och de verkar inte vara så, inte hans kompisar från hans kultur heller. Så det är ingen kulturell grej liksom.
Svar på tråden Är negativ partner något man kan leva med?