• AnonymE25

    Förhandla om lönerevision?

    Hej!

    Där jag jobbar har vi lönerevision i april varje år. Ökningen brukar vara ca 2% vilket i mitt fall skulle vara ca 750 kr.

    Jag har nu en annan tjänst på samma företag på g, som jag ska börja på i maj. När chefen återkom om vilken lön han kunde erbjuda var det 1500 och jag skulle inte ingå i årets revision.... Det skulle, med enkel huvudräkning betyda att han erbjuder mig 750 för att byta tjänst.

    Jag förstår inte vad de har med varandra att göra. Lönerevisonen tycker jag går ut på att belöna det jag gjort tidigare år, vilket tillhör min gamla tjänst- hur kan han alls förhandla med revisionen?

    Jag svarade att jag vill ingå i 2020s lönerevision och frågade vad han isåfall kommer att vara tillägget.

    Han säger dessutom att detta tillägg skulle bli reducerat för att jag dels redan "ligger så bra till lönemässigt för min erfarenhet" - superdåligt argument eftersom jag troligen gjort ett bra jobb för att förtjäna det, och det inte har med saken att göra! Och dels säger han att den reduceras för att jag inte jobbat 3 år än, men det finns ingenstans en specifik summa för detta tillägg om man jobbat 3 år, och min kompis som jobbat två år innan hon bytte fick 1000...

    Jag är så paff att jag knappt kan tänka. Det är ju inte varje dag man byter tjänst och man får alltid höra att det är bästa sättet att gå upp i lön.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Förhandla om lönerevision?
  • LaserFrida

    Alltså svårt att avgöra när vi inte vilken typ av tjänst du går från och vilken du går till, hur löneläget ser ut för de respektive befattningarna, hur lönestruktuten ser ut i din nya grupp mm. Men en ny lön kan ju inte chefen sätta utifrån dina tidigare prestationer eftersom hen inte har sett dem, utan det är ju din nuvarande chef som kan göra den bedömningen. Och blir nån anställd efter årsskiftet (Och lönerevision ligger på våren) så är det vanligt att man lönesätts på det året eftersom man som chef ska ha möjligher att utvärdera din prestation under året. Lönesätts du på 2019 års lön så kommer chefen endast ha några få månader (om du börjar imorgon) på sig att utvärdera din prestation = en mycket svag löneökning i årets revision. Det är ju inte heller rättvist mot dig för som nyanställd så har man ju alltid en period i början där man inte toppresterar

    Jag jobbar med Hr och vi har hos oss en tydlig struktur och policy för hur cheferna ska tänka kring lönesättning, och en av våra största förmaningar att vi inte ska konkurrera internt med lön om det är samma/liknande typ av befattning, ni kanske har något liknande hos er? Det är också viktigt att de tar ansvar för sin lönestruktur och inte lägger nyanställda för högt/lågt i relation till resten av gruppen då det bara kommer att bita dem i rumpan framöver, särskilt om det är offentlig sektor med offentliga löner. Du kan ju alltid prova att förhandla, men till syvende och sist är det ju chefen som beslutar vilken lön hen vill erbjuda och för dig att avgöra vad som är det minsta du kan acceptera. Du kan ju också kolla med facket, om du är medlem, kring hur löneläget i gruppen ser ut för att se om erbjudandet är rimligt eller inte. Jag tror du behöver byta företag eller kliva upp i organisationen för att få en riktigt hög löneökning.

  • honutannick

    På mina tidigare arbetsplats förstod jag det som att de hade en viss procent att fördela och valde att ge alla samma procent, svårt att förklara men om de ville kunde de ge en person 8 och en 2. Sen så är det inflationen som gör att alla går upp nån procent, förstod inte riktigt men hur som helst så fick jag ny tjänst och löneförhöjning i samband med detta och skulle alltså inte ingå i lönerevisionen, men eftersom man automatiskt går upp så gick jag från 32000 och skulle ha en ökning på 3000 men fick totalt 35670.... den här röran hjälper säkert inte dig alls men är du säker på att du inte missförstått? Annars tycker jag du ska kolla med facket

  • Anotherone

    Låter som en riktigt dålig deal och du har rätt, ny tjänst och därmed ny lön är en annan sak än den årliga löneöversynen. Sen stämmer det att det är ett av få sätt att höja sin lön, att byta tjänst. Men ofta lönar det sig ännu mer om man byter arbetsgivare helt.

  • Jamesdio

    Hos oss är det svårt att få upp lönen om man byter tjänst inom organisationen. Det är endast om man byter till betydligt mer avancerade arbetsuppgifter eller större ansvar som man kan få ett lönelyft. Tex om man går från vanlig medarbetare till tjänst med personalansvar, eller om man går till någon senior utvecklartjänst.

    Så om du hade stannat skulle du få 750 inom revisionen och om du byter får du 1500? På vilket sätt ändras innehållet i tjänsten? 

  • Kjell2
    AnonymE25 skrev 2020-01-21 18:10:33 följande:

    Hej!

    Där jag jobbar har vi lönerevision i april varje år. Ökningen brukar vara ca 2% vilket i mitt fall skulle vara ca 750 kr.

    Jag har nu en annan tjänst på samma företag på g, som jag ska börja på i maj. När chefen återkom om vilken lön han kunde erbjuda var det 1500 och jag skulle inte ingå i årets revision.... Det skulle, med enkel huvudräkning betyda att han erbjuder mig 750 för att byta tjänst.

    Jag förstår inte vad de har med varandra att göra. Lönerevisonen tycker jag går ut på att belöna det jag gjort tidigare år, vilket tillhör min gamla tjänst- hur kan han alls förhandla med revisionen?

    Jag svarade att jag vill ingå i 2020s lönerevision och frågade vad han isåfall kommer att vara tillägget.

    Han säger dessutom att detta tillägg skulle bli reducerat för att jag dels redan "ligger så bra till lönemässigt för min erfarenhet" - superdåligt argument eftersom jag troligen gjort ett bra jobb för att förtjäna det, och det inte har med saken att göra! Och dels säger han att den reduceras för att jag inte jobbat 3 år än, men det finns ingenstans en specifik summa för detta tillägg om man jobbat 3 år, och min kompis som jobbat två år innan hon bytte fick 1000...

    Jag är så paff att jag knappt kan tänka. Det är ju inte varje dag man byter tjänst och man får alltid höra att det är bästa sättet att gå upp i lön.

    Hjälp!


    Du har alltid möjligheten att syna nya chefen genom att tacka nej och stanna på gamla jobbet.


Svar på tråden Förhandla om lönerevision?