• Thu 23 Jan 2020 11:28
    692 visningar
    12 svar
    12
    692

    Sortera tvätt

    Har problem med hur jag bör sortera tvätten, ska man tvätta allting utifrån material, färg och hur smutsigt det är så blir det ju jättemånga halvfulla maskiner. Främst tycker jag det är svårt med materialen, tvättar nästan alla mina tröjor på samma program i 40 grader för att få så full maskin som möjligt, även fast det är blandade material. Bara riktigt ömtåliga tvättar jag ensamma, tex siden och yllle. När jag tvättar badlakan, sängkläder och underkläder tex så brukar jag slänga in sovtshirtar och pyjamasbyxor och andra svettiga kläder på 60 grader bomull med även fast det kan vara syntetblandade material. Hade jag tvättat det separat hade det inte heller fyllt en hel maskin och jag hade haft högvis med tvätt och jag vill helst tvätta det högt då jag svettas om nätterna. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Sortera tvätt
  • Thu 23 Jan 2020 12:22
    #1

    Sortera efter plaggets tvättmärkning. Det gör jag och två fullpackade Ikea-kassar blir oftast inte mer än två maskiner tvätt. En 40 och en 60.

    Ibland kan det bli tre maskiner om jag måste tvätta något separat som tex ömtåliga gardiner/dukar, vita lakan eller måste tvätta dunjackan.

  • Thu 23 Jan 2020 15:41
    #2

    Det blir samma här, halvfulla maskiner, men hellre det än att tvätta sönder nåt.

  • Thu 23 Jan 2020 15:52
    #3

    Sorterar ljust/mörkt och 40/60. Fylls inte maskinen körs handdukar etc på 40 istället.

    Varför skulle man sortera efter material? Undantaget typ ylle men antingen får allt gå i fintvättmedel eller så handtvättar jag ullplaggen.

  • Thu 23 Jan 2020 16:11
    #4
    Jemp skrev 2020-01-23 15:52:47 följande:
    Sorterar ljust/mörkt och 40/60. Fylls inte maskinen körs handdukar etc på 40 istället.
    Varför skulle man sortera efter material? Undantaget typ ylle men antingen får allt gå i fintvättmedel eller så handtvättar jag ullplaggen.
    Kör du handdukar på 40 grader? Usch.... vet du att dom behöver minst 60 grader för att bli rena?
  • Thu 23 Jan 2020 16:18
    #5

    Lite ömtåligare toppar går i 30, fyller på med andra kläder för att fylla den. 40 är aldrig några problem att fylla med två barn... Tvättar påslakan och handdukar i 60 och underlakan i 90. Sorterar inte på färg om jag inte har något nytt plagg i nån knallig färg.

  • Thu 23 Jan 2020 17:19
    #6

    Ljus/vit  60 grader (lakan,handdukar m.m)
    Ljus/vit  40 (alla sorters kläder)
    Kulör  60 (lakan, handdukar, underkläder)
    Blandade färger  40 (alla sorters kläder)
    Svart  40 (allt möjligt)

    Sen tillkommer lite specialtvättar ibland som täcken, makens jobbkläder, finare filtar, men det är inte ofta.

  • Thu 23 Jan 2020 17:24
    #7

    Tvätta nya kläder för sig en gång, dom kan färga av sig som bara den om dom aldrig tvättats förut.
    Jag förstörde en hel maskin en gång.

    Tvätta aldrig fullproppad maskin, då blir det aldrig riktigt rent.

  • Thu 23 Jan 2020 17:50
    #8

    Jag blandar olika material i samma maskin bara allt tål samma gradantal. Ibland åker tröjor och annat som jag bara använt nån dag i 30grader fast plaggen tål 40 grader för att fylla maskinen.

  • Thu 23 Jan 2020 18:05
    #9

    Till att börja med tvättar jag det som går att tvätta på 60 % just på 60 grader.

    Allt annat tvättar jag på 40 grader och sorterar då i tre grupper: Svart/blått/mörkt, rött och vitt. Visst, ibland tar det lite längre tid tills jag har tillräckligt för vitt eller rött, men om man har tillräckligt med kläder så kan det vänta lite. 

  • Thu 23 Jan 2020 18:06
    #10

    menade förstås 60 grader, inte %,

  • Thu 23 Jan 2020 20:04
    #11

    Jag sorterar i ljust/mörkt och 40°/60°. Sen tar jag specialarna för sig, typ ull, siden, illröda grejer osv men det är ju inte varje gång. Har massvis trosor och strumpor så jag kan lugnt vänta tills det blivit en rejäl hög att tvätta.

  • Thu 23 Jan 2020 21:16
    #12
    AndreaBD skrev 2020-01-23 18:05:27 följande:

    Till att börja med tvättar jag det som går att tvätta på 60 % just på 60 grader.

    Allt annat tvättar jag på 40 grader och sorterar då i tre grupper: Svart/blått/mörkt, rött och vitt. Visst, ibland tar det lite längre tid tills jag har tillräckligt för vitt eller rött, men om man har tillräckligt med kläder så kan det vänta lite. 


    Precis min metodik. Och det röda kan helt klart ta lite tid att samla ihop till en maskin
Svar på tråden Sortera tvätt