• Majja86

    Inkludera barnen och erkänna

    Hej!

    Har en fråga till alla er som lever eller är tillsammans med någon annan än barnets förälder!

    Har sedan 1 år och 6 månader varit tillsammans med en kille som har 2 barn, med olika mammor! I början så hette de ?Jag vill va säker på oss innan jag blandar in barnen och de utvecklar förtroende för någon de kanske inte håller med? visst de köper jag!

    2019 i april flyttade vi ihop, i hela 4 månader innan han kasta ut mig, och tog en paus... Sedan efter ett par dagar ifrån varandra så kom han på att jo han ville ju va tillsammans med mig! Nu 5 månader senare så är vi tillsammans men att inkludera barnen igen eller ens erkänna att han är i ett förhållande är omöjligt!!! Nu ?vill han va säker på att vi aldrig kommer bråka, att vi verkligen håller i framtiden? och jag börjar tröttna nu!!

    Vi har de jättebra under veckorna, sover tillsammans varje natt, och umgås helgerna han är barnledig, men så kommer barnhelgen ytterligare en vecka går och psyket tar mer stryk...

    Är detta normalt? Hur lång tid kan han begära? Hur länge ska man stå ut? Och hur går man vidare från detta helt absurda förhållande enligt mig?

  • Svar på tråden Inkludera barnen och erkänna
  • Majja86
    Anonym (Sebben) skrev 2020-01-29 12:21:35 följande:
    Bra sagt! Det låter ju som om han är klämd och manipulerad av sitt ena ex som vill hålla dig utanför och osynlig. Att hantera bittra ex är svårt, hon ljuger nog, hotar och trixar för att han inte ska få ha någon ny i sitt liv. Oerhört fult och elakt av henne att fortsätta styra och förstöra sina barns liv, sin exmakes och även ditt liv genom den sortens beteende.

    Jag och min sambo är tajta när det gäller att hantera ex. Vi håller ihop, är vänliga men distanserade. Barnen har rätt att älska alla sina föräldrar, men ingen biologisk eller bonus i familjen ska mobbas ut.

    Din kärleks ex håller alltså på allt hon kan för att förstöra din relation? Ska hon nästla sig tillbaka och ta din plats? Kan det vara så illa?

    Det där med hushållsarbetet tror jag inte håller som hållhake. Det var evigheter sedna vi killar inte klarade sådant själv. Bra karl reder sig själv. Det man vill ha i sin realtion är ju närhet, glädje, trygghet...
    Om exet vill nästla sig tillbaka eller inte är nog en fråga jag aldrig kommer få svar på!

    Har dock funderar på de många gånger!

    Är dock inte de minsta svartsjuk på henne i sig, utan har mer misstycke i att hon anser sig ha rätten att bestämma vem som är god nog åt sitt ex som hon lämnade för att han inte gjorde som hon tycker/tänker osv!

    Och så fort äldsta sonen frågade ?kan jag säga att du är min extra mamma? så började allt gå åt helvete, så jag misstänker att hennes son berättat vad sin bror sagt och vad han ser mig som, hon känner sig där hotad för att hon byts ut från den Rollen och är ?bara? Mamma till äldsta pojkens lillebror! De var efter de som hon börja kräva skilda sovrum, att inga husdjur skulle skaffas, att jag inte får tvätta hennes sons kläder osv osv! Och att pappan måste gå ut med barnen minst 3 timmar om dagen för aktivering, de skulle tvingas ner och bada, hon kunde ringa 8 gånger om dagen för att säga samma sak!

    Sådant man stör sig på i längden eftersom ingen av oss frågat om råd!!

    Vi klarar av livet själv och behöver ingen som berättar att utomhusaktiviteter är gynnsamma för alla oavsett ålder, vi vet att djur innebär ansvar, vi vet allt!!!
  • Majja86
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-29 12:43:20 följande:

    Saken är ju den att om vi nu tänker oss att han inser att det varit orätt att hålla dig hemlig, och inser att du har fått bära mycket frustration p g a hans yngsta sons mammas beteende mot dig, om vi tänker oss att ni kommer fram till att ni vill fortsätta ihop, så är det ändå inte rätt att du tar hushållssysslorna i den omfattning som det låter att du har gjort. Det är fint att du tänker att det är gjort av kärlek men av samma kärlek bör du låta honom får göra det för dig också. Precis som Ess och Sebben är inne på så klarar en man av att göra de här sakerna själv. Det är han som har barn sen tidigare, han klarade av att vara pappa till sina barn även innan du fanns i hans liv och det är inte något att sträva efter att vara saknad när hemmet blir stökigt och maten inte vandrar in i skåpen av sig självt längre. 

    Det är jättebra att du har tagit det här steget nu men gå inte tillbaka till att ta hand om allt på det sättet sedan, OM du väljer att fortsätta med honom. Det är hans ansvar som förälder att se till hemmet och barnen. Ta inte det ansvaret ifrån honom. Gör din del men inte mer än så. Det tjänar ingen på.


    Absolut, jag håller med dig där om att sysslorna inte är en enda människas jobb, men under tiden ja varit arbetssökande och sprungit runt som vikarie så har ju jag haft den tiden att slå död på! Hellre göra något nyttigt än att bara sitta!

    Men nu när vi bor på skilda håll, även om jag är hos han dagligen så tänker jag inte sköta om hans hem längre! Varför ska han ta åt sig äran för något han inte gjort!

    Allt är ju ganska enkelt, gå vidare i förhållandet vi haft dessa månader och våga satsa, går de sen åt helvete så gör de!

    ?Han vill inte göra äldsta sonen ledsen om de inte håller? men ska vi då ha de såhär resten av livet då? Ingen säger att vi håller om 5 veckor, om 5 månader eller 5 år, men ska man tänka så kan man leva ensam för alltid isf! Man kan inte gå att tänka på ?tänk om de inte funkar? för de förstör allt!

    Man tar dagen som den kommer, man vet aldrig vad länge man lever heller!!
  • Anonym (Sebben)
    Majja86 skrev 2020-01-29 15:19:41 följande:
    Om exet vill nästla sig tillbaka eller inte är nog en fråga jag aldrig kommer få svar på!

    Har dock funderar på de många gånger!

    Är dock inte de minsta svartsjuk på henne i sig, utan har mer misstycke i att hon anser sig ha rätten att bestämma vem som är god nog åt sitt ex som hon lämnade för att han inte gjorde som hon tycker/tänker osv!

    Och så fort äldsta sonen frågade ?kan jag säga att du är min extra mamma? så började allt gå åt helvete, så jag misstänker att hennes son berättat vad sin bror sagt och vad han ser mig som, hon känner sig där hotad för att hon byts ut från den Rollen och är ?bara? Mamma till äldsta pojkens lillebror! De var efter de som hon börja kräva skilda sovrum, att inga husdjur skulle skaffas, att jag inte får tvätta hennes sons kläder osv osv! Och att pappan måste gå ut med barnen minst 3 timmar om dagen för aktivering, de skulle tvingas ner och bada, hon kunde ringa 8 gånger om dagen för att säga samma sak!

    Sådant man stör sig på i längden eftersom ingen av oss frågat om råd!!

    Vi klarar av livet själv och behöver ingen som berättar att utomhusaktiviteter är gynnsamma för alla oavsett ålder, vi vet att djur innebär ansvar, vi vet allt!!!
    Oj! Varningslampor i massor! Du är helt klart utsatt för en sorts omfattande mobbning. Exet tar all sin kraft och med hot, tjat och list gör hon precis allt för att du ska puttas bort från familjen. Och hon har ju så gott som lyckats. Det är en sorts psykisk misshandel av dig som exet sysslar med och hon använder din kärlek och hans barn som vapen, allt i syfte at thelt eliminera dig ur deras liv.

    Det här är välkänt i andra länder, men jag hittar inget på svenska om det. Läs på och visa din kärlek. Ni kan bara klara den här sortens psykiska terror om ni står enade. Det är inte ett friskt beteende från exet och det verkar vara vanligare och vanligare med elka ex som inte kan släppa och gå vidare efter separationer.

    https://www.thedivorcemagazine.co.uk/step-parent-alienation/
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-29 15:23:53 följande:

    Absolut, jag håller med dig där om att sysslorna inte är en enda människas jobb, men under tiden ja varit arbetssökande och sprungit runt som vikarie så har ju jag haft den tiden att slå död på! Hellre göra något nyttigt än att bara sitta!

    Men nu när vi bor på skilda håll, även om jag är hos han dagligen så tänker jag inte sköta om hans hem längre! Varför ska han ta åt sig äran för något han inte gjort!

    Allt är ju ganska enkelt, gå vidare i förhållandet vi haft dessa månader och våga satsa, går de sen åt helvete så gör de!

    ?Han vill inte göra äldsta sonen ledsen om de inte håller? men ska vi då ha de såhär resten av livet då? Ingen säger att vi håller om 5 veckor, om 5 månader eller 5 år, men ska man tänka så kan man leva ensam för alltid isf! Man kan inte gå att tänka på ?tänk om de inte funkar? för de förstör allt!

    Man tar dagen som den kommer, man vet aldrig vad länge man lever heller!!


    Okej, jag förstår. Är man arbetslös har man ett annat läge men det är bra att du låter bli nu då.

    Nej, man kan inte gå och oroa sig i all evighet för om det inte funkar, men framförallt funkar inte detta för dig längre. Det är ju det som är att vara i en relation som funkar, att båda har gränser som fungerar. Nu har du satt din gräns.

    Det här med yngsta sonens mamma, att vara frånskild och inte bo med sitt barn hela tiden, att ha ett barn som lever med någon man inte känner, det är nog svårare än man kan tänka sig. Irrationellt beteende kanske, men mänskligt. Behöver inte alls handla om vad du och mannen har utan jag skulle tippa på att hon inte vill ha en "extramamma" till sin son. Där känner hon kanske ett hot ifrån dig, att du vill gå in på hennes område?
  • Majja86
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-29 15:45:57 följande:

    Okej, jag förstår. Är man arbetslös har man ett annat läge men det är bra att du låter bli nu då.

    Nej, man kan inte gå och oroa sig i all evighet för om det inte funkar, men framförallt funkar inte detta för dig längre. Det är ju det som är att vara i en relation som funkar, att båda har gränser som fungerar. Nu har du satt din gräns.

    Det här med yngsta sonens mamma, att vara frånskild och inte bo med sitt barn hela tiden, att ha ett barn som lever med någon man inte känner, det är nog svårare än man kan tänka sig. Irrationellt beteende kanske, men mänskligt. Behöver inte alls handla om vad du och mannen har utan jag skulle tippa på att hon inte vill ha en "extramamma" till sin son. Där känner hon kanske ett hot ifrån dig, att du vill gå in på hennes område?


    De är inte skilda, de va inte ens förlovade och det har varit slut i snart 4 år mellan dem!
  • Anonym (Lull)

    Det låter ju hemskt påfrestande att leva med yngsta sonens mammas beteende. Även om det nog kan vara svårt att se sitt barn ty sig till en ny partner så måste hon lära sig att hantera det. Det hon håller på med är verkligen inte okej, och det drabbar ju barnen också. Vad har din kille sagt till henne? Eller hur hanterar ni det när hon ringer flera gånger om dagen? :/

  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-29 17:22:24 följande:
    De är inte skilda, de va inte ens förlovade och det har varit slut i snart 4 år mellan dem!
    Okej, då har jag missat detaljerna men jag tycker inte heller att det är väsentligt om de har haft sin relation på papper eller inte, eller hur många år som har gått sen det tog slut. Det jag pratar om är att som mamma, att lämna sitt barn till pappan och veta att det barnet träffar någon som du inte känner, och om hon känner hotet av att du vill träda in på hennes område? Jag pratar alltså inte om mannen, jag pratar om barnet. Hennes område som mamma. 
  • Majja86
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-29 18:31:11 följande:

    Okej, då har jag missat detaljerna men jag tycker inte heller att det är väsentligt om de har haft sin relation på papper eller inte, eller hur många år som har gått sen det tog slut. Det jag pratar om är att som mamma, att lämna sitt barn till pappan och veta att det barnet träffar någon som du inte känner, och om hon känner hotet av att du vill träda in på hennes område? Jag pratar alltså inte om mannen, jag pratar om barnet. Hennes område som mamma. 


    Förstår absolut ditt synsätt ?att veta att någon annan har en kvinnlig roll för mig barn hos sin pappa? MEN hon vägrar att träffa mig, hon lämnar inte ens sin son till pappan om jag är med, hon ringer efter min kille trots att avståndet är kanske 30 m!

    Hon vänder utomhus, hon har inte hälsat ens på håll!

    Äldsta sonens mamma har kontakt med mig dagligen mer eller mindre än idag! Hon skickar filmklipp och bilder på äldsta pojken och berättar när nått händer i hans liv!
  • Anonym (Brigit)
    Majja86 skrev 2020-01-29 19:08:56 följande:

    Förstår absolut ditt synsätt ?att veta att någon annan har en kvinnlig roll för mig barn hos sin pappa? MEN hon vägrar att träffa mig, hon lämnar inte ens sin son till pappan om jag är med, hon ringer efter min kille trots att avståndet är kanske 30 m!

    Hon vänder utomhus, hon har inte hälsat ens på håll!

    Äldsta sonens mamma har kontakt med mig dagligen mer eller mindre än idag! Hon skickar filmklipp och bilder på äldsta pojken och berättar när nått händer i hans liv!


    Jag förstår att hennes beteende är irrationellt men det betyder att den äldste sonens mamma känner sig trygg medan den yngste sonens mamma inte gör det. Vad det beror på är svårt att säga men jag tror inte att man kan forcera henne att känna sig trygg. Däremot har ju även du gränser så att din man, om ni fortsätter, inte tillåter skitsnack men samtidigt, hon vill inte ha med dig att göra och det har ju hon på något sätt rätt att känna.

    Men du får väl ta en sak i taget. Om mannen ändå inte ingår i din framtid så gör inte hon heller det.
  • Majja86
    Anonym (Brigit) skrev 2020-01-29 19:34:14 följande:

    Jag förstår att hennes beteende är irrationellt men det betyder att den äldste sonens mamma känner sig trygg medan den yngste sonens mamma inte gör det. Vad det beror på är svårt att säga men jag tror inte att man kan forcera henne att känna sig trygg. Däremot har ju även du gränser så att din man, om ni fortsätter, inte tillåter skitsnack men samtidigt, hon vill inte ha med dig att göra och det har ju hon på något sätt rätt att känna.

    Men du får väl ta en sak i taget. Om mannen ändå inte ingår i din framtid så gör inte hon heller det.


    Jag hoppas ju att mannen ska va min framtid! Därav tråden!! Få perspektiv på alla olika sätt, inte bara sitt egna inrutade mönster!

    Men bara för att man har barn ihop så innebär inte de att man har rätt att styra någon människas liv, de har man inte annars heller!

    Hon hade sambo själv under 2 år med sin pojk.. Så hon har ju gått vidare själv även om hon nu är singel för att han inte heller passade hennes normer och värderingar!
Svar på tråden Inkludera barnen och erkänna