Inlägg från: bananen86 |Visa alla inlägg
  • bananen86

    Fler som har höga krav på sig själv som förälder

    Känner att jag vill/behöver hitta fler som känner igen sig i mina tankar, för det måste ju finnas?!

    Har en bebis på snart ett halvår som har varit/är en oerhört snäll och go bebis. Allt har gått så bra och jag har varit/är lycklig osv men jag har så himla höga krav på mig själv som resulterar att jag blir lite nere ibland. Kanske har att göra med att jag (såklart och som väntat) sover sämre än innan som småbarnsförälder. Dock sover hon oftast bra på nätterna men det blir ju ändå mycket mindre sömn än innan. Vilket resulterar i att en blir "ur gängorna" då och då... Om bebis är gnällig/skrikig/ och övertrött osv kan jag bli "less" på henne och sucka, bli på sämre humör, säga saker som tex "men snälla sluta nu och somna någon gång!!!". Även om de är små och inte förstår vad en säger så får jag ångest efteråt och dåligt samvete över att man betett sig surt. Jag fattar ju att det inte går att vara glad och mjuk på rösten jämt, alla bryter väl ihop då och då..? Mer eller mindre. Är förmodligen tänder på g och utvecklingsfaser osv, så det händer (trots att hon ofta är så glad och nöjd) att det blir griniga och gnälliga timmar och då blir jag nästan nervig tillslut. Har som tur är en jätteduktig sambo som avlastar såna gånger, men jag får ändå dåligt samvete som gnager i mig. För att jag blir nervig på henne istället för att finnas där och trösta.. Men efter flera timmar tex orkar jag verkligen inte mer. Nu är hon inne i en väldigt lättsam period igen, lätt att söva osv så jag försöker njuta och klappa mig själv på axeln och få mig att förstå att jag är en BRA mamma och sambo.

  • Svar på tråden Fler som har höga krav på sig själv som förälder
  • bananen86

    Och snälla ni, kom inte med några elaka saker nu. Jag skriver här för att finna stöd och andra som känt lika mm, inte för att ta emot skit. :) Känner att jag måste få skriva det i förväg!

  • bananen86
    Jemp skrev 2020-01-24 17:51:32 följande:

    Det ÄR tufft att vara förälder! Så nej du är inte ensam om att tycka det är jobbigt och inte är du en dålig förälder för det heller.


    Jo så är det väl såklart. :)

    Är väl för att man är förstagångsförälder som det liksom blir lite som en chock, massa känslor man aldrig känt tidigare och att man dessutom blev "bortskämd" med en så snäll bebis de första månaderna...
  • bananen86
    Tow2Mater skrev 2020-01-24 22:51:48 följande:

    Du vill vara perfekt. Nej, jag har aldrig haft den ambitionen i mitt liv inom nåt område alls.


    Inte jag heller riktigt, har i alla fall aldrig känt att jag varit "perfket" (eller känt att jag ens behöver vara det) men har aldrig varit mamma tidigare heller. Det kan ju förklara saken.
  • bananen86
    Tow2Mater skrev 2020-01-24 22:51:48 följande:

    Du vill vara perfekt. Nej, jag har aldrig haft den ambitionen i mitt liv inom nåt område alls.


    Har inte alls en sån personlighet heller, bara så du vet. Är nästan säker på att ingen som känner mig skulle komma på tanken att beskriva mig som en perfektionist. Men är ju bra att någon som inte ens vet vem jag är kan veta att jag är det. Är snarare totalt motsatsen, en slarver som tar saker som det kommer osv. Dock är det ju skillnad när det handlar om att ta hand om en bebis, där vill man ju göra allt bra. Jag tror inte du förstod i min text vilka känslor jag vill få fram att jag känner, kanske var jag som uttryckte mig fel också.
  • bananen86
    10oktober skrev 2020-01-25 05:10:14 följande:

    Du är definitivt inte ensam! Man blir knäpp efter flera timmars gnäll och gråt, inte få sova ordentligt o.s.v. Jag har stått högst upp i vår trappa mitt i natten med barnet i famnen och sagt åt mig själv att gå därifrån så att jag inte gör något dumt. Så länge man inte agerar mot barnet eller skriker på det så tycker jag att det är helt okej att muttra diverse "men sov då!" Ibland. Det blir värre sen när de blir äldre och förstår mer vad man säger...

    Vi hade en deal jag och min man. När man inte orkar mer så säger man till, helst innan man når gränsen. Det hände att vi bytte en gång i kvarten när vi båda var trötta på sonen men det gick med hjälp av det. Och när den ena var på jobbet var det helt okej att ringa och be om att denne nte skulle bli kvar onödigt länge på jobbet för att idag är en jobbig dag. Hjälps åt!

    Och du, släpp kraven och inse att du är mänsklig och en bra mamma :)


    Tack för fint svar! Åh, det är sånt där som gör en så varm och tacksam över att man har en partner man kan dela jobbiga saker med. Vet precis vad du menar! Man vill slita av sig håret ibland men självklart gör man inte det ;) Jag och sambon brukar tänka och säga så här till varandra efter ett skrikanfall exempelvis: "tänk att vissa har det så här VARJE DAG". För oss händer det liksom någon gång ibland. Det där med när man är sur och grinig och säger sånt förstår en ju att det inte går när barnet böjar förstå men det blir en liten skvätt dåligt samvete ändå tycker jag. Men jag ska absolut jobba på att tycka att jag själv är bäst. Vi alla småbarnsmammor och pappor är bäst och gör ett så bra jobb!
  • bananen86
    Kusinen skrev 2020-01-25 07:55:16 följande:

    Nu kanske jag går ot men vad är värdet i att tycka att man är bäst?

    Räcker det inte med att tycka att man gör ett bra "jobb" som förälder?

    Nu var det länge sedan jag var småbarnsförälder, men ett tips som jag kan ge utifrån mina erfarenheter (under hela barnets uppväxt) är att sätta sig ned ibland och fundera och "värdera" vad man tycker är viktigt i föräldraskapet. Att ha reflekterat över det vid flera tillfällen och veta vilka värderingar man har underlättar när man kommer till mer skarpa lägen och måste gå till snabba beslut, uppmuntra sig själv sov.

    När man vet sina grundläggande värderingar är det lättare att hantera saker som man blir osäker på. Om du tex upplever att du ofta "suckar" över barnets beteende som du besktiver, ta då några minuter och reflektera över det. Och då inte i termerna om du är en bra eller dålig förälder (det är sällan särskillt utvecklande) utan vad du egentligen känner inför det beteendet. Om du tycker att det är ok så vet du ju det till nästa gång och behöver inte oroa dig. Om du inte tycker det funderar du ut ett annat sätt att hantera den frustration som du känner.

    Fast detta bygger förstås på en värdering som är viktig för mig, ett reflekterande föräldraskap.


    Jag "suckar" och blir på sämre humör för att jag är trött när det sker. Och en viktig sak för mig som förälder är att vara lugn och harmonisk, nu är jag ju nästan alltid det som person så här väl inte så mycket att oroa mig för. Men är väl därför jag får dåligt samvetekänslor de gånger jag tappar lugnet, eller vad man ska säga. Man kan vara bäst fast man inte gör allt perfekt, är inte det jag menar. Var precis det du beskrev som jag menade, att man gör ett bra jobb. Men gör man ett fint jobb som förälder är man i mina ögon en "superhjälte" det tycker jag absolut att man får tycka, utan att det innebär att man gör allt "bäst". :)
  • bananen86
    Kusinen skrev 2020-01-25 12:44:59 följande:

    Ja men det är väl jättebra att du kommit fram till att du är så lugn och harmonisk som förälder som du tycker är tillräckligt. Just sånt jag menade med att reflektera över vad man vill, om man uppnår det och hur man annars ska göra. Dvs koncentrera sig mer på vad man kan göra annorlunda om man inte är nöjd med hur det är nu istället för att fokusera sig på att värdera sig som bra eller dålig förälder. Du kommer garanterat ta ett och annat beslut i din föräldraroll som du i efterhand inte kommer vara helt nöjd med. Då tänker jag att det är bättre att i det läget reflektera över eventuelka förändringar/åtgärder som man behöver ta till istället för att värdera sig.

    Men är det så att man mår bra av att peppa sig i termer att man är "bäst" så ska man givetvis göra det. Jag har bara lite svårt att själv se värdet i det. Och tänker att det då också finns risk att man när man inte är nöjd, istället för att göra behövliga förändringar fastnar i ångesttankar om att man är dålig viöket sällan hjälper någon.


    Förstår ditt tankesätt fullt ut! :) Tror bara det handlar om att man har lite olika ordval. Som jag hört någon gång "du är den bästa föräldern till ditt barn", ganska fint att tänka så. Utan att det betyder att allt man gör är bäst och perfekt. Sedan tycker jag att man ska visa barnen att det är okej att känna alla känslor, både bra och dåliga. Att det är okej att de blir arga, ledsna osv, utan att det är något fel med det. Även att det är okej att "misslyckas" och göra fel. Man tar med både bra och dåliga erfarenheter och minnen från sin egen barndom i föräldraskapet och hur man vill vara som förälder har jag märkt.
  • bananen86
    Vinterankan skrev 2020-01-26 08:25:51 följande:

    Är din bebis inte snäll nu? Ett lugnt barn är enkelt, nöjd, glad osv, inte snäll.

    Kanske lite ot men blir verkligen irriterad när man blandar ihop lugn med snäll då detta i praktiken innebär att man också betecknar jobbiga bebisar som elaka eller osnälla. Välj rätt ord i din beskrivning av ditt barn.


    Oj, haha. Blev fasen chockad och fick läsa ditt svar flera gånger. Kanske lite ot men märker du ord på det där viset när du pratar med folk irl också, eller är det bara bakom skärmen? I vilket fall som helst så framstår du som riktigt otrevlig helt plötsligt. Nu var det du skrev så tokigt, så känns lite onödigt att ens förklara mig, men jag bara måste få göra det så du kanske förstår hur jag menade med "lugn och snäll". SJÄLVKLART skulle jag inte säga att ett spädbarn som skriker är elakt! Sjukt att ens vrida det så! Hade jag exempelvis haft ett kolikbarn hade jag inte direkt kallat min bebis för bråkig och elak (?!). "Lugn och snäll" är ju ett uttryck för guds skull, man behöver inte alltid ta saker ordagrant. Om man nyss fött barn frågar tex många "är hen snäll?" Men menar ju egentligen som du skriver "är hen nöjd och glad?" Men man FATTAR ju vad de menar. Ska man tänka som du kan man ju vrida på hur mycket som helst och tolka saker på ett negativt och fel sätt... Om jag vill kalla min bebis för snäll så gör jag det och ingen annan människa har tyckt att det är en gnutta konstigt. Och det innebär inte att jag om jag skulle få en bebis som skriker mer eller liknande skulle kalla den för dum. Allt behöver inte vara svart eller vitt...
  • bananen86
    Vinterankan skrev 2020-01-26 08:25:51 följande:

    Är din bebis inte snäll nu? Ett lugnt barn är enkelt, nöjd, glad osv, inte snäll.

    Kanske lite ot men blir verkligen irriterad när man blandar ihop lugn med snäll då detta i praktiken innebär att man också betecknar jobbiga bebisar som elaka eller osnälla. Välj rätt ord i din beskrivning av ditt barn.


    Och svaret på din fråga är: Jo, hon är snäll nu också ;) Världens bästa som alla föräldrar tycker om sina barn. Tack och hej leverpastej!
  • bananen86
    Catnap skrev 2020-01-27 00:20:35 följande:

    Tja, det är väl inte så konstigt att man känner sig dum när man suckar och blir sur på en ledsen bebis? Men försök att släppa det istället för att älta det.


    Har du haft små barn själv? Idiotiskt svar... suck.
  • bananen86
    Selmans skrev 2020-01-27 00:57:17 följande:

    Jag är också förstagångs-mamma till en liten tjej på 6 månader. Jag känner att jag hitttat hem. Det är att vara mamma som är min grej. Hon får mig att vilja vara mitt bästa jag och jag vill ge henne den bästa uppväxten möjligt. Självklart har jag höga krav på mig själv. Det tycker jag man alltid ska ha när man utövar ?sin grej?. Man ska alltid göra sitt bästa och de misstag man gör ska man lära från.

    Jag har vissa grundregler som jag försöker hålla mig till.

    - inte prata nedvärderande och dömande om andra inför barnet.

    - inte bråka/prata med arga röster med min man inför barnet (diskutera, tycka olika och argumentera känns dock viktigt att hon får se och lära av)

    - hemmet ska vara hennes safe-place. Här ska vara rent och fint, finnas mycket kärlek och lugn och ro.

    - jag ska föregå med ett gott, hälsosamt och omtänksamt exempel.

    - Hon ska få uppleva sång, lek, böcker, olika människor, god mat, stunder av odelad uppmärksamhet, frisk luft och massor av kramar och leenden - varje dag.

    Typ så. Och massa mer som jag inte kommer på just nu.

    Det är roligare att leva sedan hon kom. Hon ger mig nyttiga rutiner, massor av kärlek, syfte och mening och en framtid som jag längtar efter. Jag och min man har massor av planer för vår familj och det ska inte bli halvdant och good-enough. Det ska bli fantastiskt! 10/10 liksom. Vore märkligt att sikta på något lägre.

    Vad har du satt upp för riktlinjer för dig själv (som du GILLAR att följa - viktigt!)


    Klart man siktar på det bästa! Har helt ärligt inte tänkt så utförligt som du än, haha. Hon är så liten så jag har bara njutit av allt. Har varit helt uppslukad i att gosa och bara leva och allt som hör till. Självklart tycker jag också mer om mitt liv nu och allt det där men allt behöver ju inte vara svart eller vitt. Man måste ju få ha sämre stunder eller dagar. Allt kan ju inte vara som på rosa moln och roligt som på ett nöjesfält varje dag, men alla är vi olika och tur är väl det! Jag känner att det räcker med att vara MIG SJÄLV för att min dotter ska få en bra uppväxt, ibland räcker det. Men dina saker är väl för mig självklara saker som vi lever efter, med eller utan barn :) Mer eller mindre...
Svar på tråden Fler som har höga krav på sig själv som förälder